مسائل ترک رفع یدین

چرا در نماز رفع یدین نمی کنیم؟ (۷)

اثبات منسوخ بودن رفع یدیدن در نماز

حدیث امام بخاری: حدیث شریف  ذیل را امام بخاری رح (متوفى ۲۵۶ هـ) در «جزء رَفْعِ الْیَدَیْن» خود معروف به «قُرَّةُ الْعَيْنَيْنِ بِرَفْعِ الْیَدَیْنِ» روایت نموده است. حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ عَيَّاشٍ، عَنْ حُصَيْنٍ، عَنْ مُجَاهِدٍ، قَالَ: «مَا رَأَيْتُ ابْنَ عُمَرَ، يَرْفَعُ يَدَيْهِ إِلَّا فِي أَوَّلِ مَا يَفْتَتِحُ». البخاری، قُرَّةَ العَيْنَيْن بِرَفع الیَدَیْن: ص ۷۰ حدیث ۹۸

ترجمه: حضرت مجاهد رض می گوید که من حضرت عبد الله بن عمررض را هیچگاهی ندیده ام که بجز در شروع نماز در هیچ جای دیگر در داخل نماز رفع یَدَیْن کند. امام محدث فقیه علاء الدين ماردینی حنفی مشهور به ابن ترکمانی رح (متوفی ۷۵۰ هـ ق) می نویسد: وَهَذَا سَنَدٌ صَحِیْحٌ. سند این حدیث شریف، «صحیح» است الجوهر النقي على سنن البيهقي: ۲/۷۴ امام محدث و داعی بزرگ حضرت مولانا شبّیر احمد عثمانی  (متوفی ۱۳۶۹ هـ ق) صاحب تفسیر کابلی شریف در کتاب مشهور خود «فتح المُلهِم شرح صحیح الامام مسلم» دربارۀ این حدیث می نویسد: بِسَنَدٍ صَحِیحٍ. این حدیث شریف با «سند صحیح» آمده است. فتح الملهم بشرح صحيح الامام مسلم: ۳/۱۶۲ بَابُ اسْتِحْبَابِ رَفْعِ الْيَدَيْنِ حَذْوَ الْمَنْكِبَيْنِ مَعَ تَكْبِيرَةِ…

محدث کبیر هند حضرت مولانا حبیب الرحمن اعظمی رح (متوفی ۱۴۱۲ هـ ق) دربارۀ این حدیث می نویسد: وَرِجَالُ إسْنَادِهِ ثِقَاتٌ رِجَالُ البُخَارِیِّ. راویان این حدیث شریف همگان ثقات و راویان صحیح بخاری شریف اند. تحقیق مسئله رفع یَدَیْن: ص ۵۵ امام بخاری رح با عین سند در بخاری شریف حدیث آورده است. حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرٍ يَعْنِي ابْنَ عَيَّاشٍ، عَنْ حُصَيْنٍ. صحیح البخاری: ۶/۱۴۸ حدیث ۴۸۸۸ كِتَابُ تَفْسِيرِ القُرْآنِ ؛ بَابُ {وَالَّذِينَ تَبَوَّءُوا الدَّارَ وَالإِيمَانَ} پس این حدیث شریف در صحت، همپایۀ احادیث صحیح بخاری شریف صحیح می باشد.
حدیث مُصَنَّف ابن ابی شَیْبَه: حدیث شریف ذیل  را امام ابوبکر ابن ابی شَیْبَه  (متوفى ۲۳۵هـ ق) استاذ امام بخاری رح در کتاب مشهور خود «ألْمُصَنَّف» روایت نموده است. عَنْ مُجَاهِدٍ، قَالَ: «مَا رَأَيْتُ ابْنَ عُمَرَ، يَرْفَعُ يَدَيْهِ إِلَّا فِي أَوَّلِ مَا يَفْتَتِحُ». المصنف لابن أبی شیبة به تحقیق محمد عوامة: ۲/۴۱۷ مصنف ابن ابی شیبة به تحقیق حوت: ۱/۲۱۴ حدیث ۲۴۵۲

ترجمه: حضرت مجاهد رح  می گوید که من حضرت عبد الله بن عمررا هیچگاهی ندیده ام که بجز در شروع نماز در هیچ جای دیگر در داخل نماز رفع یَدَیْن کند.  امام محدث داعی کبیر حضرت شیخ زکریا کانْدِهْلَوِی مدنی  (متوفی ۱۴۰۲ هـ ق) در شرح شهرۀ آفاق خود بر موطای امام مالک  رح «أوجَزُ المَسَالِکِ إلَی مُوَطَّأ الإمَامِ مَالِکٍ» دربارۀ این حدیث می نویسد: وَسَنَدُهُ صَحِیحٌ. سند این حدیث شریف «صحیح» است. اوجز المسالک الی موطا الامام مالک: ۲/۹۲ محدث کبیر هند حضرت مولانا حبیب الرحمن اعظمی رح (متوفی ۱۴۱۲ هـ ق) دربارۀ این حدیث می نویسد: وَرِجَالُ إسْنَادِهِ ثِقَاتٌ رِجَالُ البُخَارِیِّ. راویان این حدیث شریف همگان ثقات و راویان صحیح بخاری شریف اند.
تحقیق مسئله رفع یَدَیْن: ص ۵۵ پس این حدیث شریف در صحت، همپایۀ احادیث صحیح بخاری شریف صحیح می باشد.
↩ادامه دارد…

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − نه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن