عقیدهمسائل گوناگون

مسأله ی حاضروناظر (۲)

مولانا محمد عمر رحمه الله مي‌نويسد :ايشان از صفحه ۶۶ كتاب « شمشير بُرّان» تا صفحه‌ي ۷۳ بحث و عقيده‌ي حاضر و ناظر بودن رسول الله صلي الله عليه و سلم را رد كرده است و در فصل دوم اين باب از كتاب اقوال فقهاء و فتوايشان را درج كرده و نوشته است :مولاناعبدالحي لكنوي تحرير مي‌كند : “همچو اعتقاد كه حضرات انبيا و اوليا هر وقت حاضر [و] ناظراند و به همه حال بر نداي ما مطلع شوند اگر چه بعيد باشند، شرك است؛ چه اين صفت از مختصات حق ـ جلّ جلاله ـ است، كسي را در آن شركت نيست.”(فتاوي عبدالحي بحواله بزازيه)‌ [نگا : مجموعة الفتاوى: ۱/۳۲۸] و در «بحر» ص ۱۲۴ , ج۵ طبع مصر همين مضمون است. و در «شامي» و غيره از كتب فقه مثل «عالمگيري» و «بدائع» همه نوشته‌است».سپس مولانا محمد عمر رحمة الله عليه نوشته است : «معلوم شد كه فقهاي اسلام داراي اين اعتقاد (حاضر و ناظر براي رسول الله صلي الله عليه و سلم) را خارج از اسلام مي‌دانند. فكر بايد كرد».باز مولانا محمد عمر رحمه الله در دو بيت عقيده‌ي خويش را به كافر و مشرك دانستن عقيده‌ي حاضر و ناظر براي غير الله اظهار كرده و نگاشته است :

«شعر :حاضر و ناظر بدان او را نداني غير او* غير او را نيست زيبا اين دو امر اي جانِ من
هر كه دارد اعتقاد فاسدي بر غير او * كافرش دان اي عزيزم مشركش اي يارِ من». (شمشير بُرّان, ص ۷۳)

مولانا محمد رفعت قاسمي مدرس دارالعلوم ديوبند مي‌گويد :حاضر و ناظر همان است كه هر جا, هر وقت و در حق هرچيز حاضر و ناظر باشد, اين فقط صفت الله تعالي است.
(مسائل رفعت قاسمي, ج۶/ مسائل شرك و بدعت, ص ۳۴ وحيدي كتب‌خانه پيشاور, ۱۴۲۹هـ ق و حواله داده به فتاوي محموديه ج۱۵, ص ۱۰۸)

باز مي نويسد :هر جاي حاضر و ناظر شدن, و با خبر شدن از هر چيز, صفت خاصّه‌ي الله تعالي است. هيچ ولي يا نبي يا فرشته‌اي در اين صفت شريك نيستند. لهذا اعتقاد داشتن به شريك شدن كسي ديگر در اين صفت, شرك است.(ص ۳۴-۳۵ و حواله داده به : فتاوي محموديه ج۱۰, ص ۱۲)باز ايشان ادامه مي‌دهد : كسي كه عقيده‌اش در باره‌ي رسول الله صلي الله عليه و سلم حاضر و ناظر بودن باشد, يا عالم الغيب بودن آن حضرت صلي الله عليه و سلم باشد, يا آن حضرت صلي الله عليه و سلم را عالم الغيب مي‌داند, اين عقيده‌ي شركيه است, او را لازم است كه فوراً توبه كند… (همان مدرك, ص۳۵)

۴- مفتي محمد رفيع عثماني مي‌نويسد :آن حضرت صلي الله عليه و سلم حاضر و ناظر نيست. اين صفت, مخصوصِ الله جلّ شانه است. (فتاوي دارالعلوم كراچي امداد السائلين- ج۱ , ص ۲۰۸ / ادارة المعارف كراچي ۱۴۳۱هـ ق.)

مفتي كفايت الله نوَّر الله مرقده نوشته است : گفتن اين كه آن حضرت صلي الله عليه و سلم تمام احوال امت را با چشم‌هاي خويش مي‌بيند, با گوش هاي خويش تمام اقوال و معروضات را مي‌شنود, روح پر فتوح او در هر جا حاضر است, ايشان « يا رسول الله» گفتنِ هر امتي را مي‌شنود و ايشان هر اراده‌ي كامل و ناقص هر دل امتي را مي‌داند, اين همه گفته‌‌هاي بي دليلي هستند و بدون شك از اين عقايد و خيالات شرك صريح لازم مي‌آيد …(كفايت المفتي , ج۱, ص ۱۵۷)

۵- مفتي عزيز الرحمن صاحب  نسبت به سوالي در باره‌ي حاضر و ناضر دانستن انبياء و أولياء و نداي آنان به وقت مصيبت و…  مي‌نويسد :  اين اعتقاد كفر است, خلاف نصوص صريح است. در كلام پاك (قرآن) آمده‌ است : و هو الله في السموت و الأرض يعلم سركم و جهركم و يعلم ما تكسبون. از اين آيه بدون غبار روشن مي‌گردد كه علاوه از خدا هيچ كسي در هر جايي حاضر و ناظر نيست… (فتاواي دارالعلوم ديوبند, ج۱ , ص ۹۲/ دارالاشاعت كراچي ۲۰۰۱ م)

۶- مفتي محمد عبدالسلام چاٹگامي مي‌نويسد :ادّعاي حاضر شدن رسول الله صلي الله عليه و سلم در محفل ميلادي از روي روايت و درايت باطل و بي بنياد است.(جواهر الفتاوي , ج۴, ص۱۰۹)

۷- مولانا مفتي مهربان علي شاه مي‌نويسد : و چنين عقيده داشتن كه خود رسول الله صلي الله عليه و سلم اين‌جا حاضر و ناظر است و بدون واسطه مي‌شنود, اين عقيده غلط است و توبه از آن لازم است. (جامع الفتاوي, ج۱ , ص ۱۴۷ / چاپ لاهور / ناشر : مكتبه‌ رحمانيه)

۸- مولانا خليل احمد سهارنپوري رحمه الله مي‌نويسد :هم‌چنان كه علم بالذات صفت خداوند جل و علا هست, علم محيط هم صفت خاص خداوند علام الغيوب است. « إن الله بكل شيء محيط». ( الله تعالي به هر چيز احاطه كننده است) (سوره حم السجده, ركوع ۶) صفت خاصه‌ي خداوندي را براي ديگري اعتقاد داشتن شرك است.
پس آن شخصي كه چنين عقيده دارد كه  جناب رسول الله صلي الله عليه و سلم به اعطاي الهي هرجا حاضر و ناظر است, اگر چه اين شخص علم ذاتي را اعتقاد ندارد, امّا براي رسول الله صلي الله عليه و سلم علم محيط را اعتقاد دارد و اين همانگونه شرك است كه اعتقاد داشتن علم ذاتي براي آن حضرت صلي الله عليه و سلم . (فتاوي  مظاهر علوم, ج۱, ص۳۳۸/ چاپ كراچي , مكتبة الشيخ)

۹- مفتي عبدالستار نائب مفتي عبدالله مفتي خير المدارس ملتان در جواب سوال از حاضر و ناظر بودن رسول الله صلي الله عليه و سلم نوشته است :  اين عقيده بالبداهت باطل است و نيازي به دليل ندارد. (البته ايشان بعداً دلايلي هم ذكر كرده‌است و مفتي عبدالله هم آن را تاييد كرده‌است.نگا : خير الفتاوي, مرتبه‌ مفتي محمد انور, ج۱,ص۱۶۱)

۱۰- مولانا منظور احمد مينگل مي‌نويسد :ايشان در كتاب خويش تحفة المناظر از صفحه ۳۸۵ تا صفحه ۴۳۰ در نفي عقيده‌ي حاضر و ناظر بحث كرده است. در اين‌جا ما فقط چند عنوان از عناوين بحث ايشان را كه دال بر نفي عقيده‌ي حاضر و ناظر هستند, نقل مي‌كنيم :عقيده‌ي حاضر و ناظر منافي با خاتم النبيين است. (تحفة المناظر, ص۳۹۱)حاضر و ناظر شدن منافي با ايمان بالغيب است. (تحفة المناظر, ص۳۹۳)عقيده‌ي حاضر و ناظر بديهي البطلان است .(تحفة المناظر, ص۳۹۵)اين چند حواله از علماء و مفتيان معتبر علماي ديوبند بود كه با عبارات صريح حاضر و ناظر دانستن رسول الله صلي الله عليه و سلم را رد كرده و عقيده به آن را گمراهي و شرك دانسته‌اند.

برشما غير مقلدان هم لازم است كه هم‌چنين عباراتي صريح نسبت به اثبات حاضر و ناظر بودن رسول الله صلي الله عليه و سلم از علماي ديوبند نقل كنيد و دقيقاً حواله بدهيد.

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + سیزده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن