طریقه بستن دست در نماز

جواب اميد خزاعي بستن دست‌ها در نماز(۴)

قول خزاعي:به همين جهت در اين پست به بحث و بررسي صحت حديث بستن دست روي سينه خواهيم پرداخت.برخي به حديث وائل بن حجر «صَلَّيْتُ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، وَوَضَعَ يَدَهُ الْيُمْنَى عَلَى يَدِهِ الْيُسْرَى عَلَى صَدْرِهِ»(صحيح ابن خزيمه، ش ۴۷۹): (با پيامبر خدا نماز خواندم دست راستش را بر دست چپ و بر سينه گذاشت) اعتراض کرده و گفته اند مومل بن اسماعيل در اين حديث تفرد دارد و اين حديث مخالف حديث صحيح مسلم -«أَنَّهُ رَأَى النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ رَفَعَ يَدَيْهِ حِينَ دَخَلَ فِي الصَّلَاةِ كَبَّرَ، – وَصَفَ هَمَّامٌ حِيَالَ أُذُنَيْهِ – ثُمَّ الْتَحَفَ بِثَوْبِهِ، ثُمَّ وَضَعَ يَدَهُ الْيُمْنَى عَلَى الْيُسْرَى»: (از وائل بن حجر روايت است كه پيامبر را ديده است هنگامي‌ كه نماز را شروع مي‌كرد، دست‌‌‌هايش را بلند كرد، تكبير ‌گفت – همام (راوي) بلند كردن دست‌ها تا برابر گوش‌ها را توصيف نمود- سپس لباسش را به خود پيچيد و دست راست را بر دست چپ ‌نهاد)- است، كه در اين حديث لفظ (علي صدره) وجود ندارد.
☑در جواب به اين اعتراض بايد بگويم:
۱ مومل بن اسماعيل اگرچه سييء الحفظ است اما ثقه هست و تفرد فرد ثقه مورد قبول هست.
✔ذهبي مي‌ گويد: مؤمل بن إسماعيل از اهالي بصره و ثقه بود. (العبر في خبر من غبر؛۱/۲۷۴)✔يحيى بن معين مي‌گويد: مؤمل بن اسماعيل ثقه است. (الجرح والتعديل ،۸/ ۳۷۴/ ش:۱۷۰۹)پایان قول لامذهب.
سني گويد :اين قول كدام يك از محدثين است كه تفرد سيء الحفظ مورد قبول است
و در كدام كتاب اصول حديث آمده است, لطفاً اين را به اثبات برسان. اگر به اثبات نرسانيدي و هرگز هم نمي‌تواني آن را به اثبات برساني پس بدان كه اين قاعده‌ي خود تراشيده‌ي تو به درد خودت مي‌خورد و اهل سنت نيازي به اين قاعده‌ات ندارند.
آقاي مجتهد!! بحث ما اين نيست كه مؤمل في نفسه ثقه نيست بلكه اين است كه او در روايتش از سفيان مورد اعتماد نيست و تو خود هم اقرار كردي كه او سيّء الحفظ است. آيا روايت بد حافظه در قبال راويان ثقات قوي الحفظ مورد قبول است!
در كدام كتاب اصول حديث اين قاعده نوشته شده است! چرا دست از تعصب و لجاجت بر نمي‌داريد!
آقاي خزاعي ! اين عبارات امام ذهبي و عبارت‌هاي كتاب « الجرح و التعديل» را هم بخوان :
۸۹۴۹ – مؤمل بن إسماعيل [ س، ق، ت ]، أبو عبد الرحمن البصري، مولى آل عمر بن الخطاب، حافظ عالم يخطئ… وقال أبو حاتم: ↯صدوق شديد في السنة كثير الخطأ.
و قال البخاري:‌↯منكر الحديث.نقل ابن القطان أن البخاری قال :کل من قلت فیه ،منکرالحدیث فلاتحل الروایة عنه .میزان الاعتدال ۱/۶وقال السخاوی :قال البخاری :کل من قلت فیه منکرالحدیث لایحتج به.فتح المغیث شرح الفیة الحدیث ۳۷۳/۱
امام بخاری می فرماید :درمورد هرکسی که من گفتم او منکرالحدیث است روایت کردن از وی جایز نیست.
﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌
وقال أبو زرعة:‌‌↯في حديثه خطأ كثير.درحدیث مؤمل بن اسمعیل اشتباه زیاد است.
ميزان الإعتدال امام ذهبي – ج ۴ / ص ۲۲۸)نا عبد الرحمن قال: سئل أبي عن أبي حذيفة ومحمد بن كثير , قال: ما اقربهما, وكانا مؤذنين , وسئل عن مؤمل بن إسماعيل و أبي حذيفة فقال: في كتبهما خطأ كثير وابو حذيفة اقلهما خطأ.(الجرح والتعديل – ج ۶ / ص ۱۶۴ -۱۶۵)نا عبد الرحمن قال سألت أبي عن مؤمل بن إسماعيل فقال: صدوق، شديد في السنة كثير الخطأ (۶) يكتب حديثه. الجرح والتعديل – ج ۶ / ص ۳۷۵)
توثيق يحيي بن معين محمول بر ما قبل از دست دادن كتاب‌هايش هست؛ زيرا هم چنان كه عرض شد, مؤمل في نفسه ثقه هست اما در روايتش از سفيان پس از گم شدن نوشتجاتش كه از حفظ روايت مي‌كرد, دچار خطا مي‌شد كه يكي از خطاهايش همين حديث وضع يد علي الصدر است ؛ زيرا خيلي از افراد ثقه كه از سفيان روايت مي‌كنند و هم آنان كه از استاد سفيان اين حديث را روايت كرده‌اند هيچ كسي عبارت« عَلَى صَدْرِهِ» را به جز مؤمل روايت نكرده‌اند، كه علامه ابن قيم جوزيه هم اقرار به اين كرده است كه اين روايت فقط از مؤمل روايت شده است.
نگا : بدائع الفوائد ج۳, ص ۶۰۰ به بعد.در اين‌جا سند حديث حضرت وائل و حكم آن را از امام‌تان شيخ آلباني نقل مي‌كنم. ابن خزيمه فرمود :
۴۷۹ – أخبرنا أبو طاهر نا أبو بكر نا أبو موسى نا مؤمل نا سفيان عن عاصم بن كليب عن أبيه عن وائل بن حجر قال : صليت مع رسول الله صلى الله عليه و سلم و وضع يده اليمنى على يده اليسرى على صدره . قال الألباني : إسناده ضعيف لأن مؤملا وهو ابن اسماعيل سيئ الحفظ… صحيح ابن خزيمة – ج ۱ / ص ۲۴۳)آلباني گوید: سندش ضعيف است؛ زيرا مؤمل كه او پسر اسماعيل است سيّ الحفظ (بدحافظه) است. ممكن است در اين‌جا بگوييد : شما چرا دنباله‌ي سخن شيخ آلباني را نياورده‌ايد كه نوشته است : « لكن الحديث صحيح جاء من طرق أخرى بمعناه وفي الوضع على الصدر أحاديث تشهد له».
گويم : زيرا اين ادّعاي محض شيخ آلباني است و مؤمل هيچ گونه متابعي ندارد و نيز شاهد قابل اعتباري براي وضع يد علي الصدر كه بر خلاف اجماع هم هست , وجود ندارد.
بقول سعدی.
طبیبی که خودباشدش زرد روی /
ازاو داروی سرخ رویی مجوی.
↩ ادامه دارد.

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + چهارده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن