جایگاه امام اعظم در علم حدیث

جایگاه امام اعظم (رح)درعلم حدیث بخش دوم

 

بخش دوم

سفر،جهت فراگیری علم حدیث.

امام ابوحنیفه رح علاوه ازعلم فقه وکلام بطورخاص علم حدیث رافراگرفته بودندوبرای یادگیری آن، چون بقیه محدثین بزرگوار سفرنموده اند چنانکه علامه ذهبی که درعلم رجال وفن بیان حالات وکیفیات یدطولایی دارند درکتابگرانسنگ ومشهورشسیر أعلام النبلاءدرتذكره امام اعظم مي نگارد :(وعنى بطلب اﻵثار وارتحل في ذلك .”۶/۳۹۲٫

ترجمه:

امام بزرگوارجهت فراگیری علم حدیث توجه ویژه ای داشته وبرای تحصیل آن مسافرت نموده اند.

نیزمی افزاید: إن اﻹمام اباحنيفة طلب الحديث واكثرمنه سنة مئة وبعدها .

“سيراعلام النبلاء۶/۳۹۶

   ترجمہ:بویژه بیشترین تلاش ایشان برای یادگیرعلم حدیث درسنهء ۱۰۰هج وپس ازآن بود.صدرالایمه موفق بن احمدمکی درکتاب جامع اش{ مناقب الامام الاعظم}

قول امام ذهبی را که درمورد امام ابوحنیفه فرمود: (وارتحل فی ذلک ) مقداری باتفصیل بیشتربیان کرده نوشته اند: امام ابوحنیفه کوفی برای طلب علم بیش از۲۰باربه بصره سفرکردند واکثرسال ،گاهی قریب یک سال آنجا قیام می کردند . (مناقب الامام الاعظم ۱/۵۹) درآن زمان سفرحج فرصتی مناسب برای افاده واستفاده بودزیرا اندیشمندان وفضلاء ازگوشه کنار ممالک اسلامی درحرمین شریفین گردهم می آمدندوحلقه های درس وتدریس وگفتمان علمی جاری بود.امام ابوالمحاسن مرغینانی باسندصحیح نقل می کنند که امام بزرگوار۵۵بارحج نموده اند.این امردرتاریخ اسلام جای شگفتی نیست که مبالغه آمیز تصورشود .زیرا شخصیتهای متعددی ازایشان بیشترحج انجام داده اند .چنانکه استاد ابن ماجه ،علی بن منذر۵۸ مرتبه به خانه خدا، اکثربا پای پیاده مشرف شده اند. (سنن ابن ماجه باب صیدالکلب)نیزمحدث سعیدبن سلیمان ابوعثمان واسطی ۶۰باربیت الله را زیارت نموده اند. (مناقب امام احمدازابن الجوزی ص ۳۸۷)وحافظ عبدالقادرقریشی درجواهرالمضیه فی طبقات الحنفیه. تحت عنوان بیوگرافی امام سفیان بن عیینه تحریرمی فرماید:ایشان ۷۰بارحج نموده اند.

علاوه ازاین ،ازسال ۱۳۰هج درزمان خلیفه عباسی منصور که مدت آن ۶سال بود امام اعظم بطورمستقل درمکه معظمه مقیم شدند. (عقودالجمان ازمورخ بزرگ امام محمدبن یوسف الصالحی الشافعی ص۳۱۲)بدیهی است که مطابق با روش رایج آن زمان درموسم حج وماندگاری وی درآن مکان مقدس به مدت شش سال ،ایشان ازشیوخ ومحدثانی که به حرمین شریفین حضورپیدا می کردند کمال استفاده را بردند.همین اشتیاق وشیفتگی فوق العاده حضرت امام اعظم رح نسبت به فراگیری علم ودانش بودکه تعداداساتیدوشیوخ امام به ۴۰۰۰ (چهارهزار)می رسند. (عقودالجمان باب چهارم درخصوص شیوخ امام اعظم در۲۴صفحه)واینکه امام بزرگوار ازاین اساتید بزرگوارچقدراحادیث اخذ نموده اند

دراین باره محدث مشهورامام مسعربن کدام مقداری را بیان کرده اندکه امام ذهبی درکتاب گرانسنگ اش دربحث (مناقب امام ابی حنیفه وصاحبیه) نقل کرده اند.

ادامه دارد…

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن