مسائل ترک رفع یدین

چرادرنمازرفع یدین نمیکنیم؟❋(۱)

تعریف:رفع: برداشتن و بلند کردن. يَدَيْن: تثنیۀ «یَد» است. «یَد» دست را می گویند و لذا يَدَيْن دو دست می باشد. جمع ید، اَيْدِی است.
رفع يَدَيْن: به معنی بلند کردن دو دست است. معنی رفع يَدَيْن در وقت شروع نماز: این است که نمازگزار هنگام شروع نماز دو دست خود را بلند نموده سپس تکبیر تحریمه یعنی اَللهُ اَکْبَرْ بگوید. این رفع يَدَيْن در خارج نماز واقع است.

رفع يَدَيْن در داخل نماز: بعد از تکبیر تحریمه تا وقت سلام دادن داخل نماز است ورفع یدین هایی که کسی هنگام رفتن به رکوع وبرخاستن از رکوع ودروقت رفتن به سجود وبرخاستن از سجود و… انجام می دهد، رفع یدین داخل نماز می باشد.

مسلمانان و رفع یَدَيْن)باید دانست در طول ۱۴۵۰ سال تاریخ اسلام دربارۀ مسئلۀ رفع یَدَيْن از میان امامان چهارگانۀ اهل سنّت و جماعت، دو امام بزرگوار متقدّم و اسبق، حضرت امام اعظم ابو حنیفه ۶ و حضرت امام مالک ۶ می فرمایند :که رفع یَدَيْن در داخل نمازهای پنجگانه متروک می باشد. و دو امام بزرگوار متأخر، حضرت امام شافعی۶ و حضرت امام احمد بن حنبل ۶ می فرمایند :که انجام دادن رفع یَدَيْن در نماز بهتر است. اهل سنّت و جماعت( احناف و مالکیها)بر وِفق تحقیق امامان بزرگوار خویش در داخل نماز رفع یَدَيْن نمی کنند و آن را متروک و منسوخ می دانند، و برادران شافعی و حنبلی مذهب ما بر وِفق قول امامان خویش در داخل نماز رفع یَدَيْن می کنند.  ✔ولی  این هردو گروه اهل سنت و جماعت چه کنندگان رفع یَدَيْن و چه ناکنندگان آن با وجود این اختلاف فقهی در این مسئله در مدت بیش از  هزار و سه صد سال با همدیگر برادرانه زندگی کرده اند و بخاطرانجام دادن یا انجام ندادن رفع یَدَيْنِ داخل نماز، نه یکدیگررا بد و بیراه می گفتند و نه همدیگر را زشت و نازیبا ، بلکه همگان برادروار در طول این قرون متمادی باهم زندگی می نمودند و در کنار یکدیگر مانند یک صف واحد به عبادت خداوند واحد لا شریک خود مشغول بودند. ولی متأسفانه در این دورۀ آخر زمان،  علاوه بر صدها فتنه و فساد دینی و دنیوی، فرقۀ مخصوصی که قبلاً بر روی کرۀ خاکی وجود نداشت و در قرن نوزدهم عیسوی جدیداً تأسیس شده است و خود را در هند و  پاکستان «اهل حدیث»
و در کشورهای عربی «سَلَفِی» می خواند
و مردم هند و پاکستان آنها را «غیر مقلّد» می نامند
و مردم کشورهای عربی آنها را  «خوارج» و «لامذهب» و  می خوانند
و در بین مردم افغانستان به نام «وهابی» و «لامذهب» مشهور می باشد.

این فرقۀ جدید التأسیس در مورد رفع یَدَيْن در داخل نماز، روش عملی و مسلک اعتقادی مخصوصی برای خود ساخته است و این مسئلۀ  فروعی ِ  بالاو پائین بردن دست ها در داخل نماز (یعنی رفع یَدَيْن) را به شکل عجیبی نزد مسلمانان ساده ارائه می دهد. چنانکه این فرقۀ جدید التأسیس ادعاء می کند که رفع یَدَيْن در داخل نماز فرض و واجب است،
مجموعۀ مقالات پر سلفی تحقیقی جائزہ از رئیس احمد ندوی سلفی .قرة العینین فی اثبات رفع الیَدَیْن صفحۀ ۷۱ و ۷۲  نور العینین: ص ۱۸۱ از زبیر علیزی غیر مقلد رفع یدین فرض هے: از مسعود احمد غیر مقلد  | و نماز بدون رفع یَدَيْن باطل می باشد،(۲) فتاوی رفیقیه از محمد رفیق پسروری غیر مقلد: حصۀ چهارم، ص ۱۵۳  نور العینین فی اثبات رفع الیَدَیْن عند الرکوع وبعده فی الصلوة: ص ۱۸۱

جزء رفع الیَدَیْن: صفحۀ ۱۴ چاپ ادارۀ احیاء السنة، گرجاک، و می گویند:چون حنفی ها در داخل نماز رفع یَدَيْن نمی کنند، نماز تمامی آنها باطل و کالعدم می باشد.
مجموعۀ مقالات پر سلفی تحقیقی جائزہ از رئیس احمد ندوی سلفی: ص ۲۴۶  و کسانی که در داخل نماز رفع یَدَيْن نمی کنند کافر، دوزخی، لعنتی، و گمراه اند، نکاح با آنها حرام، و دعای مغفرت خواستن برای آنها حرام است. العیاذ بالله. الرسائل فی تحقیق المسائل: مؤلفۀ چهارده تن از سلفی های سرشناس که به تصدیق همۀ علمای غیر مقلد پاکستان و با تقاریظ آنها به چاپ رسیده: صفحۀ ۱۵۶ و ۱۵۷ و ۱۷۳ و ۱۷۷ و ۱۸۱ و ۱۸۸ به حوالۀ تجلیات صفدر: ۴/۳۶۴

نزد سایر مسلمانان کلمۀ لَا إِلٰهَ إِلَّا اللهُ مُحَمَّدٌ رَسُوْلُ اللهِ سبب نجات از کفر و عذاب ابدی دوزخ می باشد. در مقابل، این فرقۀ جدید التأسیس، بالا و پائین کردن دست ها (رفع یَدَيْن) در داخل نماز را گویا کلید دروازۀ اسلام و تنها راه نجات در آخرت قرار داده است و کسانی را که دست های خود را بالاو پائین نمی کنند از دایرۀ اسلام و ایمان بیرون و از جنّت خدا محروم قرار می دهد.

نزد سایر مسلمانان، کلمۀ اسلام لَا إِلٰهَ إِلَّا اللهُ مُحَمَّدٌ رَسُوْلُ اللهِ باعث اُخوت و برادری اسلامی می باشد که پیوند پاکیزۀ نکاح را میان شان حلال می گرداند و دعای مغفرت خواستن برای برادر مسلمان را نمونه ای از اظهار عواطف اخلاص و اُخوت و برادری مسلمانی قرار می دهد.

ولی در مقابل، این فرقۀ جدید التأسیس، بالاو پائین کردن دست ها در داخل نماز را، باعث اُخوت و برادری قرار داده و نکاح نمازگذاری را که دست هایش را در داخل نماز بالا و پائین نمی کند حرام می گرداند و حتی دعای مغفرت خواستن برایش را حرام می داند و… و…

این چنین نظریۀ عجایب خیزی در طول تاریخ اسلام وجود نداشت و هیچ فرقه ای از فرقه های اسلامی حتی فرقۀ شیعه های روافض نیز که در هر بالاو پائین شدن در نماز دست ها را بالاو پائین (رفع یَدَيْن) می کنند، اینگونه نظراتی را در مورد مسئلۀ اختلافی غیر مهمی چون بالاو پائین کردن دست ها تا بحال اختراع نکرده بود، و این تنها فرقۀ جدید التأسیس سلفی است که بعد از گذر یک هزار و چهار صد سال از تاریخ اسلام، به محض پیدایش خود اکنون در این آخر زمان چنین نوآوری های عجیب و غریبی را در میان امت اسلامی ایجاد کرده است.

✔این روش، فرقۀ جدید التأسیس، بازار بحث و جدل در میان عامۀ مسلمانان را گرم گردانیده از مجالس عمومی گذشته حتی مساجد خدا را به مراکز فساد و جدال مبدّل ساخته است.
♻ اینکار به نوبۀ خود نه تنها دشمنان اسلام را موقع داده تا زبان طعن و تشنیع را بر اسلام و مسلمین دراز کنند بلکه این روش یک طبقه ای را در میان خود مسلمانان پیدا کرده است که از سَلَف صالحین و امامان مجتهدین اسلام بی اعتماد و از دین و شریعت بیزار گردیده اند، و ای بسای ایشان که از دایرۀ اسلام نیز خود را خارج ساخته اند.
↩ادامه دارد.

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن