مسایل متفرقه نماز

مسائل نماز درپرتوقرآن وسنت قسمت پنجم

¤{مسئله نهم }¤
پس ازتکبیرتحریمه دست راست را روی دست چپ زیرناف قراردهد.بهترین روش بستن دست ها این است که انگشت خنصروابهام دست راست را  حلقه نموده باآنها مچ دست چپ رابگیرد وبقیه انگشتان را برپشت دست چپ بگذارد.
«۱» ٍ عَنْ سَهْلِ بْنِ سَعْدٍ قَالَ: كَانَ النَّاسُ يُؤْمَرُونَ أَنْ يَضَعَ الرَّجُلُ الْيَدَ الْيُمْنَى عَلَى ذِرَاعِهِ الْيُسْرَى فِي الصَّلاَةِ. قَالَ أَبُو حَازِمٍ لاَ أَعْلَمُهُ إِلاَّ يَنْمِي ذَلِكَ إِلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ. صحيح البخاري رقم۷۴۰ترجمه:حضرت سهل بن سعد رضی الله عنه می گوید: به مردم دستورداده می شد که درنماز دست راست را برذراع دست چپ قراردهند.نکته:ازنوک انگشتان تا آرنج را ذراع می گویند.
۲)- عن وائل بن حجر أنه رأى النبي صلى الله عليه وسلم رفع يديه حين دخل فى الصلاة وكبر،ثم إلتحف بثوبه ، ثم وضع يده اليمنى على ظهركفه اليسرى والرسغ والساعد 》.مسندأحمد-سنن نسأئي ۹۶۳أبوداؤد ۷۲۷-.آثارالسنن ۳۲۳٫
ترجمه:حضرت وائل بن حجر بيان مى كند: ایشان رسول خدا صلی الله علیه وسلم را دیدند .هنگامی که آنحضرت صلی الله علیه وسلم واردنمازشدند دست ها را بلندنموده تکبیرگفتند سپس خود راباچادرش پوشانید ودست راست را برپشت کف دست چپ ومچ وساق دست گذاشتند.
يعنى آنحضرت ص کف دست راست را روی پشت دست چپ نهاده و انگشت خنصر وابهام را به مچ آن  حلقه نموده وبقیه انگشتان را روی ساق دست قرار می دادند.
-۳ عن علقمة بن وائل بن حجر عن أبيه قال:رأيت النبي صلى الله عليه وسلم يضع يمينه على شماله تحت السرة》 .مصنف ابن أبي شيبة طبع كراچی ۳۹۰/۱ .قال الحافظ قاسم بن قطلوبغا فی تخریج أحاديث اﻹختيارشرح المختار، هذا سند جيد، وقال العلامة محمد أبوالطيب المدني في شرح الترمذى ، هذا حديث قوي من حيث السند .وقال المحقق عابد السندي في طوالع اﻷنوار رجاله ثقات.
ترجمه:حضرت علقمه بن وائل ازپدرش وائل بن حجر نقل می کنند: پدرایشان گفتند: من پیامبرگرامی صلی الله علیه وسلم را دیدم که درنماز ، دست راست را روی دست چپ زیرناف قرار دادند .
۴- عن أنس قال:ثلاث من أخلاق النبوة تعجيل اﻹفطار وتأخير السحور ووضع اليد اليمنى على اليسرى فى الصلاة تحت السرة》.الجوهرالنقي ۲/۳۲-المحلى إبن حزم ۳۵۳/۳
ترجمه:حضرت أنس بن مالك رضي الله عنه مي گوید: سه چیزازاخلاق وعادات نبوی بشمار می آیند.
۱-تعجیل وشتاب درخوردن افطار
۲-تأخيردرخوردن سحرى
۳-درنمازگذاشتن دست راست برروی دست چپ زیرناف .
۵} -عن عقبة بن صهبان أنه سمع عليارضي الله عنه يقول:في قول الله عزوجل ” فصل لربك وانحر ” قال وضع اليمنى على اليسرى تحت السرة.
ترجمه:حضرت عقبه بن صهبان می گوید:حضرت سیدنا علی رضی الله عنه تحت تفسیرآیه “فصل لربك وانحر “فرمود: یعنی نهادن دست راست برروی دست چپ زیرناف.
۶ ) عن أبي وائل عن أبي هريرة رضي الله عنه أخذ اﻷكف على اﻷكف في الصلاة تحت السرة》.سنن أبي داؤد نسخه اﻷعرابى ۲۸۰/۱-المحلى إبن حزم ۳۰/۳
ترجمه:ابو وائل ازحضرت ابوهریره رضی الله عنه نقل می کنند که درنمازگرفتن کف برروی کف زیرناف است .
۷ )- عن الحجاج بن حسان قال:سمعت أبامجلزأوسألته قال:قلت:كيف أضع ؛ قال:يضع باطن كف يمينه على ظاهركف شماله يجعلهما أسفل من السرة 》.مصنف إبن أبي شيبة ۳۹۱/۱ وإسناده صحيح.
ترجمه:ججاج بن حسان می گوید:من ازابومجلزشنیدم یا ازایشان پرسیدم ؛ درنمازدست ها را چگونه بگذارم ؟فرمود:قسمت درونی کف دست راست را برپشت کف دست چپ ،زیرناف بگذار.
۸ )- عن إبراهيم النخعي قال :يضع يمينه على شماله فى الصلاة تحت السرة 》.كتاب اﻵثارامام ابوحنيفه ۲۸-مصنف إبن إبي شيبة ۱۹۰/۱٫
ترجمه: فقیه ومحدث مشهور، تابعی بزرگوارابراهیم نخعی می گوید:نمازگزار دست راست خویش را روی دست چپ زیرناف قراردهد.
نکته قابل توجه:تمام روایات مرفوع درخصوص بستن دستها زیرناف یا روی سینه ازلحاظ صحت دردرجه دوم وسوم هستند .البته روایات بستن دستها زیرناف به نسبت روایات سینه ، اقرب الی السنة وازنظر اصول محدثين و فقهاء قوی تر و راجح تراند.

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − 11 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن