عقیده

تجسیم (ﻗﺎﺋﻠﯿﻦ ﺑﻪ ﺟﺴﻢ ﺑﻮدن ﺧﺪا)

تجسیم یا همان مجسمه:

ﯾﮏ ﮔﺮوه اﻫﻞ ﺑﺪﻋﺖ و ﺿﻼﻟﺘﻨﺪ، ﮐﻪ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﻨﺪ: ﺧﺪاوﻧﺪ داراي ﺟﺴﻢ و ﺟﻮارح ﺑﻮده، و ﺑـﺮ روي ﻋـﺮش ﻗـﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. ﻧﮕﺎ: (ﺷﺮح اﻟﻤﻮاﻗﻒ، ج۲، ص۴۹۲). اي ﺟﻮان ﻣﺴﻠﻤﺎن، ﻋﻘﯿﺪه ي ﻣﺠﺴﻤﻪ ﻣﺒﻨﯽ ﺑﺮ اﯾﻨﮑﻪ ﺧﺪاوﻧﺪ ﺑﺮ روي ﻋﺮش ﻗﺮار دارد، از ﯾﻬﻮدي ﻫﺎ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷـﺪه اﺳـﺖ .
ﻋﻠﻤﺎي ﺗﻔﺴﯿﺮ ﻣﯽ ﻓﺮﻣﺎﯾﻨﺪ : ﯾﻬﻮدي ﻫﺎ ﮔﻔﺘﻨﺪ ﺧﺪاوﻧﺪ در روز ﯾﮑﺸﻨﺒﻪ ﺧﻠﻘﺖ آﺳﻤﺎن و زﻣﯿﻦ را آﻏﺎز ﮐﺮد و روز ﺟﻤﻌـﻪ آن را ﺑﻪ اﺗﻤﺎم رﺳﺎﻧﯿﺪ. ﺳﭙﺲ در روز ﺷﻨﺒﻪ ﺧﺴﺘﮕﯽ را در ﮐﺮد و ﺑﺮ ﻋﺮش ﺗﮑﯿﻪ ﻧﻤﻮد . ﺧﺪاي ﺑﺰرگ در رد آﻧﺎن اﯾﻦ آﯾﻪ را ﻧاﺰل ﻓﺮﻣﻮد :
«وﻟَﻘَﺪ ﺧَﻠَﻘﻨَﺎ اﻟﺴﻤﻮاتِ و اﻷرضوﻣﺎ ﺑﯿﻨَﻬﻤﺎ ﻓﯽ ﺳِﺘﱠﻪِ اَﯾﺎمِ و ﻣﺎ ﻣﺴﻨَﺎ ﻣِﻦ ﻟُﻐُﻮبٍ» ق/۳۸٫
ترجمه : «ﯾﻌﻨﯽ آﺳـﻤﺎﻧﻬﺎ و زﻣﯿﻦ و ﻣﻮﺟﻮدات ﺑﯿﻦ آن دو را ﻇﺮف ﺷـﺶ روز آﻓﺮﯾـﺪﯾﻢ و اﺻـﻼً ﺧﺴـﺘﻪ ﻧﺸـﺪﯾﻢ ». ﻧﮕـﺎ : (روح اﻟﻤﻌـﺎﻧﯽ، ج۲۶، ص۱۹۲) و (ﺗﻔﺴﯿﺮ اﻟﮑﺒﯿﺮ، ج ۲۸، ص۱۸۴). اﻣﺎم اﺑﻦ ﺣﺠﺮ ﻋﺴﻘﻼﻧﯽ ﻣﯽ ﻓﺮﻣﺎﯾﺪ : «ﯾﻬﻮدي ﻫﺎ ﺑﻪ ﺗﺠﺴـﯿﻢ (ﻗﺎﺋـﻞ ﺷـﺪن ﺟﺴﻤﯿﺖ ﺑﺮاي ﺧﺪا )، اﻋﺘﻘﺎد دارﻧﺪ و ﻣﻌﺘﻘﺪﻧ ﺪ ﮐﻪ ﺧﺪاوﻧﺪ ﺟﺴﻢ اﺳﺖ، و داراي اﻋﻀﺎء ﻣـﯽ ﺑﺎﺷـﺪ .
ﻫﻤﭽﻨﺎﻧﮑـﻪ (ﻣﺸـﺒﻪ )، ﺗﻨﺪروﻫﺎي اﯾﻦ اﻣﺖ ﻧﯿﺰ ﺑﺮ اﯾﻦ ﺑﺎورﻧﺪ. (ﻓﺘﺢ اﻟﺒﺎري ﻓﯽ ﺷﺮح ﺻﺤﯿﺢ اﻟﺒﺨﺎري، ج۱۳، ص۴۹۰ و ۴۹۱).
اي ﺟﻮان ﻣﺴﻠﻤﺎن، ﺑﺴﯿﺎر آﮔﺎه ﺑﺎﺷﯿﺪ ﮐﻪ ﺧﻮارج ﺷﻨﺒﻪ ﭘﺮﺳﺖ اﻣﺮوز و دﯾﺮوز و ﭘﺮﯾﺮوز، داراي ﻫﻤﯿﻦ اﻋﺘﻘﺎد ﯾﻬﻮدي ﻫـﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ، و ﺑﯽ ﺷﺮﻣﺎﻧﻪ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﻨﺪ : ﻫﺮ ﮐﺲ ﻧ ﮕﻮﯾﺪ ﮐﻪ ﺧﺪا ﺑﺮ روي ﻋﺮش ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ، ﮐﺎﻓﺮ ﺷﺪه و ﺑﺎﯾﺪ ﮐﺸﺘﻪ ﺷﻮد و ﺟﻨﺎزه اش را ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ زﺑﺎﻟﻪ دان اﻧﺪاﺧﺖ و داراﯾﯽ اش ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻏﻨﯿﻤﺖ ﺗﺤﻮﯾﻞ ﺑﯿﺖ اﻟﻤﺎل ﮔﺮدد!!. ﻣﻦ ﻫﻢ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﻢ : اي ﺷﺎﮔﺮدان ﻣﺪرﺳﻪ ي ﺗﻮرات اﮔﺮ ﻋﻠﻤﺎي اﻣﺖ ﻣﺤﻤﺪ ﺻﻠﯽ ﷲ ﻋﻠﯿﻪ و ﺳﻠﻢ را ﮐﺎﻓﺮ ﻣﯽ داﻧﯿﺪ، اﻧﺪك وﺟﺪاﻧﯽ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﯿﺪ ﮐﻪ ﺣﺪاﻗﻞ ﺑﻪ اﻧﺪازه ي ﯾﻬﻮدي ﻫﺎي ﮐﺎﻓﺮ، ﺣﻖ ﺗﺪﻓﯿﻦ در ﮔﻮرﺳﺘﺎن ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎن را ﺑـﻪ آﻧـﺎن ﺑﺪﻫﯿـﺪ .

اﮔﺮ از ﺧﺪاوﻧﺪ ﺑﺰرگ ﻫﻢ ﻧﻤﯽ ﺗﺮﺳﯿﺪ و ﻣﺮدم را ﺗﮑﻔﯿﺮ ﻣﯽ ﻧﻤﺎﯾﯿﺪ، ﺷﻤﺎ اي ﺗﺤﺼﯿﻞ ﮐﺮده ﻫﺎي ﻧﺎرس، از ﻋﻠـﻢ و داﻧـﺶ ﻣﺆﻟّﻒ ﺷﺮح ﻣﺴﻠﻢ، ﻓﺘﺢ اﻟﺒﺎري و دﯾﮕﺮ داﻧﺸﻤﻨﺪان اﻫﻞ ﺳﻨّﺖ ﺣﯿﺎ ﮐﻨﯿﺪ . ﭼﺮا ﮐﻪ ﻋﻮﻋﻮ ﺳﮓ، روﺑﺮوي آﺳﻤﺎن ﻓﻘﻂ ﺑﺎﻋﺚ ﺧﺴﺘﻪ ﺷﺪن دﻫﺎن اوﺳﺖ. اي ﺟﻮان ﻣﺴﻠﻤﺎن، ﺧﻮارج و ﻣﺠﺴﻤﻪ ﮐﻪ ﻋﻘﯿﺪه ي ﯾﻬﻮدي ﻫﺎ را ﻣﻨﺘﺸﺮ ﻣﯽ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ،
ﺑﻪ آﯾـﻪ ي «اﻟـﺮﱠﺣﻤﻦُ ﻋﻠَـﯽ اﻟﻌـﺮشِ اﺳﺘَﻮي» اﺳﺘﺪﻻل ﻣﯽ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ . ﻫﻤﭽﻮن ﯾﻬﻮدي ﻫﺎ و ﺑﺮاي ﺧﺪﻣﺖ ﺑﻪ اﯾﺸﺎن، ﻣﻌﻨﯽ اﯾﻦ آﯾﻪ ي ﮐﺮﯾﻤﻪ را ﺗﺤﺮﯾﻒ ﮐﺮده و ﺑﻪ دور از واﻗﻌﯿﺖ ﺗﻔﺴﯿﺮ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ و ﻣﯽ ﮔﻮﯾﻨﺪ:
«ﺧﺪاوﻧﺪ ﺑﺮ روي ﻋﺮش ﻣﺴﺘﻘﺮ اﺳﺖ».

اي ﺟﻮان ﻣﺴﻠﻤﺎن، ﺑﺮاي اﻃﻤﯿﻨﺎن ﺧﺎﻃﺮ ﺷﻤﺎ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ اﯾﻦ ﮐﻪ ﻣﺬﻫﺐ اﻫﻞ ﺳﻨّﺖ اﻋﻢ از دﺳﺘﻪ ﺳﻠﻒ و ﺧﻠﻒ ﺧﺪاوﻧـﺪ را ﺑﯽ ﻣﮑﺎن و ﻏﯿﺮ ﻗﺎﺑﻞ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻦ در ﻣﺤﻞ و ﻣﮑﺎن ﻣﯽ داﻧﻨﺪ، در اﯾﻨﺠﺎ ﻣﺬﻫﺐ اﻫﻞ ﺳﻨّﺖ را در ﻣﻮرد اﯾﻦ آﯾﻪ ﺗﺤﺮﯾﺮ ﻣﯽ ﻧﻤﺎﯾﯿﻢ:
۱ـ ﺣﻀﺮت ﻋﻠﯽ، ام ﺳﻠﻤﻪ، اﻣﺎم رﺑﯿﻌﻪ و اﻣﺎم ﻣﺎﻟﮏ در ﺗﻔﺴﯿﺮ آﯾﻪ ي ﻣﺬﮐﻮر ﻣﯽ ﻓﺮﻣﺎﯾﻨﺪ :
«اﻹﺳـﺘﻮاء ﻣﻌﻠُـﻮمواﻟﮑَﯿـﻒ ﻣﺠﻬﻮلٌ واﻹﯾﻤﺎنُ ﺑِﻪِ واﺟِﺐ و اﻟﺴﺆالُ ﻋﻨﻪ ﺑِﺪﻋﮥٌ» اﺧﺮاج اﻟﻼﻟﮑﺎﺋﯽ.

ترجمه: «ﻣﻌﻠﻮم اﺳﺖ ﮐﻪ اﺳﺘﻮاء ﺻﻔﺖ ﺧﺪاﺳﺖ، وﻟﯽ ﮐﯿﻔﯿﺘﺶ ﻣﺠﻬﻮل و اﯾﻤﺎن ﺑﻪ اﯾﻦ ﺻﻔﺖ واﺟﺐ، و ﭘ ﺮﺳﺶ در ﻣﻮرد آن ﺑﺪﻋﺖ اﺳﺖ . ﻧﮕﺎ: (ﻓﺘﺢ اﻟﺒﺎري ﻓﯽ ﺷﺮح ﺻﺤﯿﺢ اﻟﺒﺨـﺎري، ج۱۳، ص۵۰۱) و (اﻹﺗﻘﺎن، ج۲، ص۶).
۲ـ ﻋﻦ ﻣﺠﺎﻫﺪ : «إﺳﺘَﻮي: ﻋﻼ ﻋﻠَﯽ اﻟﻌﺮشِ » رواﯾﺖ ﺑﺨﺎري . ﯾﻌﻨﯽ ﺧﺪاوﻧﺪ ﺑﺮ ﻋﺮش ﺑﻠﻨﺪ ﺷﺪ . ﻣﻘﺼﻮد از اﯾـﻦ ﺣـﺪﯾﺚ،
ﻋﻠﻮ ﻣﺮﺗﺒﻪ و ﻣﻘﺎم اﺳﺖ ﻧﻪ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺟﺴﻤﺎﻧﯽ. اﺑﻦ ﺣﺠﺮ ﻋﺴﻘﻼﻧﯽ در ﺷﺮح اﯾﻦ اﯾﻦ ﺣﺪﯾﺚ ﻧﻈﺮﯾﻪ ي ﻣﺠﺴﻤﻪ را، ﻣﺒﻨﯽ ﺑﺮ ﺟﺎي ﮔﯿﺮي ﺧﺪا ﺑﺮ روي ﻋﺮش رد ﮐﺮده و ﻣﯽ ﻓﺮﻣﺎﯾﺪ: «اﺑﻦ ﺑﻄﺎل ﻓﺮﻣﻮد ﮔﻔﺘﻪ ي ﻣﺠﺴﻤﻪ {اﻫﻞ ﺗﺠﺴﯿﻢ} ﺑﺎﻃﻞ اﺳﺖ زﯾﺮا ﺳﮑﻮﻧﺖ و ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺑﺮاي ﺟﺴﻢ ﺑﻪ ﮐﺎر ﻣﯽ رود».
ﺳﭙﺲ ﻣﯽ ﻓﺮﻣﺎﯾﺪ: «ﺧﺪاي ﺑﺰرگ ﺟﺴﻢ ﻧﯿﺴﺖ ﭘﺲ ﻧﯿﺎزي ﺑـﻪ ﻣﺤﻞ ﻧﺪارد، ﺗﺎ در آن ﻗﺮار ﮔﯿﺮد. و ﺑﯽ ﺷﮏ ﺧﺪاوﻧﺪ در ازل ﻣﻮﺟﻮد و ﺑﯽ ﻣﮑﺎن ﺑﻮده اﺳﺖ». ﻧﮕﺎ: (ﻓﺘﺢ اﻟﺒﺎري ﻓﯽ ﺷﺮح ﺻﺤﯿﺢ اﻟﺒﺨﺎري، ج۱۳، ص۵۰۰ و ۵۱۲).
۳ـ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﯽ اﷲ ﻋﻠﯿﻪ و ﺳﻠﻢ ﻣﯽ ﻓﺮﻣﺎﯾﺪ : «ﮐَﺎنَ اﷲُ و ﻟَﻢ ﯾﮑُﻦ ﺷَﯽء ﻏَﯿﺮُه و ﮐَﺎنَ ﻋﺮﺷُﻪ ﻋﻠَﯽ اﻟﻤـﺎءِ » رواﯾـﺖ ﺑﺨـﺎري راﺟﻊ ﺑﻪ اﺑﺘﺪاي ﺧﻠﻘﺖ و در ﺣﺪﯾﺚ دﯾﮕﺮ «ﺛُﻢ ﺧَﻠَﻖَ ﻋﺮﺷَﻪﻋﻠَﯽ اﻟﻤﺎءِ» رواﯾﺖ اﺣﻤﺪ و ﺗﺮﻣﺬي ﺑﺎ ﺳﻨﺪ ﺻﺤﯿﺢ. «ﺧﺪاوﻧﺪ در ازل ﻣﻮﺟﻮد ﺑﻮد و ﻏﯿﺮ از او ﭼﯿﺰ دﯾﮕﺮي ﻧﺒﻮد، ﺳﭙﺲ ﻋﺮش ﺧﻮد را ﺑﺮ روي آب ﺑﻨﺎ ﻧﻬﺎد».
ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﻧﻪ ﻋـﺮش و ﻧـﻪ ﻫﯿﭻ ﺟﺎي دﯾﮕﺮي در ازل وﺟﻮد ﻧﺪاﺷﺖ، ﺗﺎ ﺧﺪاوﻧﺪ در آن ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ، و ﯾﺎ ﺑﺮ ﺑﻠﻨﺪاي آن ﺟﺎﯾﮕﺰﯾﻦ ﺷﺪه ﺑﺎﺷﺪ . ﺑـﺪﯾﻬﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ازﻟﯿﺖ و اﺑﺪﯾﺖ ذات و ﺻﻔﺎت ﺧﺪا، واﺟﺐ اﺳﺖ ﻟﺬا ﻫﻤﭽﻨﺎﻧﮑﻪ در ازل ﻓﺎﻗﺪ ﺻﻔﺖ ﺟﺎي ﮔﯿﺮي ﺑﻮده اﺳﺖ، ﺑﻌﺪ از آﻓﺮﯾﻨﺶ ﮐﺎﺋﻨﺎت ﻧﯿﺰ از ﺻﻔﺖ ﻣﺬﮐﻮر، ﻣﺒﺮّا اﺳﺖ، و ﻗﺎﺋﻞ ﺷﺪن ﺑﻪ ﺻﻔﺘﯽ ﮐﻪ در ازل ﺑﺮاي ﺧﺪا وﺟـﻮد ﻧﺪاﺷـﺘﻪ ﺑﺎﺷـﺪ ﺟﺎﺋﺰ ﻧﯿﺴﺖ. ﻫﻤﭽﻨﺎن ﮐﻪ اﻣﺎم ﻋﻠﯽ ﻃﺤﺎوي در ﮐﺘﺎب ﻋﻘﯿﺪه اش اﯾﻦ ﻣﻄﻠﺐ را ﺗﻮﺿﯿﺢ داده اﺳﺖ.

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + یازده =

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن