بحث قرائت خلف الامام

بحث قرائت خلف الامام (۲)

مقام امام ابو حنیفه رحمةالله علیه درعلم حدیث .امام ابو حنیفه رح یکی از ایمه دنیا درعلم فقه  ،سنت، و ورع،.حفظ وضبط بود.
از جمله کسانی بود که به علم کتاب .وسنت اهتمام ورزید. ودرطلب حدیث زحمت کشید وبرای بدست آوردن آن سفر نمود .اهتمامش به سنن وجمع آوری دفاع از حریم آن وقلع وقمع کردن مخالفت آن بسیار بود.
سنت رسول اکرم صلی الله علیه وسلم رابر دیگران ترجیح می داد، واولین کسی بود که در اخذ حدیث به ثقات قوی روی آورد وضعیفان در روایت را ترک نمود .حدیث وفقه را لازم گرفته بر ورع وعبادت مواظبت می کرد تا آنجا که مرجع ومقتدای عموم قرار گرفت. بر امامت وجلالت قدروعلو رتبه ی او امت اجماع دارد.احوالش در علم وحفظ وصیانت واتقان وزحمت کشیدنش در تحصیل علم حدیث وفقه ونشر این دوبسیار شهرت دارد .
اقوال سلف:
❂ در ثنایش نسبت به ورع ،زهد.عبادت ، وفور علم ،کثرت حدیث، مهارت کاملش در فقه، اتباع سنت و…..در کتب تاریخ بکثرت وجود دارد .  درمناقب ابی حنیفه رح وصاحبیه رح آمده است 《سمع الحدیث من عطا بن ابی رباح بمکة 》سیر اعلام النبلاءص۱۱)
ترجمه :امام ابو حنیفه رح حدیث را از حضرت عطاء رح در مکه شنید .حضرت عطاءاوراازدیگر شاگردانش بر تری می داد .قاضی صمیری رح استاد علامه خطیب بغدادی در کتاب “اخبار ابی حنیفة واصحابه “با سند خویش از حارث بن عبدالرحمن نقل می کند.”کنا نکون عند عطاء بعضنا خلف بعض  فاذا جاءابو حنیفة رح اوسع له وادناه ”
ترجمه:
ما نزد حضرت عطاء رح پشت سر هم می نشستیم وقتی که ابو حنیفه رح می آمد  جای را برای او گشاده میکرد واورا نز دیک خود می نشانداین رفتار عطاءرح دلیل بر این است که امام ابو حنیفه رح یکی از بهترین شاگردان او در علم حدیث بود.اهتمامش به فراگیری علم ایمه نقد وکبار محدثین به اهتمامش در طلب حدیث وتحمل سفرها در تحصیل ان گواهی داده اند .امام ذهبی رح در : سیر اعلام النبلا ء:در شرح حال امام ابو حنیفةرحمه الله علیه می نویسد:
(وعنی بطلب الاثار وارتحل فی ذلک )
ترجمه:به طلب اثار (احا دیث) اهتمام ورزید وبرای تحصیل ان سفر نمود :سیر اعلام النبلاءج ۱ص۳۹۲ چاپ سوم بیروت سال ۱۴۰۵ ھ.ودر همین کتاب می نگارد 🙁 ان الامام اباحنیفة رح طلب الحدیث واکثرمنه فی سنةمئة وبعدھا)
ترجمه :بدون تردید امام ابو حنیفه رح علم حدیث را طلب کرد ودر سنه ۱۰۰هجری وبعد از ان بسیار حدیث جمع اوری کرد.سیر اعلام النبلاءج۱ص۳۹۲)امام اعظم رح همین حالت را در حلقه درس استاد فقیهش حضرت حماد بن ابی سلیمان رح داشت:خطیب بغدادی باسندش از امام زفر بن هذیل رح از امام ابو حنیفه رح روایت می کند:
(فکنت اسمع مسائله فاحفظ قوله .ثم یعیدهامن الغد فا حفظها و یخطی اصحابه فقال لا یجلس فی صدرالحلقة بحذائی غیر ابی حنیفةرح)
ترجمه:مسایل اورا شنیده گفته هایش را حفظ می کردم سپس همین مسایل را در روز بعد اعاده می کردم که من انها را حفظ می کردم و شاگردانش خطا می کردند ،فرمود: در صدر حلقه ،روبروی من کسی جز ابو حنیفه رح ننشیند .
ازین واقعات، قوی بودن حفظ واتقان امام اعظم ابو حنیفه رح واضح می گردد:تاریخ بغداد ج ۱۳ ص ۳۳۲ -۳)
علامه خطیب بغدادی رح با سند از امام ابو حنیفه رح نقل می کند :بر ابو امیرالمومنین ابو جعفر وارد شدم از من پرسید علم از چه کسی اموختی ؟گفتم از حماد رح از ابراهیم رح از  (اصحاب عمر بن خطاب رضی الله عنه) عمر بن خطاب رض وعلی بن ابی طالبوعبدالله بن مسعود وعبدالله بن عباس رضی الله عنهم ، ابو جعفر گفت به به ؛ محکم گرفتی آنچه خواسته ای .امام ابوحنیفه رح از انسانهایی طیب ؛طاهرومبارک علم را دریافت نموده است ، درود خدا بر انها باد .
تاریخ بغدادج۱۳ص۳۳۴)حضرت مسعر بن کدام رح که یکی از مفاخر کوفه در حفظ وزهد است می گوید :
همراه ابو حنیفه رح حدیث راطلب کردم پس او بر ما غالب شد،ودر زهد شروع کردیم اوبر ما فوقیت وکمال یافت : وفقه راجویا شدیم او به مقامی رسید که شما مشاهده می کنید.
مناقب ابی حنیفه رح وصاحبیه رح از امام ذهبی رح ص۲۷)

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + 4 =

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن