اولین و بزرگترین مرکز پاسخ به شبهات غیرمقلدین فارسی زبان
.

التحقيق الوجيز في مسئلة التعويذ(۳)

التحقيق الوجيز في مسئلة التعويذ(۳)

قوله تعالي:فَإِذَا قَرَأتَ القُرءَانَ فَاستَعِذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَنِ الرَّجِیمِ}(۱)

ترجمه:هر گاه قرآن خواندي پس به الله تعالي پناه بجو از شيطان مطرود.

دليل سوم اين آيه كريمه است:وَ قُل رَّبِّ أَعُوذُ بِكَ مِن ھَمَزَتِ الشَّیَطِینِ}(۲)

ترجمه:بگو:پروردگارا!به تو پناه مي برم از وساوس شياطين و به تو پناه مي برم پروردگارا! از اين كه شياطين در نماز و عبادات من حاضر شوند.

امام ابن كثير رحمه الله به نقل از امام احمد رحمه الله مي فرمايد:و قال الامام احمد حَدَّثَنَا یَزِیدُ أَخبَرَنَا مُحَمَّدُ بنُ إِسحَاقَ عَن عَمرِو بنِ شُعَیبٍ عَن أَبِیهِ عَن جَدِّہِ قَالَ کَانَ رَسُولُ اللّه صَلّی اللّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ یُعَلِّمُنا کَلِمَاتٍ نَقُولُھنَّ عِندَ النَّومِ مِن الفَزَعِ بِسمِ اللّه أَعُوذُ بِکَلِمَاتِ اللّه التَّامَّاتِ مِن غَضَبِهِ وَ عِقَابِهِ وَ شَرِّ عِبَادِہِ وَ مِن ھَمَزَاتِ الشَّیَاطِینِ وَ أَن یَحضُرُونِ. (۳)

ترجمه:امام احمد رحمه الله با سند خود از عمرو بن شعيب روايت مي كند:رسول الله صلي الله عليه و سلم چند كلمه دعائيه كه در هنگام خواب آن را ميخواند به ما آموخت.راوي مي گويد:عبدالله بن عمرو رضي الله عنه صحابي جليل القدر اين كلمات دعائيه را به فرزندان بزرگش مي آموخت تا وقت خواب آنها را بخوانند و براي آن فرزنداني كه كوچك بودند و توان حفظ آن كلمات را نداشتند آن ها را در يك چيزي مي نوشت و در گردن آنان آويزان مي كرد.

كلمات اين بود: بِسمِ اللّه أَعُوذُ بِکَلِمَاتِ اللّه التَّامَّاتِ مِن غَضَبِهِ وَ عِقَابِهِ وَ شَرِّ عِبَادِہِ وَ مِن ھَمَزَاتِ الشَّیَاطِینِ وَ أَن یَحضُرُونِ.(۴)

ترجمه: شروع با نام الله تعالي:به كلمات كامل الله سبحانه و تعالي پناه مي جويم از خشم و عذاب او و از شر بندگانش و از وساوس شياطين و از اين كه در عبادت من يا در امور من دخالت كنند.

از سه آيه ى ياد شده اين بر مي آيد كه براي مسلمانان ضروري است كه وقت مصايب ديني و دنيوي به خداوند متعال پناه برد، زيرا پناه جستن به ذات و صفات خداوند كريم كه نجات دهنده ى بنده از هر گونه بلا و مصيبت است.[لازم است].معناي«تعويذ» هم همين است كه [بنده]با توسل به آيات و أسماي الهي از آفات و بلاياي دنيوي[بسوي خداوند]پناه و مصونيت مي گيرد و خود را به او مي سپارد.بنابراين، انكار تعويذ به معناي استعاذه مطلقاً تمرّد و [مرادف با]انكار آيات و دستورات قرآن است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

۱.نحل:آیه۹۸

۲.مؤمنون:آیه۹۷

۳.تفسیر ابن کثیر:۲۵۵/۳.رواہ أبوداود،ترمذی و نسائی من حدیث محمد بن اسحاق و قال التّرمذی حسن غریب.

۴.از عمل صحابي بزرگوار عبدالله بن عمرو رضي الله عنه بر مي آيد: افرادي كه توانايي حفظ دعاها و استعاذه ها را دارند يعني بزرگسال اند و اهل علم و با سواد اند براي آنها افضل و بهتر آن است كه دعاها را حفظ كرده و خودشان بخوانند چون اين داراي دو اجر است يكي حفظ و حرز دوم كسب اجر و پاداش آن دعاها و اذكار.البته براي افرادي ناتوان مانند خردسالان و افراد عامي مي توان تعويذ نوشت به گردن يا به اعضاي ديگر مي بست.(بازنويس كننده).

ادامه دارد…

تمامی حقوق برای سایت راه حقیقت محفوظ است(ثبت شده در وزارت فرهنگ و ارشاد)پاسخ به شبهات غیرمقلدین,پاسخ به شبهات سلفی,پاسخ به شبهات وهابی.