مسایل متفرقه نماز

حکم سنت قضا شده نماز صبح

بعد از فرض صبح خواندن سنت‌هاي قضاي شده‌ي صبح درست نيست و بر خلاف دستور رسول الله صلي الله عليه و سلم مي‌باشد.

به اين چند حديث توجه شود :

۱-عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه يقول : سمعت رسول الله صلي الله عليه و سلم يقول : « لا صلاة بعد الصبح حتّي ترتفع الشمس و لا صلاة بعد العصر حتّي تغيب الشمس.صحيح بخاري ۱/۸۲ و ۸۳ باب لا تتحرّي الصّلاةً قبل غروب الشمس، و صحيح مسلم ۶/۱۱۲

۲-و عن ابن عباس رضي الله عنهما قال : سمعت غير واحد من أصحاب رسول الله صلي الله عليه و سلم منهم عمر بن الخطّاب رضي الله عنه و كان أحبّهم إليَّ : أن رسول الله صلي الله عليه و سلم نهي عن الصلاة بعد الفجر حتّي تطلع الشمس و بعد العصر حتّي تغرب الشمس.صحيح بخاري ۲/۱۷۹ حديث شماره ۵۸۱و صحيح مسلم ۶/۱۱۱٫

-۳ و عن أبي هريرة رضي الله عنه قال : نهي رسول الله صلي الله عليه و سلم عن صلاتين : بعد الفجر حتّي تطلع الشمس و بعد العصر حتّي تغرب الشمس. صحيح بخاري با فيض الباري ۲/۱۸۲ حديث شماره ۵۸۸ و احاديث بسيار ديگري كه از خواندن سنن و نوافل بعد از فرض صبح و بعد از عصر منع كرده‌اند و در خصوص سنت‌هاي فوت شده دستور رسول الله صلي الله عليه و سلم چنين است :

عن أبي هريره رضي الله عنه قال : قال رسول الله صلي الله عليه وسلم : « مَنْ لَمْ يُصَلِّ رَكْعَتَي الْفَجْرِ فَلْيُصَلِّهِمَا بَعْدَ مَا تَطْلَعُ الشَّمْسُ».

سنن ترمذي با العرف الشذي ، ج۱ ، ص ۴۰۴ تصحيح شيخ محمود شاكر، دار إحياء التراث بيروت ۱۴۲۵هـ ق هم‌چنين اين حديث را امام حاكم در مستدرك به لفظ : « مَنْ نَسِيَ رَكْعَتَي الْفَجْرِ». روايت و آن را صحيح گفته و امام ذهبي نيز او را بر قرار گذاشته استمستدرك با تلخيص ذهبي)و امام نيموي رحمه الله هم فرموده است : إسناده صحيح . آثار السنن ص ۲۳۵، شماره حديث ۷۳۹

اين بود امر پيامبر خدا صلي الله عليه و سلم نسبت به دو ركعت سنت صبح كه پيش از فرض خوانده نشده اند، اما عمل خود آن حضرت صلي الله عليه و سلم در اين باره چيست؟

امام طحاوي رحمه الله با سند خويش از حضرت ابوهريره رضي الله عنه روايت كرده است : «كَانَ النَّبِيُّ صَلَّي اللهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ إِذَا فَاتَتْهُ رَكْعَتَا الْفَجْرِ صَلاّهُمَا إِذَا طَلَعَتِ الشَّمْسُ». وقتي كه دو ركعت سنت صبح از آن حضرت صلي الله عليه و سلم فوت مي‌شدند آن ها را هنگامي مي‌خواند كه خورشيد طلوع مي‌كرد. المعتصر من المختصر من مشكل الآثار ج۱، ص۶۵) و از امام طحاوي نقل كرده است : إسناده أحسن من إسناد حديث قيس بن قهد. حديث قيس همان مستدل غيرمقلدان است كه امام ترمذي آن را غير متصل يعني منقطع گفته‌است.عجب است از غير مقلدان كه هميشه دم از حديث صحيح مي‌زنند امّا در اينجا به يك حديث منقطع چسبيده‌اند و چندين حديث صحيح بلكه متَّفَّق عليه را انكار كرده‌اند.

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن