بحث قرائت خلف الامام

قراءةخلف الامام (۸)

حدیث دوم :عن ابی هریرةرضی الله عنه قال: قال رسول اللّه صلی اللّه علیه وسلّم انّما جُعِلَ الامامُ   لیُؤتَم  به فاذا کبَّر فکبِّروا وٳذا قَرءَفانصِتُوا وٳذا قال:(غیر المغضوب علیهم ولاالضالین) فقولوا: آمین ! وٳذا رکع فارکعوا واذا قال: سمع الله لمن حَِمدَه فقولوا:ربنا لک الحمد .نسائي ج۱ص۱۰۷) -ابن ماجه ص ۶۱)-طحاوی ص۱۲۸)مشکوةج۱ص۱۷۴)امام مسلم رح می فرماید : هو عندی صحیح ج۱ص۱۷۴)
این حدیث نزدمن صحیح است.
پیشوای اهل حدیث نواب صدیق حسن خان می فرماید :«هذا الحدیث مما ثبت عند اهل السنن وصححه جماعة من الائمة »دلیل الطالب ص۲۹۴)این حدیث نزد اهل سنن ثابت  و گروهی از ائمه حدیث این حدیث را صحیح قرار داده اند:
ترجمه:از ابو هریره رضی الله تعالی عنه روایت است که امام برای این تعیین شده که ازاو اقتدا شود ،چون امام تکبیر گوید شما نیز تکبیر بگویید ؛وهنگامی که امام قراءت می خواند شما خاموش باشید ،وزمانی که امام (غیرالمغضوب علیهم ولا الضالین) می گوید: شما آمین گویید .وقتی که امام رکوع کرد شما نیز رکوع کنید وچون امام سمع الله لمن حمده گفت شما( ربنا لک الحمد) بگویید .این حدیث نیزوظائف وفرائض امام وهم مقتدی راتعیین می کند که در تمام نمارها وظیفه امام قرائت و وظیفه مقتدی خاموشی است .

حدیث سوم :عن جابربن عبدالله رضی الله عنه قال: قال النبی صلی الله علیه وسلم« مَنْ کان َله امامٌ فَقراءَةُالٳمامِ لَه قِراءةٌ»ابن ماجه ص۶۱)این حدیث تقریبا از چهل سند مرویست وبعضی از سندهای این حدیث قوی ومعتبر هستند سند نخست .استاد امام بخاری رح امام احمد بن حنبل رح این حدیث را باسند خویش روایت کرده .

مسند احمد ج۳ص۳۳۹)ودر رابطه با سند این حدیث حافظ شمس الدین ابن قدامه چنین می نویسد :هذا اسناد صحیح متصل رجاله کلهم ثقات 》این سند صحیح ومتصل است وتمام راویانش ثقه وقابل اعتماد هستند .شرح مقنع الکبیر بر حاشیه المغنی ج۲ص۱۱)

سند دوم :استاد امام بخاری رح وامام مسلم رح ،محدث ابوبکر بن ابی شیبه رح با سند خود در مصنف ابن ابی شیبه آن را روایت کرده ودر رابطه باسند آن علامه ماردینی در (الجوهر النقی ج۲ص۱۵۹)می نگارد :«هذا سند صحیح»این سندصحیح است:

سند سوم :
استاذ دیگر امام بخاری رح ومسلم رح ،محدث احمد بن منیع باسند خویش آنرا روایت می کند .مسند احمد بن منیع)محقق ابن الهمام توثیق راویان این سند را نقل کرده ومی نویسد:(صحیح علی شرط مسلم)طبق شرط مسلم صحیح است .فتح القدیر شرح هدایه ج۱ص۲۵۹)

سند چهارم :استاذ امام مسلم رح ،عبد بن حمید در مسند خویش این حدیث را روایت کرده :در باره این حدیث مفسر محمود الوسی بغدادی می نویسد :صحیح علی شرط مسلم✓ بحواله روح المعانی ص۱۵۱پ۹)این سند بر شرط مسلم صحیح است :
سند پنجم :امام محمد رح در موطای خویش این حدیث را با سند صحیح روایت کرده:
ترجمه:از جابربن عبدالله رض روایت شده است حضور اکرم صلی الله علیه وسلم ارشاد فرمود: برای کسی که در اقتدای امام نماز می خواند قراءةامام برای او کافی است.
یعنی هر شخصی که پشت سرامام نمار می خواند برای او قرائت خواندن لازم نیست .
درین حدیث نمازهای سری وجهری شامل هستند یعنی نماز خواه جهری باشد یا سری بر مقتدی قرائت واجب نیست .

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 6 =

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن