جماعت تبلیغ

جواب اعتراضات بر کتاب فضایل اعمال. (۳)

متسلفین اعتراض می کنند کہ در کتاب فضایل اعمال و صدقات احادیث ضعیف موجود است….!!!!
جـواب:
از اصول محدثین ھست کہ احادیث ضعیف در باب فضایل معتبر ھست
امام نووی شافعی رح شارح بخاری میفرمایند: قال العلماء من المحدثین و الفقھاء و غیرھم یجوز و یستحب العمل فی الفضایل والترغیب و الترھیب بالحدیث الضعیف ما لم یکن موضوعا (الاذکارص۷-۸طبع مصر)
ترجمه:محدثین ، فقھاء، علماء و..گفتہ اند کہ عمل کردن بہ احادیث ضعیف در باب فضایل برای ترغیب و ترھیب(تشویق وترساندن) جایز و مستحب ھست…
آن علماء ودانشمندانی که  دراین اصل (پذیرش احادیث ضعیف دربخش اعمال)  پایبند بودند اسامی برخی از آنھا بشرح ذیل می باشد.
ملا علی قاری حنفی
(موضوعات کبیر ص۵ و شرح العقایہ ج ۱ ص ۹)
امام حاکم ابوعبداللہ نیشابوری رح(مستدرک حاکم ج ۱ ص ۴۹۰)
علامہ سخاوی………(القول البدیع ص ۱۹۶)
حافظ بن تیمیہ حنبلی….(فتاویٰ ج ۱ ص ۳۹)

در ضمن علمای متسلفین ھم بہ این اصول پایبند بودند:

شیخ الکل میان نذیر حسین صاحب دھلوی…. (فتاویٰ نذیریہ ج ۱ ص ۲۶۵) علامه نواب صدیق حسن خان….. (دلیل الطالب علی المطالب ص ۸۸۹) شیخ غیرمقلد ثناءاللہ امرتسری…(اخبارالحدیث ۱۵شوال ۱۳۴۶ھ) حافظ محمد لکھوی…… (احوال الاخر…ص ۶) شیخ عبداللہ روپڑی…. (فتاویٰ اھل حدیث ج ۲ ص ۴۷۳) حضرت شیخ الحدیث ھم طبق ھمین اصول نوشتہ اند …. در آخر ھم ناگفتہ نماند کہ در روایات فضایل حضرات محدثین رضی اللہ عنھم اجمعین توسع ھست و ضعیف بودن آن قابل تسامح ھست و واقعات صوفیہ کرام رحمھم اللہ از نظر تاریخی ھستند ودرثانی این واقعات باچنان کثرتی نقل شده اند که از رد کردن آنها ، اعتماد بر تمام کتب تاریخ از بین میرود. وھمانگونہ کہ واقف هم ھستیم درجہ تاریخ از درجہ حدیث بسیار کمتر ھست… (فضایل اعمال اعمال ۴۲۸،رسالہ

فضایل نماز باب سوم ،روش کتب فضایل و جواب اشکالات آن شمارہ۶۵،فضایل درود ص ۵۶) حضرت شیخ الحدیث اگر روایت ضعیفی را در کتاب آوردہ اند آن را بہ عربی ھم نوشتہ اند کہ این حدیث ضعیف ھست …

حضرت شیخ الحدیث رح چنان با حکمت و بصیرت این کار را انجام دادہ اند کہ صحیح یا ضعیف بودن احادیث را بہ عربی نوشتہ اند تا عوام الناس کہ از آن علمی ندارند و نمیتوانند تشخیص دھند در آن دخالت نکنند زیرا این کار،علمای این فن ھست و آن چیزی را کہ عوام الناس باید عمل کنند را بہ اردو نوشتہ اند تا کسی در فھم آن دچار مشکل نشود و این را ھم باید بہ ذھن بسپاریم کہ از گفتہ ھای بالای شیخ الحدیث رح فقط چند روایت معمولی ضعیف را در کتاب خود آوردہ اند…
↩ادامه دارد…

برچسب ها

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

  1. چه نیازی به حدیث ضعیف داریم در حالیکه احادیث صحیح فراوانی در باب فضایل هست چرا بهجای تصحیح اشتباهات دنبال دلیل میگردید انتقادپذیرباشید وعیوبتان رااصلاح کنید خیلی بهتراز بهانه جویی است

    1. در كتاب فضايل اعمال احاديث صحيح فراواني وجود دارد از جمله احاديث صحيحين هم در آن به كثرت آمده است , اما احاديث ضعيفي كه در فضايل اعمال قابل استدلال هستند هم جهت تقويت حديث صحيح آورده مي‌شوند و هم جهت توضيح معاني آن‌ها. اگر واقعاً نيازي به احاديث ضعيف در بحث فضايل نبود چرا اصحاب صحاح سته و غيره آن‌ها را در كتب خويش ذكر كردند. آيا اين ذكر احاديث ضعيف تنها براي حنفيان عيب است و براي محدثان ديگر عيبي به شمار نمي‌آيد؟
      ما به حمد الله تعالي انتقاد پذير هستيم به شرطي كه واقعاً انتقاد, انتقادي سازنده باشد , امّا خود شما چرا انتقاد پذير نيستيد و اصلاً عيوب خود را عيب هم نمي‌دانيد تا براي اصلاح آن‌ها اقدام كنيد. براي شما هم اصلاح عيوب بهتر از بهانه جويي است!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 3 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن