حجیت اجماع و قیاس

حجیت ٳجماع وقیاس (۶)

بیان چندمسئله ٳجماعی❋
۱)- جماع وهمبستری بدون انزال، موجب غسل است.
نخست صحابه رض دراین زمینه با هم اختلاف نظر داشتند،چنانکه انصارقایل به وجوب غسل نبودند .بالعکس مهاجرین نظرشان بر این بود که غسل واجب است.
لیکن هنگامی که فاروق اعظم هردوگروه مهاجرین وانصار را گرد هم آورد پس ازتحقیق وبررسی ورایزنی ،به این نتیجه رسیدند که جماع بدون انزال موجب غسل است،همگی براین فیصله حضرت عمرمتفق شده واجماع نمودند وهیچ کسی آنرا انکارنکرد.
الحاصل: درخصوص جماع بدون انزال که موجب غسل است ٳتفاق وٳجماع صحابه منعقدگردید.طحاوی ج ۱ص۴۷ مطبوعه اشرفی.
۲)-امام طحاوی وامام بیهقی ازعلقمه بن ابی وقاص روایت می کنندکه ،حضرت عثمان رض دربصره قطعه زمینی داشتند،آنرابه حضرت طلحه بن عبیدالله رض فروختند. پس ازانجام معامله کسی به طلحه بن عبید الله گفت:شمادراین معامله زیان کرده ای ،حضرت طلحه اظهار داشت، من اختیار دارم چون من، زمین را بدون دید ورؤیت
خریده ام .به حضرت عثمان نیزگفته شد که شمادراین معامله متضرر شده ای ،ایشان فرمود: من اختیاردارم زیرا من زمین خود را بدون رؤیت فروخته ام .هردوبزرگوارجهت فیصله، حضرت جبیربن مطعم را حَکَم وداورقرارداند،حضرت جبیر رض قضاوت نمودندکه حق خیار رؤیت برای طلحه می باشد نه عثمان.این واقعه(قضاوت) در حضور صحابه رض انجام گرفت وکسی آنرا انکارنکرد گویا اجماع واتفاق صحابه براین منعقد گردیدکه حق خیاررؤیت برای خریدار است نه فروشنده.-اشرف الهدایه ج۸ص۱۱۲
۳)-رسول مکرم اسلام صلی الله علیه وسلم فقط دوشب، نماز«تراویح» راباجماعت خواندند.پس ازآن فرمودند:«لَمْ يَمْنَعْنِي مِنْ الْخُرُوجِ إِلَيْكُمْ إِلَّا أَنِّي خَشِيتُ أَنْ تُفْرَضَ عَلَيْكُم»بدین جهت نزدشما نیامدم ترسیدم مبادا (نماز تراویح) برشما فرض شود.
بخاری باب تحریض النبی علی صلاة اللیل رقم ۱۰۶۱٫-مسلم باب الترغیب فی قیام رمضان رقم ۱۲۷۰٫دراین باره فی مابین صحابه ،عملا وقولا اختلاف نظروجود داشت.سپس در عصرطلایی فاروق اعظم ،باپایبندی کامل درطول رمضان بیست رکعت نماز تراویح باجماعت،اجماع صحابه منعقدگردید.✔(روی أنّ عمرَرضی الله عنه جَمَع أصحابَ رسولِ اللّه صلی اللّه علیه وسلّم فی شَهْرِرَمضانَ علی أُبی بن کَعبٍ فصلّی بِهم فی کلِّ ل‍َیلةٍ عِشْرین رَکَعةً)نصب الرأیة ج۲ص۱۵۴عمربن خطاب یاران پیامبر گرامی صلی الله علیه وسلم رادرماه رمضان نزدابی بن کعب گرد هم آورد ،درهرشب بیست رکعت تراویح باآنها برگزارمی کرد.✔(عن السائب بن یزید قالَ :کنّانقومُ من زَمن عُمربن الخطاب بِعشرینَ رکعةً)التعلیق الحسن ج۲ص۵۴حضرت سائب بن یزید می گوید:درزمان فاروق اعظم مابیست رکعت تراویح برگزار می کردیم.✔قال:ٳن عَلی بن َأبی طالبٍأمررجلاً یُصلّی بالنّاس خَمْسَترویحات ٍعشرین رکعةً)رواه البیهقی ،کنزالعمال ج ۴ص۲۸۴٫✔قال :ٳبن حجرالمکی الشافعی ٳجتمعت الصحابة علی أن التراویح عشرون رکعة(مرقاة)ابن حجرمکی شافعی می گوید: صحابه ٳجماع نمودند که تراویح بیست رکعات است.✔التراویحُ سُنّةٌ مؤکَدةٌ عشرونَ رَکعة فی رَمَضانَ و الأصلُ فی مَسنونیتها الٳجماعُ.نیل المارب فی الفقه الحنبلی .درماه رمضان بیست رکعات تراویح سنت مؤکده است واصل ودلیل شرعی درمورد سنت بودن آن اجماع می باشد.
↩ادامه دارد.

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + 18 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن