مسائل ترک رفع یدین

چرا در نماز رفع یدین نمی کنیم؟(۸)

ٳثبات منسوخ بودن رفع یدین در نماز

فتح الْمُلْهِم شرح صحیح مُسْلِم عَنْ مُجَاهِدٍ، قَالَ: «مَا رَأَيْتُ ابْنَ عُمَرَ، يَرْفَعُ يَدَيْهِ إِلَّا فِي أَوَّلِ مَا يَفْتَتِحُ».
ترجمه: حضرت مجاهد رح می گوید که من حضرت عبد الله بن عمررض را هیچگاه ندیده ام که بجز در آغاز نماز در جایی دیگر، داخل نماز رفع یَدَیْن کند. فتح الملهم بشرح صحيح الامام مسلم: ۳/۱۶۲ اوجز المسالک الی موطا الامام مالک: ۲/۹۲ رفع یَدَیْن صحیح بخاری میں پیش کرده دلایل کی روشنی میں: ص ۲۰ فخر المحدثین حضرت مولانا سید فخر الدین احمد رح صدر المحدثین اسبق دار العلوم دیوبند دربارۀ این حدیث می گوید: سند این حدیث شریف «صحیح» است. رفع یَدَیْن صحیح بخاری میں پیش کرده دلایل کی روشنی میں: ص ۲۰ محدث کبیر هند حضرت مولانا حبیب الرحمن اعظمی رح (متوفی ۱۴۱۲ هـ ق) دربارۀ این حدیث می نویسد: راویان این حدیث شریف همگان ثقات و راویان صحیح بخاری شریف اند. تحقیق مسئله رفع یَدَیْن: ص ۵۵ حدیث معرفةُ الآثارِ وَالسُّنَن
حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ عَيَّاشٍ، عَنْ حُصَيْنٍ، عَنْ مُجَاهِدٍ قَالَ: «مَا رَأَيْتُ ابْنَ عُمَرَ يَرْفَعُ يَدَيْهِ إِلَّا فِي أَوَّلِ مَا يَفْتَتِحُ الصَّلَاةَ».
ترجمه: حضرت مجاهد رح می گوید که من حضرت عبد الله بن عمر۰ را هیچگاه ندیده ام که بجز در شروع نماز در  جای دیگر در داخل نماز رفع یَدَیْن کند. معرفة السنن والآثار: ۲/۴۲۸ حدیث ۳۳۰۹  علامة محدث مولانا محمد بن علی نِیمَوِی  (متوفی ۱۳۲۲ هـ ق) دربارۀ اين حديث می گوید: وَسَنَدُهُ صَحِیْحٌ. اهـ. اسناد این حدیث شریف صحیح است آثار السنن مع التعلیق الحسن: ص ۱۳۸ حدیث ۴۰۵ حدیث نَصْبُ الرَّایَةِ أَخْرَجَهُ الْبَيْهَقِيُّ فِي الْخِلَافِيَّاتِ عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عَوْنٍ الْخَرَّازِ ثَنَا مَالِكٌ عَنْ الزُّهْرِيِّ عَنْ سَالِمٍ عَنْ ابْنِ عُمَرَ: أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ يَرْفَعُ يَدَيْهِ، إذَا افْتَتَحَ الصَّلَاةَ، ثُمَّ لَا يَعُودُ.
ترجمه: عبد الله بن عَون رح از امام مالک رح وایشان از ابن شهاب زُهْرِی رح و وی از سالِم رح فرزند حضرت عبد الله بن عمررض وایشان از پدر خود حضرت عبد الله بن عمررض روایت می کند که حضرت رسول خدا صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ تنها در شروع نماز رفع یَدَیْن می نمودند و سپس در هیچ جای دیگری در داخل نماز رفع یَدَیْن نمی کردند نصب الرایة للزیلعی: ۱/۴۰۴ باب صفة الصلاة قبلاً بیان شد که حضرت سالم رح فرزند حضرت عبد الله بن عمررض که در خانۀ پدر به دنیا آمده و در خانۀ پدر بزرگ شده و سالها نماز پنجگانۀ پدر را به چشمان سر هر روزه مشاهده کرده است، به صراحت تمام بیان می کند که پدرش حضرت عبد الله بن عمررض در داخل نماز رفع یَدَیْن نمی کرد. و در این حدیث شریف، خود حضرت عبد الله بن عمررض به صراحت کامل بیان می کند که حضرت رسول خدا صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نیز تنها در شروع نماز رفع یَدَیْن می نمودند و بعد از آن در هیچ جای دیگری در داخل نماز رفع یَدَیْن نمی کردند. و به این وسیله به مسلمانان می فهماند که به همین خاطر است که وی نیز رفع یَدَیْنِ در داخل نماز را ترک نموده است. حاکم نیشابوری (خدا از او درگذرد) ادعاء کرده که این حدیث باطل است.)  محدث و فقیه کبیر، شیخ الاسلام حضرت شیخ عابد سِنْدِی رح (متوفی ۱۲۵۷ هـ ق) در كتاب خود «المواهب اللطیفة شرح مسند الامام ابی حنیفة» می نویسد: به محض آنکه کسی ادعاء کند که این حدیث ضعیف (یا باطل) است، حدیث ضعیف نمی گردد، بلکه دلایل ضعیف (یا باطل) بودن آن حدیث را باید در قدم اول روشن بسازد. (و حاکم بجز ادعای خالی حتی نتوانسته فقط یک دلیل هم بخاطر اثبات ضُعف یا بطلان حدیث ارائه کند) و این حدیث حضرت عبد الله بن عمر۰  که امام بیهقی در خلافیات خود روایت نموده همۀ راویت کنندگانش، روایان «حدیث صحیح» می باشد، بنابرین هیچگونه ضُعفی در این حدیث شریف دیده نمی شود … پس این حدیث شریف نزد من بدون شک «حدیث صحیح» است. المواهب اللطیفة شرح مسند الامام ابی حنیفة: بحواله معارف السنن: ۲/ ۴۹۸ محدث کبیر هند حضرت مولانا حبیب الرحمن اعظمی رح (متوفی ۱۴۱۲ هـ ق) دربارۀ این حدیث می گوید: بجز عَبْدُ الله بن عَوْن هلالی الْخَرَّاز (که از راویان صحیح مُسْلِم شریف و سُنَن نَسائی شریف است) سراسر سند این حدیث شریف بر طبق تصریح محدثین از قبیل «أصَحُّ الْأسَانِیْد» یعنی «صحیح ترین اسناد حدیث» می باشد. لهذا این حدیث شریف که توسط احادیث موجود در مُسْتَخْرَج ابی عَوانه و مُسْنَد حُمَیْدی و همچنین عملکرد خود حضرت عبد الله بن عمر۰ نیز تأئید می گردد، بلا تردُّد «حدیث صحیح» است.
تحقیق مسئلۀ رفع يَدَيْن: ص ۴۰ چاپ دهلی  حدیث مُوَطَّای محمد عَنْ عَبْدِ الْعَزِيزِ بْنِ حَكِيمٍ، قَالَ: «رَأَيْتُ ابْنَ عُمَرَ يَرْفَعُ يَدَيْهِ حِذَاءَ أُذُنَيْهِ فِي أَوَّلِ تَكْبِيرَةِ افْتِتَاحِ الصَّلاةِ، وَلَمْ يَرْفَعْهُمَا فِيمَا سِوَى ذَلِكَ».
ترجمه: حضرت عبد العزیز بن حکیم رح می گوید: من حضرت عبد الله بن عمررض را دیدم که فقط در تکبیر تحریمه در شروع نماز برابر با گوش های خود رفع یَدَیْن می کرد و بجز آن، در هیچ جای دیگری در داخل نماز رفع یَدَیْن نمی کرد. موطأ مالك برواية محمد بن الحسن الشيباني: ص ۵۹ حدیث ۱۰۸الحجة علی اهل المدینة للامام محمد بن الحسن الشیبانی: ۱/۳۶۲ و ۳۶۳ حضرت عبد العزیز بن حکیم رح شاگرد دیگر حضرت عبد الله بن عمررض به مانند مجاهد رح شاگرد دیگرش و سالم رح فرزند آنجناب، در این حدیث شریف به صراحت تمام بیان می کند که او نیز حضرت عبد الله بن عمررض را هرگز ندیده است که بجز تکبیر اولی نماز در هیچ جای دیگری در داخل نماز رفع یَدَیْن کند. سند این حدیث شریف در درجۀ ثانی صحت یعنی «حَسَن» بوده و مطابق اصول حدیث در موجودیت یک شاهد یا متابع و یا مؤیِّد دیگر در درجۀ اولی صحت یعنی «حدیث صحیح» قرار می گیرد.
و سراسر احادیث موجودۀ کتاب حاضر، شواهد و متابعات و مؤیِّدات این حدیث شریف است. پس این حدیث شریف، «حدیث حَسَن و صحیح» می باشد.

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 2 =

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن