اثبات تقلیدشرعی از مذاهب اربعه

شهادت اسلاف بر تقلید شخصی ائمه اربعه رح

امام ابراهیم سرخسی مالکی رحمه الله می‌فرماید:و أما فی ما بعد ذالک فلا یجوز تقلید غیرالأئمة الأربعةترجمه:یعنی بعد از دورِ اول بجز ائمه اربعه تقلید هیچ کس جائز نیست-“الفتوحات الوهبیه: ۱۹۹امام نووي رحمة الله عليه (المتوفى ۶۷۶هـ) مي فرمايد:لوجاز اتباع اي مذهب شاء لافضي الي ان يلتقط رخص المذاهب متبعا هواه—-فعلي هذا يلزمه ان يجتهد في اختيار مذهب يقلده علي التعينترجمه:اگر این جائز است که انسان بخواهد پیروی هر فقه را بکند پس سخن به اینجا می رسد که وی مطابق خواهش های نفسانی خود آسانی های تمام مذاهب را انتخاب می کندیعنی از تمام مذاهب هر چه که برای خودش آسان باشد انتخاب میکند)برای همین بر هر شخص لازم است مذهب معین انتخاب کند و از آن(مذهب) تقلید کندالمجموع شرع المذهب ج۱ص۹۱

امام ابن تیمه الحرانی رحمة الله عليه(المتوفى ۷۲۸هـ) مي نويسد:

 

يكونون في وقت يقلدون من يفسده و في وقت يقلدون من يصححه بحسب الغرض و الهوى و مثل لا يجوز باتفاق الائمة

ترجمه:مردم به خاطر غرض و خواهش در بعضی وقتها از یک امام تقلید کنند که یک عمل را فاسد قرار می دهدو در وقت دیگر از امام دیگری تقلید کنند که این(عمل) را صحیح قرار می دهد این باتفاق ائمه جائز نیستفتاوی کبری ج۲ ص۲۸۵)

—————-

حضرت شاه ولی الله محدث دهلوی رحمة الله عليه مي فرمايد:لان الناس لم يزالوا من ز من اصحابة الي ان ظهرت المذاهب الاربعة يقلدون من اتفق من العلماء من غير نكير يعتبر

ترجمه:از زمانه حضرت صحابه كرام رضی الله عنه گرفته شده تا ظهور مذاهب اربعه مردم از علماء کرام اتفاق هر کس که می بود برابر تقلید می کردندو بغیر اعتبارِ قابل انکار این کار انجام می شد( یعنی هیچ کس از تقلید انکار نمی کرد) اگر تقلید باطل می بود پس آن حضرات حتما از آن(یعنی تقلید) انکار می کردندعقیدالجید ص ۲۹)

—————-

خطیب بغدادی رحمة الله عليه(المتوفى ۴۶۳هـ) مي نويسد:

لو منعنا التقليد في هذه المسائل التی من فروع الدین لاحتاج کل احد ان یتعلم ذالک و فی ایجاب ذالک قطع عن المعایش و هلاک الحرث و الماشیة فوجب ان يسقط

 ترجمه:اگر ما در مسائل فروعی عوام را از تقلید باز داریم پس برای هرکس تعلیمِ دین کامل ضروری می شود این را بر هرکس ضروری دانستن دیگر امور معاش، کسب و کار برباد می شوند

[ یعنی مردم را محروم کردن از این حق فطری تقلید در امور انتظامی تمام دنیا خلل واقع می شود]الفقیه و المتفقه ج ۲ ص ۶۲)

——————

 

شاه ولی الله محدث دهلوی رحمة الله عليه(المتوفى ۱۱۷۶هـ) مي نويسد: وجب عليه ان يقلد لمذهب ابى حنيفة و يحرم عليه ان يخرج من مذهبه

ترجمه:کسانی در هندوستان و ماوراءالنهر زندگی میکنند) واجب است که از امام ابوحنیفه رح تقلید کنندو بر آن ها حرام است که (پیروی) از مذهب شما(ابوحنیفه رح) خارج شوندالانصاف ص ۵۳

——–

اجماع امت بر تقلید ائمه اربعه:

علامه ابن نجیم مصری رحمه الله علیه می نویسد:

و ما خالف الأئمة الأربعة فهو مخالف للإجماع

ترجمه:یعنی فیصله (کردن)خلاف ائمه اربعه فیصله(کردن) خلاف اجماع استالأشباه:۱۳۱

————

 

علامه محمد بن ابراهیم الوزیر الیمانی رحمة الله عليه( المتوفى ۷۷۰ هـ) تحرير مي فرمايد:و لو كان الامام ابوحنيفةٌ جاهلاً و من حية العلم عاطلاً ما تبقت الجبال من الحنيفة عليی الاشتفال بعذاهبه كالقاضي ابي يوسف رح و محمد بن حسن الشيباني رح و الطحاوي رح و ابي الحسن الكرخي رح و امثالهم واضعا فهم فعلما الطائفة الحنيفة في الهند و الشام والمصر و اليمن والجزيعة والحرمين والعراقين منذامائة و خمسين من الهجرة الي هذا التاريخ  يذيد علي ستهائة فهم اُلوف لا يحضرون و عوالم لا يحصون من اهل العلم و الفتوي والوراع و التقوي الخ

ترجمه: اگر امام ابوحنیفه جاهل می بود و از زیور علم خالی می بود پس در احناف کوه علم مثلا : قاضی ابو یوسف رح،امام محمد بن الحسن الشیبانی رح،امام طحاوی رح، و امام کرخی رحو این حضرات و از این هم بیشتر هیچ وقت بر مذهب امام ابوحنیفه گرویده نمی شدند .

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن