اولین و بزرگترین مرکز پاسخ به شبهات غیرمقلدین فارسی زبان
.

دیدگاه لامذهبیت نسبت به اختلافات فقهی

شیخ ناصرالدین آلبانی درمقدمه کتاب روش نماز رسول اکرم صلی الله علیه وسلم،
اختلافات فقهی مذاهب اربعه رامایه شرّ می داند.ص۳۳ وآیاتی راکه در مورد اختلافات اعتقادی است درتردید اختلافات فقهیذکرمی کند. (ص۲۹ )ودعوت می دهدبه دلیل روشن ازکتاب وسنت مراجعه کنید.
با توجه به توصیه ایشان مابه سنت مراجعه کردیم
درروایتی که صحیح بخاری روایت کردند دیدیم که رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرمودند :
لایصلیّن احد العصر الافی بنی قریظه کسی از شما نماز عصر رانخواندمگردربنی قریظه !صحابه حرکت کردند وقت عصرفرارسید.

۱-بعضی گفتند ما درراه نمازنمی خوانیم بلکه درمنطقه بنی قریظه نماز می خوانیم چون دستوررسول خدا است.
دربنی قریظه بعدازعشا رسیدند آنجانمازعصررا بجا آوردند به ظاهرالفاظ حدیث عمل نمودند

۲-عده ای درمسیر نمازخواندند. وگفتند:معنی گفته  رسول خداصلی الله علیه وسلم این است که زود خودتان را به آن محله برسانید. نه اینکه نمازراازوقت تاخیردهید‏ . پش ازبرگشت به مدینه ،پیامبر خداهیچ کدام را موردملامت وسرزنش قرارنداد. ✔چون گفته اش احتمال هردومعنی راداشت . ازآنجایی که سخنان رسول خدا صلی الله علیه وسلم وحی هستند .(وماینطق عن الهوی ان هو الاوحی یوحی) (نجم. آیاخداوند نمی دانست صحابه بااین گفته اختلاف می کنند. که به پیامبربگوید :این جمله رابکار نبر بلکه بگو :فوری خودتان را به آن منطقه استراتژیکی بنی قریظه برسانید ونمازرادرراه ادا نمائید؟؟

تعامل برسخنان رسول خداکه شامل  این نوع اختلافات  اجتهادی هستند بنابرتفاوت فهم مجتهدین وفقهاء ، یا براساس طبیعت نصوص یاطبیعت کلام عرب پیش می آیند می باشد که رسول گرامی آنهاراموردتاییدقرارداده وموجب شرّ نمی داند. نه آنگونه که شیخ ناصرالدین آنها راشرّ می داند. بعضی ازنصوص اینگونه هستند که احتمال بیش ازیک معنی رادارند وآنجاممکن نیست که یک معنی رابصورت قطعی تعیین کرد .
برخی ازمسائلى كه صحابه باهم اختلاف نظر داشتند. يااختلاف نظرائمه اربعه ازاين قبیل است .
علامه ابن قيم مي گویند:که هردوگروه دارای اجراند. فتح الباری شرح صحیح بخاری ج۷ص۴۱۰

پس این طرز تفکرودعوت بسوی لامذهبیت دعوتی باطل، ظاهرش اتباع ودرباطن بدعت، برخلاف سنت پیامبر صلی الله علیه وسلم می باشد.
درواقع دعوت به سوی مذهب نوینی  است .که شرالمذاهب خواهد بود.
زیرادرآن مسایلی که دلیل قطعی ندارند ازبین اقوال وآراء مختلف یک قول یایک معنی راترجیح می دهند این ترجیح وفهم خود راسنت می نامد  . ترجیح وفهم دیگران رابدعت .درواقع اصل واساس اختلاف همین است. کما اینکه که شاهد آن هستیم.

البته دیدگاه مجتهدین وعلمای مذاهب درمورداین نوع مسائل بشرح ذیل  است برداشت فقهی ما در خصوص مسائل غیرمنصوصه درست واحتمال اشتباه رادارد. ونظرمخالف اشتباه واحتمال دارد که صحیح ودرست باشد . درطی قرنهاپیروان مذاهب  فقهی اهلسنت درکنارهم زندگی کرده اند. بدون اینکه باهم نزاعی داشته باشند اگربصورت کلی نگاه کنیم ازسال۱۵۰هجري كه سال وفات امام ابوحنیفه رحمه الله است تاامروزجنگ .
درگیری طعن تحقیر بین پیروان مذاهب مشاهده نشده الا ما شاء الله. البته دستاويز قراردادن بعضي ازاختلافات نظرهای فروعی دربعضي جاها. كه بندرت اتفاق افتاده. وصدورحكم كلى .بدون اينكه نظرو دیدگاه ا ئمه وعلماي مذاهب باشد درصورتی که منابع مذاهب موجود ودر دسترس است. دستوربه اختلاف درآنها وجود ندارد. اين نوع اتفاقات راجهت متهم ساختن مذاهب ، به تفرق دردین  ،بدوراز انصاف وخالى از غرض نيست. برهیچ عاقلی پوشیده نیست که فراخوان به لامذهبت بدعتی است دردین. دعوت لامذهبیت .می کوشد بزرگ ترین خصوصیت شریعت اسلام راکه برای همه دوره ها وبرای همه اقشار مردم که دارای سلایق و طبائع متفاوت هستند نازل شده نابود کند . بنابراين  الله عزوجل بسياري ازادله احكام فقهي راقطعى نكرده اند. آن هم بنابرحكمت ومصلحت بندگان. قطعي نكردن احكام تأييد اين مطلب است كه اين نوع اختلافات شرّنيستند چنانکه شیخ آلبانی بیان می دارد. بلكه طبيعي هستند ونیکو ورحمت ،ونشانگرپویایی وگستره ی فقه اسلامی درتمام عصوروامکنه . شخصي که توان دارد برعزيمت عمل مي كندو شخصي بررخصت ووو .
فتدبروا یااولی الالباب
به قلم استاذ:ابوحسان

تمامی حقوق برای سایت راه حقیقت محفوظ است(ثبت شده در وزارت فرهنگ و ارشاد)پاسخ به شبهات غیرمقلدین,پاسخ به شبهات سلفی,پاسخ به شبهات وهابی.