جواب لال بخش بامري كيفيت رفتن به سجده

جواب مقلد آلباني درمورد چگونگی کیفیت رفتن به سجده(۶)

متسلف: مروزي در “المسائل” ۱/۱۴۷/۱ به سند صحيح اين سخن امام اوزاعي را نقل کرده که ايشان فرموده اند: آن هايي را که من از گذشتگان ديده ام، دست ها را قبل از زانوها به زمين مي گذاشتند.

جواب حنفي :

اگر امام اوزاعي افرادي را ديده است كه دست‌ها را قبل از زانوها به زمين گذاشته‌اند ديگران هم افراد بيشتري را ديده‌اند كه زانوها را قبل از دست ها بر زمين مي‌گذاشتند كه در بين اين افراد خود رسول الله صلي الله عليه و سلم و خليفه‌ي راشد عمر فاروق اعظم و فقيه صحابه حضرت ابن مسعود رضي الله عنهما و ديگر صحابه و تابعين وجود دارند. لذا عمل بر فعل اين گروه بهتر از عمل بر فعل آن گروه اندكي است كه امام اوزاعي ديده است.

قول متسلف:

امام ابوداود و تمام رازي در “الفوائد” (ق ۱/۱۰۸).

جواب حنفی:

امام ابوداود قايل به گذاشتن زانوها پيش از دست‌ها بر زمين است و عنوان بابش را در سنن اين چنين نوشته است : « باب كيف يضع ركبتيه قبل يديه » وي اول حديث كليب از حضرت وائل را آورده و بعد حديث عبدالجبار از وائل و سپس حديث  خود كليب را جهت تاييدش آورده است ٬ ملاحظه شود :

۸۳۸ – حدثنا الحسن بن على وحسين بن عيسى ، قالا : ثنا يزيد بن هارون ، أخبرنا شريك ، عن عاصم بن كليب ، عن أبيه ، عن وائل بن حجر قال : رأيت النبي صلى الله عليه وسلم إذا سجد وضع ركبتيه قبل يديه ، وإذا نهض رفع يديه قبل ركبتيه .

۸۳۹ – حدثنا محمد بن معمر ، ثنا حجاج بن منهال ، ثنا همام ، ثنا محمد بن جحادة ، عن عبد الجبار بن وائل ، عن أبيه أن النبي صلى الله عليه وسلم ، فذكر حديث الصلاة ، قال : فلما سجد وقعتا ركبتاه إلى الارض قبل أن تقع كفاه ،

قال همام : وحدثنا شقيق قال : حدثني عاصم بن كليب عن أبيه عن النبي صلى الله عليه وسلم بمثل هذا ، وفي حديث أحدهما – وأكبر علمي أنه في حديث محمد بن جحادة – : وإذا نهض نهض على ركبتيه واعتمد على فخذه .(سنن أبي داود – ج ۱ / ص ۲۶۸)

امّا حديث حضرت ابوهريره رضي الله عنه را كه امام ابوداود پشت سر اين احاديث در اين باب ذكر كرده‌است به شماره ۸۴۰ در آن ذكري از گذاشتن دست يا زانو نيامده است.

حديث اين چنين است : حدثنا قتيبة بن سعيد, نا عبدالله بن نافع, عن محمد بن عبدالله بن حسن, عن أبي الزناد, عن الأعرج, عن أبي هريرة قال : قال رسول الله صلي الله عليه و سلم : « يعمِد أحدُكم في صلاته يبرك كما يبرك الجمل».

توجه كرديد كه در آن اصلاً بحثي از گذاشتن دست يا زانو نيامده است.

قوله:

قول متسلف: امام نسائي در “الصغري” و “الکبري” (۱/۴۷) با سند صحيح.

جواب حنفی: تصحيح آقاي آلباني در قبال عللي كه براي حديث از محدثين ذكر شد اعتباري ندارد . اما امام نسائي احاديث تقديم زانو بر دست‌ها را هم در سنن كبري و هم در سنن مجتبي با سند صحيح آورده است.

قول متسلف:    عبدالحق در احکام الکبري ۱/۵۴ آن را صحيح قرار داده و در “التهجد” (۱/۵۶) گفته: اين حديث از حديث وائل که معارض با آن است، صحيح تر است. از نظر سند حديث وائل و ديگر روايات هم معني آن، صحيح نيستند.

جواب حنفي : چون اين هم به نفع شان بود آن را مي‌پذيرند. اما صحيح تر بودن اين حديث بر حديث وائل رضي الله عنه قابل قبول نيست؛

زيرا ما عكس اين را ثابت كرده و خواهيم كرد – إن شاء الله تعالي-. امّا عبارت « صحيح تر است» اين را مي‌رساند كه حديث حضرت وائل رضي الله عنه نيز صحيح است و اين چيزي است كه بر خلاف ادّعاي اين مدّعيان است.

ادامه دارد…

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + ده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن