پاسخ به شبهات فقهی

جواب کج فهمی متسلفین نسبت به کتب احناف…

متسلفین همیشہ با آب وتاب فراوان عبارت ذیل را ازکتب احناف بیان کرده واستدلال میگیرن که احناف آرای مذهب رابراحادیث ترجیح میدهنداماچون نوباوگانی بیش نیستند که جذب فرقه ی لامذهبیت شده اند وفقط مقلدکذبیات بزرگان خود هستند،بنابراین همه چیز را وارونه می بینند…
قول متسلف: دشمني مغرضانه و آشکار ديوبندي هاي مدعي حنفيت با احاديث :«الْأَصْلُ: أَنَّ كُلَّ خَبَرٍ يَجِيْءُ بِخِلَافِ قَوْلِ أَصْحَابِنَا فَإِنَّهُ يُحْمَلُ عَلَى النَّسْخِ أَوْ عَلَى أَنَّهُ مُعَارَضٌ»: (اصل: هر حديثي که با مذهب ما مخالف باشد، حمل بر منسوخ شدن يا مخالف بودن با روايتي مثل آن مي شود).

جواب حنفی:
در مورد متن فوق مخالفان مذهب حنفي و بيشتر غيرمقلدان قول امام كرخي را به عنوان دستاويزي براي ايراد گرفتن به مذهبيان بالخصوص حنفيان قرار داده و طوري عنوان مي‌كنند كه حنفيان قرآن و سنت را تابع مذهب حنفي ساخته‌اند.
كبرت كلمة تخرج من أفواههم إن يقولون إلا كذبا.  منظور امام كرخي را برعكس تأويل مي‌كنند؛ زيرا آنان مذاهب را به عنوان مخالف كتاب و سنت تلقي كرده‌اند لذا هر عبارتي از اهل مذاهب را با همان ديد دشمني مي‌بينند.
بايد غير مقلدين عينك تعصب را كنار گذاشته به كتب اهل مذهب با ذهني خالي از عداوت نگاه كنند آن وقت مطالب را دست خواهند فهميد. با عينك تعصب و عداوت همه چيز را وارونه مي‌بينند.

منظور امام كرخي اين نيست كه ما بايد قرآن و سنت را مطابق با مذهب حنفي بگردانيم. بلكه منظورش اين است كه اساس مذهب حنفي قرآن و سنت و اجماع امت بالخصوص اجماع صحابه است و در قرآن و سنت آخرين دليل را كه ناسخ است اساس قرار مي‌دهند نه منسوخ را . لذا اگر شما جايي ديديد كه آيه‌اي مطابق با مذهب حنفي نيست علتش يا اين است كه آن آيه از قبل منسوخ شده و از همين جهت حنفيه آن را مستدل قرار نداده‌اند نه اين اول مذهب را ساختند و بعد آيه را منسوخ گفتند.به همين صورت اگر حديثي را به ظاهر ترك داده‌اند هم عللي دارد . يا آن حديث از قبل منسوخ بوده يا مؤوّل است و معني ظاهري اش مراد نيست و يا معارضي دارد كه حنفيه با وجه ترجيح همان دليل معارض را مستدل خويش قرار داده اند. عين همين عملي را كه حنفيه دارند غير مقلدان هم دارند.
مثلاً : بر مطلقِ آيه‌ي رضاع قايل نيستند و آن را با احاديث منسوخ مقيد مي‌سازند.بر احاديث صحيح ترك رفع يدين عمل نمي كنند و از روي تعصب آنان را ضعيف قرار مي‌دهند.
و صدها مسايل ديگر.اگر حنفيان هم باب اعتراض را بگشايند عين همين اعتراض را بر غير مقلدين هم مي‌توانند ايراد كنند. فما هو جوابهم فهو جواب الحنفية.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + یازده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن