جواب لال بخش بامري كيفيت رفتن به سجده

جواب لال بخش بامری درمورد کیفیت رفتن به سجده(۸)

قول لال بخش: امام طحاوي در “مشکل آثار” و “شرح معاني آثار” همين مطلب را بيان داشته است.

جواب حنفي : امام طحاوي در مشكل الآثار همين را بيان داشته است كه ركبه‌ي شتر در دست‌هاي اوست ولي در شرح معاني الآثار اين را ترجيح داده است كه به وقت رفتن به سجده ،نخست زانو گذاشته شود بعد دست.
قول لال بخش مقلد آلباني :همچنين امام قاسم سرقسطي در “غريب الحديث” (۱/۷۰/۲) به سند صحيح اين قول ابوهريره را نقل کرده است که مي فرمايد: “همچون شتر فراري زانو نزنيد” هدف ايشان اين است که به هنگام سجده خود را همچون شتر بر زمين نيندازيد، بلکه با حفظ آرامش، نخست دست ها را و بعد از آن زانو ها را روي زمين بگذاريد، چنان که در اين مورد روايت مرفوع و مفسري وجود دارد”. آنگاه حديث فوق را بيان نموده است.
جواب حنفي : منظور حضرت ابوهريره رضي الله عنه نيز همين مي‌باشد كه همان گونه كه شتر شارد و هر شتري ديگر اوّل دست‌ها را بر زمين مي‌گذارد شما دست‌ها را جلوتر بر زمين نگذاريد بلكه با گذاشتن دست‌ها اول بر زانوها آهسته پاها يعني زانوها را نخست بر زمين بگذاريد؛ زيرا از خود حضرت ابوهريره رضي الله عنه در سنن بيهقي مرفوعاً آمده است : وَقَدْ أَخْبَرَنَا أَبُو عَبْدِ اللَّهِ الْحَافِظُ أَخْبَرَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ إِسْحَاقَ الْفَقِيهُ أَخْبَرَنَا الْحَسَنُ بْنُ عَلِىِّ بْنِ زِيَادٍ حَدَّثَنَا سَعِيدُ بْنُ مَنْصُورٍ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْعَزِيزِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِى الزِّنَادِ عَنِ الأَعْرَجِ عَنْ أَبِى هُرَيْرَةَ رَضِىَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- :« إِذَا سَجَدَ أَحَدُكُمْ فَلاَ يَبْرُكْ كَمَا يَبْرُكُ الْجَمَلُ ، وَلْيَضَعْ يَدَيْهِ عَلَى رُكْبَتَيْهِ » . رسول الله صلي الله عليه و سلم فرمود : وقتي كه يكي از شما سجده مي‌كند هم‌چون شتر (به دست) زانو نزند بلكه بايد اول دست‌هايش را بر زانوهايش بگذارد. (السنن الكبرى للبيهقي وفي ذيله الجوهر النقي – ج ۲ / ص ۱۰۰ حديث شماره ۲۷۴۰)پس مطلوب گذاشتن دست‌ها بر زانو است نه اين‌كه اول دست‌ها بر زمين گذاشته شوند.

قول لال بخش:
ابن قيم در اين مورد سخن عجيبي گفته اند. ايشان مي گويند “اين سخن خردمندانه نيست و اهل لغت نيز چنين معنايي را نمي شناسند” که ما در رد سخن ابن قيم منابع بالا را آورديم.

حنفي می گويد : با اين موافقيم كه اهل لغت اين را گفته‌اند: كه ركبه‌ي چهار پايان بر دست‌هاي آن‌هاست.

قول لال بخش بامري مقلد کور آلباني :برگرفته از کتاب روش نماز پيامبر.  محمد ناصر الدين الباني

حنفي می گويد : بهتر بود به جاي تقليد از آلباني از فقهاي محدثين مثل امام ابوحنيفه رحمه الله تقليد مي‌كرديد؛ زيرا فقيه قابل تقليد است نه غير فقيه. و به جاي تقليد از روش نماز آلباني از روش نماز رسول الله صلي الله عليه و سلم و صحابه بالخصوص حضرت عمر و ابن مسعود رضي الله عنهم تقليد مي‌كرديد!
↩ادامه دارد…

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن