بحث قرائت خلف الامام

قراءةخلف الامام .(۷)

مسئله قراءةخلف الامام در پر تواحادیث نبوی صلی الله علیه وسلم

۱)⇦حدیث اول عن ابی موسی الاشعری قال :انّ رسول الله صلی الله علیه وسلم خطبنا فبین لنا سنَّتنا وعلمَّنا صلاتَنا فقال: اقیموا صفوفکم ثم لیوُّمُکم احدکم فاذاکبَّر فکبِّروا واذا قرءَ فانصتو ا واذا قال: غیر المغضوب علیهم ولا الضا لین فقولوا: آمین .صحیح مسلم ج۱ص۱۷۲)ابوداودج۲ص۱۴۰)- ابن ماجه ص۶۱)-مسند ابو عوانه ج۲ص۱۳۳)-بیهقی ج۱ص۱۵۵)-مشکوةص۸۱)-دارقطنی ج۲ص۳۲۸)امام مسلم رح بر صحت این حدیث اصرار می کند واجماع مشایخ را با این الفا ظ نقل می کند .《انما وضعت ههنا ما اجمعوا علیه》 . مسلم ص۱۷۴باب التشهد من در اینجا در صحیح مسلم همان احادیث رادرج کرده ام که بر ان اجماع مشایخ است ودرج ذیل محدثین وفقهاء بر صحت این حدیث قائل هستند .امام ا حمد بن حنبل رح مسند احمد(ج۲ص۳۸۶)-تنوع العبادات (ص۸۶لابن تیمیه )-امام نسائی (بحواله فتح الملهم ج۲ص۲۲)-حاشیه نصب الرایه ( ج۲ص۱۵)

-مفسر ابن جریر تفسیر ابن جریر (ج۹ص۱۱۰)-علامه ابن حزم ظاهری (محلی ج۲ص۲۸۰)-محدث منذری بحواله عون المعبود ج۱ص۲۳۵)-مفسر ابن کثیر شافعی (ابن کثیر ج۲ص۲۸۰)-استاد امام بخاری اسحاق بن راهویه (بحواله تنوع العبادات لابن تیمیه ص۸۶)-علامه عبدالبر مالکی (بحواله نفحة العنبر ص۷۹)-حافظ ابن حجر (فتح الباری شرح بخاری ج۲ص۲۰۱)علامه ابن قدامه حنبلی (مغنی ج۱ص۶۰۵)علامه ابن تیمیه حنبلی فتاوی ابن تیمیه ج۲ص۴۱۲)وتنوع العبادات (ص۸۶)-علامه عینی حنفی (عمدة القاری شرح بخاری ج۲ص۵۶)-امام غیر مقلدین نواب صدیق حسن خان عون المعبود شرح ابوداود (ج۱ص۳۲۳)برای حوالجات بیشتر فتح الملهم شر ح مسلم (ج۲ص۲۲)

معارف السنن شرح ترمذی( ج۳ص۲۳۹)نصب الرایه مع الحاشیه (ج۲ص۱۵)فصل الخطاب از علامه انور شاه کشمیری( ص۲۷)احسن الکلام( ج۱ص۱۲۳) را ملاحظه فرما یید:

ترجمه حدیث:از ابو موسی اشعری روایت شده است رسول الله صلی الله علیه وسلم درمیان ما صحابه خطاب فرمود (سخنرانی کردند )و طریقه و زند گیمان را بیان نمود وروش نمازخواندن را به ما یاد داد وفرمود:(قبل از شروع نماز )صفها یتان را درست کنید

سپس یکی از شما امامت کند چون امام تکبیر گوید شما هم تکبیر بگویید : چون امام قرائت خواند شما ساکت با شید وهنگامی که امام (غیر المغضوب علیهم ولا الضالین) گفت شما امین بگو یید : این حدیث دلیل واضحی بر مدعای ما است ،دراین حدیث رسول خدا صلی الله علیه وسلم طریقه نماز را به صحابه کرام تعلیم دادند ودر نماز وظیفه امام ومقتدی را صراحتا وبطور واضح بیان نموده وفرمودند که قرائت وظیفه امام است ووظیفه مقتدی خاموش بودن وتوجه کردن است: ازآنجائیکه این روایت مطلق است لذا نمازهای جهری وسری را شامل می باشد . ازاین حدیث ثابت شد که مقتدی حق قراءت را در نمار های جهری وسری ندارد واگر قراءت (بقول بعضی) بر مقتدی فرض می بود رسول خدا صلی الله علیه وسلم بجای آن ،《اذا کبر فکبروا واذا قراءفاقرؤا》می فرمود :

یعنی چون امام تکبیر گوید شما مقتدی هم تکبیر بگویید وچون امام قراءت کند شما هم قراءت نمایید:لیکن در حدیث اذا قراءفانصتوا فرمود یعنی چون امام قراءت کند شما مقتدی ها خاموش وساکت باشید :ازین معلوم شد که وظیفه مقتدی فقط خاموشی است اگر چنانچه قراءت بر مقتدی فرض می بود چرا رسول اکرم صلی الله علیه وسلم ان را بیان نفرمودوچرا اذا قراءفانصتوا فرمود : دراین حدیث رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرمود وقتیکه شما می خواهید نماز بخوانید اول صفها خویش را در ست کنید ویکی از شما امامت کند :چون امام تکبیر گوید شما هم تکبیر بگویید وچون امام غیر المغضوب علیهم ولا الضالین گوید شما امین بگویید اگر چنانچه قراءت بر مقتدی فرض می بود رسول خدا صلی الله علیه وسلم بجای 《اذا قال غیر المغضوب علیهم》 الخ اذا قلتم غیر المغضوب علیهم ولا الضالین فقولوا آمین می فرمود:ازین حدیث واضح شد که قراءت بر مقتدی واجب نیست :در صحیح مسلم ج۱ص۱۷۶ روایت است اذا قال القاری غیرالمغضوب علیهم ولا الضالین فقال من خلفه امین :

ترجمه: یعنی چون خواننده (امام) غیرالمغضوب الخ گوید کسانیکه پشت سر اوهستند امین گویند : دراین حدیث نسبت خواندن به طرف امام است واین دلیل واضحی است که خواندن سوره فاتحه بر امام لازم است نه بر مقتدی .

فافهم وتدبّر

↩ادامه دارد…….

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × پنج =

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن