مسایل متفرقه نماز

مسائل نماز درپرتوقرآن وسنت قسمت دوم

{ راست کردن صف های نماز}
¤مسئله سوم ¤درنمازباجماعت ، نمازگزاران طوری بایستند که شانه هایشان با همدیگرمتصل وچسبیده باشند ودرمیان صفوف هیچ فرجه وجای خالی نباشد.عن نُّعْمَانَ بْنَ بَشِيرٍ يَقُولُ 《كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُسَوِّي صُفُوفَنَا حَتَّى كَأَنَّمَا يُسَوِّي بِهَا الْقِدَاحَ 》صحيح مسلم رقم۱۰۰۷ترجمه: حضرت نعمان بشیررضی الله عنه می گوید:پیامبر گرامی صلی الله علیه وسلم صف های نماز ما را منظم می کرد و این عمل را آن قدر اهمیت می دادگویی بوسیله صف ها تیر، راست می کند.«عَنْ أَنَسٍ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: (سَوُّوا صُفُوفَكُمْ فَإِنَّ تَسْوِيَةَ الصُّفُوفِ مِنْ إِقَامَةِ الصَّلاَةِ). وعند مسلم ، من تمام الصلاة.صحيح بخاري رقم۷۲۳-ومسلم ج ۱ص ۱۸۲
[ترجمه:حضرت انس بن مالک رضی الله عنه می فرماید: پیامبر گرامی صلی الله علیه وسلم فرمود: صف های نمازتان رابرابرکنید.چون راست کردن صفوف ازاقامه نمازاست. ودرروایت صحیح مسلم آمده استازتکمیل نماز است.عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَأَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ:
(أَقِيمُوا الصُّفُوفَ وَحَاذُوا بَيْنَ الْمَنَاكِبِ وَسُدُّوا الْخَلَلَ وَلِينُوا بِأَيْدِي إِخْوَانِكُمْ وَلاَ تَذَرُوا فُرُجَاتٍ لِلشَّيْطَانِ وَمَنْ وَصَلَ صَفًّا وَصَلَهُ اللَّهُ وَمَنْ قَطَعَ صَفًّا قَطَعَهُ الله)ابوداود رقم ۶۶۶وصححه ابن خزيمه والحاكم .
[ترجمه:حضرت عبدالله بن عمر می گوید:پیامبرصلی الله علیه وسلم فرمود: صف های نمازتان را راست ومنظم کنید وشانه هایتان را برابرکنید، جاهای خالی را پرکنید ودرمقابل دست های برادران تان نرم باشید (یعنی دربرابر کسی که صف ها را منظم می کند نرمش نشان دهیدياکسی که بغل دست شما نماز می خواند با دست هایتان او را اذیت نکنید) ودرمیان صفوف برای شیطان فرجه وجاهای خالی نگذارید (بلکه  باهم بچسبید) کسی که صف ها را وصل کند خدا اورا وصل می کند وهرکس صف ها را قطع نماید خدا اورا قطع خواهد کرد. عَنْ أَنَس بن مالک قال:
أقيمت الصلاة فأقبل عليناٍ رسول اللهِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّم بوجهه ،َ فقَالَ: (أَقِيمُوا صُفُوفَكُمْ وتراصوا فَإِنِّي أَرَاكُمْ مِنْ وَرَاءِ ظَهْرِي). وَكَانَ أَحَدُنَا يُلْزِقُ مَنْكِبَهُ بِمَنْكِبِ صَاحِبِهِ وَقَدَمَهُ بِقَدَمِهِ. صحيح البخاري ج ۱ص۱۰۰
ترجمه:حضرت أنس بن مالك رضي الله عنه مى گوید: نماز برپا شد،پیامبر گرامی صلی الله علیه وسلم رو کرد به طرف ما فرمود:صف های نمازتان را راست ومنظم کنید زیرا من ازپشت سرم ، شما را می بینم .حضرت انس می فرماید: هریکی ازما شانه اش را با شانه ی همراه بغل دستى اش وقدم اش رابا قدم او وصل می کرد. (یعنی مابرای فشرده کردن وبه هم پیوستن صف ها خیلی اهمیت داده فرجه ای نمی گذاشتیم ) مطلب این نیست که ما حقیقتا قدم ها را بایکدیگرمی چسبانیدیم بلکه اینجا وصل مجازی مراداست.چنانکه حافظ بن حجرشافعی مطلب صحیح این جمله را بیان نموده اند. ( المرادبذالک المبالغة في تعديل الصف وسد خلله )فتح البارى ۳۵۲/۲
ترجمه:مطلب حدیث این است که درراست کردن صف ها وبستن فرجه ها مبالغه شود.
منظورامام بخاری ازاین باب ، این است که درراست نمودن صف ها وپرکردن جاهای خالی ،مبالغه شود .که تائيد آن درسنن ابي داود ۹۷/۱آمده است . پیامبرص فرمود:《رصوا صفوفکم وقاربوا بینها وحاذوا بین اﻷعناق 》.صف های نمازرابه خوبی وصل کنیدونزدیک به هم بایستید وگردنهایتان را برابرکنید.نیزازروایت دیگرسنن ابي داود این حدیث تایید می شود.حضرت نُّعْمان بنَ بَشِير می گوید: 《فَرَأَيْتُ الرَّجُلَ يُلْزِقُ مَنْكِبَهُ بِمَنْكِبِ صَاحِبِهِ وَرُكْبَتَهُ بِرُكْبَةِ صَاحِبِهِ وَكَعْبَهُ بِكَعْبِهِ》. ابوداود ۶۶۲
ترجمه:من مشاهده کردم مردنمازگذاررا که می چسبانید، شانه اش راباشانه همراه بغل دستی اش وشتالنگش را با شتالنگ او.بدیهی است که درست کردن صف ها به این شکل که گردنها با گردنها، شانه ها با شانه ها وشتالنگ ها باشتالنگ ها با هم چسبیده ومتصل باشند، ممکن نیست .
این الفاظ بدین جهت به کاربرده شده اند، تا که دربستن صفها اهتمام ورزیده شود ونمازگذاران جلو،عقب نباشندودرپرکردن جاهای خالی وفرجه های صفوف مبالغه شودلذا معنای حقیقی ازاین الفاظ مراد نیستند.بلکه الصاق مجازی مراد است.بنابراین طریقه صحیح بستن صف ها که مطابق سنت باشند این است که شانه ها باهمدیگرمتصل باشندوهیچ گونه خلاء وفرجه ای درمیان صفوف نباشد وصف ها جلو،عقب نباشند.ولزومی نیست که قدمها باهم چسبیده ومتصل باشند چون با این کار،خواه ناخواه شانه هاباهم متصل نمی شوندودر وسط پاهای نمازگزاریک نوع گشادگی وفرجه غیرموزون، پیدا می گرددکه خلاف تحسین تعلیم نماز آنحضرت صلی الله علیه وسلم است.
نیزنمازگزاربی جهت درتکلف قرارگرفته رکوع وسجده برای او دشوارمی شودوبایستی درهر رکعت این کاررا انجام دهد که خلاف سنت پیامبرص است.
نکته اخیر:اینکه برخی ازانسانها نسبت به دما وحرارت بدن دیگران حساسیت دارند لذا باعث می شودکه تمرکزحواس وحضورقلب آنها درنمازبا این شیوه ازبین برود .فتدبر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − ده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن