حجیت اجماع و قیاس

حجیت ٳجماع وقیاس ❋(۷)

۴)- وقوع سه طلاق دریک مجلس بایک لفظ یاسه لفظ.دررابطه بااین مسئله نیز میان صحابه اختلاف نظربود.
درزمان خلافت عمرفاروق رضی الله عنه تمام صحابه اجماع نمودندوپس ازایشان جمهورعلماء و(ایمه چهارگانه اهلسنت وجماعت) اتفاق نمودند که سه طلاق با یک لفظ یا سه لفظ دریک مجلس،سه طلاق واقع می شود.
: فی صحیح مسلم ⇦أنَّْ ابْنِ عَبَّاسٍ قَال:َ كَانَ الطَّلَاقُ عَلَى عَهْدِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَأَبِي بَكْرٍ وَسَنَتَيْنِ مِنْ خِلَافَةِ عُمَرَ طَلَاقُ الثَّلَاثِ وَاحِدَةً فَقَالَ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ إِنَّ النَّاسَ قَدْ اسْتَعْجَلُوا فِي أَمْرٍ قَدْ كَانَتْ لَهُمْ فِيهِ أَنَاةٌ فَلَوْ أَمْضَيْنَاهُ عَلَيْهِمْ فَأَمْضَاهُ عَلَيْهِم-صحیح مسلم۲۶۸۹ [ ابن عباس گوید:درزمان پیامبراکرم صلی الله علیه وسلم ودرزمان ابوبکرودوسال ازخلافت عمربن خطاب ، سه طلاق یکی بود(یعنی ازسه طلاق یک طلاق می دادندو هرسه طلاق رانمی دادند .امادرزمان حضرت عمرمردم ، برعکس زمان پیامبرص سه طلاق را یکجا می دادند بنابراین)حضرت عمرگفت: مردم درامر(شیوه طلاق) که برای آن مهلتی بود شتاب نمودند ، (یعنی هرسه طلاق را  بدون درنگ ومهلت یکجا می دهند)کاش ماآنرا برآنها نافذ وجاری می ساختیم ،آنگاه (باتفاق صحابه)آنرا برمردمی که درامرطلاق عجله می کردندبه اجرا درآورد.وذَهَبَ جُمهورالصَحابةِ والتّابعین وَمَن بَعدَهُم مِن أئمةِ المُسلِمینَ ٳلی أنه یَقع ثلاثاً.
علامه محمدعلی صابونی استاددانشگاه مکه مکرمه ازدانشمندان معاصرمی نویسد:
«فٳنَّ رأی الجمهوریبقی أقوی دلیلاً وأمکن حجةً لاسیما و قد تعززبٳجماع الصحابة والأئمة المجتهدین»
-تفسیرروائع البیان ج ۱ص۳۳۷قطعا نظر جمهور (در خصوص وقوع سه طلاق دریک مجلس باسه لفظ یا یک لفظ)ازلحاظ دلیل وحجت قوی تراست بویژه دیدگاه آنان با ٳجماع صحابه وأیمه مجتهدین تقویت شده است.
۵)-ازپیامبرگرامی صلی الله علیه وسلم در نمازجنازه پنج تکبیر،هفت تکبیر،نه تکبیر وچهارتکبیرمنقول است .
لذا دراین باره میان صحابه اختلاف نظرپیدا شد پس ازآن سیدنا فاروق اعظم تمام صحابه را جمع کرده فرمود: وقتی که بین شما اصحاب بزرگوار دراین مورد اختلاف هست ،پس اختلاف نسلهای بعدی به مراتب بیشترخواهد بود.
بنابراین برچهارتکبیراجماع صحابه منعقد گردید .
فقدٳختلف الروایات فی فعل رسول الله صلی الله علیه وسلم فروی عنه الخمس والسبع والتسع واکثرمن ذالک ٳلا ان آخرفعله کان اربع تکبیرات لماروی عن عمر رضی الله عنه أنّه جمع الصحابة رضی الله عنهم حین ٳختلفوا فی عددالتکبیرات وقال لهم: ٳنکم ٳختلفتم فمن یأتی بعدکم یکون أشدّ ٳختلافامنکم فانظروا آخرصلاةٍ صلاهارسول الله صلی الله علیه وسلم علی جنازة فخذوا بذالک، فوجدوه صلی علی ٳمرأة کبّرعلیها أربعاً فاتفقوا علی ذالک فکان دلیلا علی کون التکبیرات فی صلاة الجنازة أربعاً لأنهم أجمعوا علیها.-بدائع للکاسانی ج ۲ص۵۰
↩ادامه دارد.

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + پانزده =

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن