اثبات تقلیدشرعی از مذاهب اربعه

تقلیددرپرتوقرآن وحدیث وگفتارسلف : قسمت سوم

تقلیددرپرتوقرآن وحدیث وگفتارسلف :

قسمت سوم :

اساس شریعت براعتماد کردن برسلف وبزرگان دین است.اعتمادوحسن ظن نسبت به اسلاف نعمت گرانبهایی است که به طفیل وصدقه آن امروزدین به شکل صحیح دردستان ما محفوظ است همین مطلب را حضرت شاه ولی الله درکتاب (عقدالجید) توضیح داده اند.إن اﻷمة إجتمعت على أن يعتمدوا على السلف في معرفة الشريعة فالتابعون إعتمدوا في ذلك على الصحابة وتبع التابعين إعتمدوا على التابعين وهكذا في كل طبقة إعتمدوا في ذالك العلماءعلى من قبلهم والعقل يدل على حسن ذالك ﻷن الشريعة لايعرف إلا بالنقل واﻹستنباط، والنقل لايستقيم إلا بأن يأخذ كل طبقة عمن قبلها باﻹتصال.عقدالجيد ص ۳۶٫

ترجمه: برای شناخت شریعت ،تمام امت اجماع واتفاق نظرنموده اندکه برسلف (گذشته)اعتمادشود. چنانکه تابعین برصحابه کرام وتبع تابعین برتابعین اعتماد کردند.نیز مردم هرطبقه ومقطعی اززمان برعلمای متقدمین خویش اعتمادکردند.وعقل سالم نیزحسن وزیبایی این عمل را پسندمی کند چون شریعت بدون ازنقل واستنباط (صحیح) شناخته نمی شود ونقل زمانی صحیح ودرست است که هرطبقه ای ازطبقه ی گذشته خویش بصورت متصل آنرا دریافت نماید.علامه خطیب بغدادی درکتاب (الفقیه والمتفقه) ضروریات اجتهادوتقلیدرا باوضاحت کامل بیان نموده می نویسد:{واﻷحكام على ضربين :عقلي وشرعي -فالعقلي :فلايجوز فيه التقليد كمعرفة الصانع وصفاته ومعرفة الرسول وصدقه وغيرذلك من اﻷحكام .

ترجمه :أحکام بردوقسم اند

۱-عقلی

۲-شرعی .

دراحکام عقلی تقلید جایز نیست مانند:شناخت صانع وآفریدگارعالم وصفاتش ومعرفت پیامبرصلی الله علیه وسلم وصداقت وراستگویی اش وغیره.ومی افزاید: ازعبیدالله حسن عنبری نقل است که ایشان می گویند: دراصول دین نیزتقلید جایزاست لیکن این دیدگاه اشتباه است .

به دلیل اینکه خداوند می فرماید:¤إتبعوا ماأنزل إليكم من ربكم ولاتتبعوا من دونه اولياء قليلا ماتذكرون اعراف /۳

ترجمه : ازچیزی پیروی کنید که ازسوی پروردگارتان برشما نازل شده است وجزخدا ازاولیاء وسرپرستان دیگری پیروی مکنید

کمترمتوجه هستید(وکمترپندمی گیرید.

۲-¤وإذا قيل لهم إتبعواماأنزل الله قالوا:بل نتبع ماألفينا عليه آبائنا أولوكان آبائهم لايعقلون شيئا ولايهتدون ¤ بقره /۱۷۰٫

ترجمه :وهنگامی که به آنان گفته شود:ازآنچه خدا فرو فرستاده است پیروی کنید می گویند:بلکه ما ازآنچه پدران خودرا برآن یافته ایم پیروی می کنیم (نه ازچیزی دیگر)آیا اگرپدرانشان چیزی(ازعقائدوعبادات دین) را نفهمیده باشند وبه (هدایت وایمان )راه نبرده باشند.وأما اﻷحكام فضربان أحدهما مايعلم بالضرورة من دين رسول الله ص .

قسم دوم :احكام شرعي كه بردوقسم اند .

قسم نخست:آن احكام شرعي دین که صریح ،شفاف ومعلوم اند

مانند:نمازهای پنجگانه،زکات ،روزه رمضان ،حج ،حرمت زنا ،ونوشیدن شراب و غیره دراین احکام صریح، تقلید ازهیچ کسی جایزنیست .زیرا همه اقشارمردم دردانستن ودرک این مسائل مساوی ومشترک اند لذا تقلید درچنین مسائل معناوجایگاهی ندارد.وضرب لایعلم الابالنظر و الاستدلال کفروع العبادات والمعاملات والمناکحات وغیرذالک من الاحکام فهذا یسوغ فیه التقلید.

قسم دوم :

آن احکام شرعی هستندکه بدون ازنظرواستدلال فهمیده نمی شوند

مانند: مسائل واحکام فروعی عبادات ،معاملات ،مناکحات (زناشویی) طلاق وغیره دراین قبیل احکام فروعی تقلید جایزاست

به دلیل :

۱-¤فاسئلوا أهل الذكرإن كنتم لاتعلمون ¤نحل /۴۳

ترجمه : پس (برای روشنگری ) ازآگاهان بپرسید اگرنمی دانید.

وتقلید برای آن افراد عامی است که طرق وشیوه های استنباط احکام شرعی رانمی داندلذابرای اوجایزاست که ازیک عالم دینی تقلیدکندوبه گفتاروی جامه عمل بپوشاند طبق ارشادخداوند (فاسئلوا اهل الذکران کنتم لاتعلمون )عمربن قیس می گوید:اهل ذکر علمای دین هستند.

۲- عَنْ عَطَاءِ بْنِ أَبِي رَبَاحٍ أَنَّهُ سَمِعَ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ عَبَّاسٍ قَالَ أَصَابَ رَجُلاً جُرْحٌ فِي عَهْدِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ثُمَّ احْتَلَمَ فَأُمِرَ بِالاِغْتِسَالِ فَاغْتَسَلَ فَمَاتَ فَبَلَغَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ: (قَتَلُوهُ قَتَلَهُمُ اللَّهُ أَلَمْ يَكُنْ شِفَاءُ الْعِيِّ السُّؤَالَ).رواه ابوداود رقم ۳۳۷٫

ترجمه: ابن عباس می گوید:درزمان رسول خدا ص مردی زخمی شد سپس احتلام شد به وی دستورداده شدکه غسل کند اوغسل کرد که براثرآن وفات کردبه پیامبرص اطلاع رسید فرمود:(خدا آنهارانابود کند اورا کشتند -آیاشفاءوموفقیت شخص درمانده وعاجز سئوال نیست؟). وﻹنه ليس من أهل اﻹجتهاد فكان فرضه التقليد كتقليد اﻷعمي فإنه لمالم يكن معه آلة اﻹجتهادفي القبلة كان عليه تقليد البصيرفيها.

ترجمه:دلیل دیگراین است که این شخص ازمجتهدین نیست پس تقلیدبراولازم است.مانندتقلید شخص نابینا وقتی که ابزاراجتهاد وشناخت قبله بااونیست براولازم است دراین زمینه (قبله)ازشخص بینا تقلید نمایدالفقیه والمتفقه ج۲/ص۱۲۸تاص ۱۳۴٫

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن