جواب لال بخش بامري كيفيت رفتن به سجده

جواب لال بخش بامري کیفیت رفتن به سجده(۲)

خطاي دوّم لال بخش بامري اين است كه فكر مي‌كند عمل بر هر حديث صحيحي لازم است, در حالي كه خود آنان بر اين راي عمل نمي‌كنند.
♦مثلاً : حديث رفع يدين در سجده‌ها صحيح است و يازده حديث در باره‌ي آن آمده است :
۱– حديث حضرت مالك بن الحويرث رضي الله عنه در سنن نسائي؛
۲- حديث حضرت وائل بن حجر رضي الله عنه در سنن ابي داود, سنن دارقطني و مؤطا امام محمد؛
۳- حديث حضرت انس رضي الله عنه با سند صحيح در مسند ابي يعلي؛
۴- حديث حضرت ابن عمر رضي الله عنهما با سند صحيح نزد طبراني؛
۵- حديث حضرت ابوهريره رضي الله عنه در سنن ابن ماجه؛
۶- حديث حضرت ابن عباس رضي الله عنهما در سنن ابي داود؛
لازم به ذكر است كه در پنح  حديث بعدي رفع يدين با صيغه‌ي ماضي استمراري هم آمده است:
۷- حديث حضرت عمير بن حبيب رضي الله عنه………؛
۸- حديث حضرت حضرت ابن عباس رضي الله عنهما در سنن ابن ماجه ص۶۲ ؛
۹- حديث حضرت جابر بن عبدالله رضي الله عنه در مسند امام احمد بن حنبل رحمه الله؛
۱۰- حديث حضرت عبدالله بن عمر رضي الله عنهما در مشكل الآثار ؛
۱۱- حديث حضرت ابوهريره رضي الله عنه در كتاب العلل دارقطني .

امّا ذكر ترك رفع يدين در سجده تنها از عبدالله بن عمر رضي الله عنهما آمده است.

الآن سؤال از لال بخش و هم مذهبانش اين است كه چرا بر اين يازده حديث با وجود صحيح بودن, عمل نمي‌كنيد؟!

چرا بر حديث ترك رفع يدين با اين كه امامتان آقاي شيخ آلباني اعتراف دارد كه او هيچ علّتي ندارد كه به خاطر آن حديث رد شود
(نگا : تحقيق مشكوة المصابيح)
يعني صحيح است ٬ عمل نمي‌كنيد؟!

قول لال بخش بامري به تقليد از آقاي آلباني :  لال بخش بامري: رفتن به سجده با دست هارسول الله صلي الله عليه وسلم به هنگام سجده دست ها را قبل از زانوها به زمين مي گذاشت و به آن امر مي فرمود:««« اذا سجد احدکم فلا يبرک کما يبرک البعير و ليضع يديه قبل رکبتيه»»»هرگاه يکي از شما به سجده رفت، مانند شتر، زانو نزند بلکه دست ها را قبل از زانو هايش بر زمين بگذارد. »»»

جواب حنفي : لطفاً اين ادّعا را كه « رسول الله صلي الله عليه وسلم به هنگام سجده دست ها را قبل از زانوها به زمين مي گذاشت» با حديث صحيح صريح غير معارض و غير مرجوح به اثبات برسانيد.

در اين حديث شما مدّعي گذاشتن دست بر زمين شده‌ايد. در حالي كه در اين حديث بحثي از گذاشتن دست بر زمين نيامده‌است. فقط آمده است : بايد دست‌ها را پيش از زانوها بگذارد. لذا احتمال دارد كه گذاشتن دست‌ها بر زانوها پيش از گذاشتن زانوها بر زمين باشد؛
محدّث العصر علامه بنوري به نقل از شيخش امام العصر كشميري مي‌فرمايد : « و يحتمل أن يكون الغرض أن يضع يديه علي ركبتيه قبل أن يضع ركبتيه علي الأرض» يعني احتمال دارد كه منظور از « و ليضع يديه قبل ركبتيه»اين باشد كه پيش از گذاشتن زانوها بر زمين دست ها را بر زانوها بگذارد (نه بر زمين؛ زيرا در حديث ذكري از گذاشتن بر زمين نيامده است) نگا : معارف السنن ۳/۳۱٫

البته اين احتمال رأي محضي از ما حنفيان نيست بلكه در حديثي در سنن بيهقي آمده است : أخبرنا أبو عبدالله الحافظ أنبأ أبو بكر بن إسحاق الفقيه أنبأ الحسن بن علي بن زياد ثنا سعيد بن منصور ثنا عبد العزيز عن محمد بن عبدالله عن أبي الزناد عن الأعرج عن أبي هريرة رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: ” إذا سجد أحدكم فلا يبرك كما يبرك الجمل وليضع يديه على ركبتيه”، ثم قال: “كذا قال: على ركبتيه، فإن كان محفوظا كان دليلا على أنه يضع يديه على ركبتيه عند الإهواء إلى السجود”، وهذا يعني تقديم الركبتين على اليدين؛ لأن اليدين على الركبتين تُمسكان بهما.(سنن بيهقي ۲/۱۴۳)فإذا جاء الاحتمال بطل الاستدلال.

امّا حديثي كه شما ذكر كرده‌ايد « إذا سجد أحدکم فلا يبرک کما يبرک البعير و ليضع يديه قبل رکبتيه»و بعد ترجمه‌ي همين حديث را جهت تكثير, شماره ۲ زده‌ايد, معلول است .

علّت اول :  امام ترمذي گفت : حديث أبي هريرة حديث غريب لا نعرفه من حديث أبي الزناد إلا من هذا الوجه : حديث ابوهريرة حديثي غريب است كه آن را از حديث ابو الزناد جز از همين طريق نمي‌شناسيم ؛

علّت دوّم : امام بخاري گفت : محمد بن عبدالله الحسن لايتابع عليه, و قال : لا ادري سمع من أبي الزناد أم لا ؟ : محمد بن عبدالله الحسن  بر اين حديث متابعت كرده نمي‌شود و گفت : نمي‌دانم كه آيا او از ابوالزناد حديث شنيده است يا خير؟

علّت سوّم : ابن قيم گفته است : اين حديث مقلوب(جابجا وبرعکس) است , يعني اصل آن بوده است : « و ليضع ركبتيه قبل يديه» ولي راوي آن را برعكس« و ليضع يديه قبل ركبتيه »   كرده است… (التعليق الحسن ص ۱۴۶)
↩ادامه دارد…

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن