مسائل ترک رفع یدین

چرادرنمازرفع یدین نمی کنیم؟(۲)

سیر تکاملی مسئلۀ رفع یَدَيْن در نماز
در دوره ابتدائی اسلام هنگامی که احکام دین تازه آغاز شده بودند، در هر اَللهُ اَکْبَرْ گفتن و هر بالاو پائين رفتن (که شامل شروع نماز، قبل و بعد رکوع، قبل و بعد سجده ها و سه وقت ايستادن برای قيامِ رکعت های دوم و سوم و چهارم و غيره ….است) رفع یَدَيْن وجود داشت. سپس زمانی که احکام اسلام، شروع به تکامل نمود رفع یَدَيْن درآغاز نماز، قبل و بعد رکوع، قبل و بعد سجود و بعدِ قعدۀ اولی باقی ماند و در بقیۀ جاها منسوخ و متروک شد. سپس رفع یَدَيْن قبل و بعد سجود و بعدِ قعدۀ اولی نیز منسوخ گردید و تنها رفع یَدَيْن هنگام شروع نماز، و قبل و بعد رکوع باقی ماند.

و سرانجام در آخرین دَور اسلام قبل از رحلت حضرت رسول الله صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، تنها رفع یَدَيْن شروع نماز باقی ماند، و سایر رفع یَدَيْن های داخل نماز به طور کلّی منسوخ و متروک گردید. ازاهل سنت و جماعت احناف ومالکیه نیز همۀ احادیث صحیحی را که رفع یَدَيْن در قبل و بعد رکوع، قبل و بعدِ سجود و سایر جاهای دیگر در داخل نماز را نشان می دهد، قبول دارند،و لیکن ازآنجایی که حضرت رسول اکرم صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ آن رفع یَدَيْن ها را ترک گفتند و منسوخ گردانیدند، به اتباع از حضرت رسول الله صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، هر رفع یَدَيْنی را که جناب محمد مصطفی  رسول خدا صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ترک فرمودند و منسوخ گردانیدند،
✔ایشان نیز آن رفع یَدَيْن ها را ترک کرده اند و منسوخ دانسته اند و به آخرین سنّت و آخرین طریقۀ نماز آنحضرت صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ که تنها شامل رفع یَدَيْن شروع نماز است و بس، عمل می نمایند .مذهب اهل سنّت و جماعت احناف در مورد رفع یَدَیْن اینست که نمازگذار در آغاز نمازهای پنجگانه در وقت تکبیر تحریمه رفع یَدَیْن کند و بس، و بجز آن در هیچ جای دیگر در داخل نماز رفع یَدَیْن نکند. رفع یَدَیْن کردن در وقت رفتن به رکوع و در وقت سر بلند کردن از رکوع، خلاف سنّت است  . بدائع الصنایع: ۱/۲۰۸ فصل؛ و اما سننها کثیرة  |   فتاوی عالمگیری: ۱/۷۲  الفصل الثالث فی سنن الصلاة وآدابها وکیفیتها  اهل سنّت و جماعت احناف عموماً بر مسایلی عامل می باشند که مورد اتفاق همۀ مسلمانان است و احناف کَثَرَهُمُ اللهُ تَعَالَی سَوَادَهُمْ نماز خود را از مسایل اختلافی دور نگه می دارند تا نماز شان از اختلاف محفوظ باشد.و در مورد رفع یَدَيْن، تنها رفع یَدَيْن شروع نماز آن رفع یَدَيْنی است که همۀ مسلمانان جهان، چه حنفی و مالکی، و چه شافعی و حنبلی، و حتی شیعۀ رافضی یا ناصبی و خارجی اتفاق دارند که این رفع یَدَيْن صحیح می باشد و انجام دادن آن ثواب دارد. علامه نَوَوِی شافعی  در شرح صحیح مُسْلِم می نویسد: أَجْمَعَتِ الْأُمَّةُ عَلَى اسْتِحْبَابِ رَفْعِ الْیَدَيْن عِنْدَ تَكْبِيْرَةِ الْإِحْرَامِ وَاخْتَلَفُوا فِيْمَا سِوَاهَا.
ترجمه: همۀ اهل اسلام بر ثواب داشتن رفع یَدَيْن در شروع نماز اتفاق دارند و در مورد سایر رفع یَدَيْن های داخل نماز اختلاف کرده اند.   المنهاج شرح صحيح مسلم بن الحجاج للنووی: ۴/۹۵  و همین رفع یَدَيْن مورد اتفاق همۀ مسلمانان بِحَمْدِاللہِ تَعَالَی مذهب حنیف احناف می باشد و چنانکه گفته شد ایشان از رفع یَدَيْن های اختلافی اجتناب می کنند تا نماز ایشان از اختلاف دور باشد.
↩ادامه دارد…

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 5 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن