اولین و بزرگترین مرکز پاسخ به شبهات غیرمقلدین فارسی زبان
.

جواب ۱۴ اعتراضِ غير مقلدين. (۴)

اعتراض ١٠- مسح ربع رأس در حدیث نیامده؟

جواب حنفي : در حديث قوي و صحيح آمده است كه رسول الله صلي الله عليه و سلم بر « ناصيه‌»ي خود مسح كرد. ابن حبان با سند قوي از حضرت مغيرة بن شعبة روايت كرده است :أن رسول الله صلى الله عليه و سلم مسح على ناصيته وعلى العمامة ثم مسح على خفيه. همانا رسول الله صلي الله عليه وسلم بر جلو سر خويش و بر عمامه مسح كرد, سپس بر موزه‌هايش مسح كرد. صحيح ابن حبان بترتيب ابن بلبان با تحقيق شعيب الأرنؤوط – ج ۴ / ص ۱۷۱) اين حديث را امام ترمذي هم روايت كرده و آن را حسن صحيح گفته است. و عبدالرحمن مباركپوري غير مقلد مقبول بودنش را در تحفة الأحوذي به اثبات رسانيده است.

إسناده قوي

ناصيه جلوي سر و موي پيشاني را مي‌گويند و اين ٬ حدود ربع رأس است. لذا اگر چه لفظ ربع رأس در حديث نيامده است امّا لفظ ناصيه كه برابر با ربع رأس يعني يك‌چهارم سر است در حديث آمده است. الآن شما بگوييد كه نزد شما مسح كردن چه مقداري از سر فرض است همان مقدار را در حديث صحيح صريح ارائه دهيد.

اعتراض ١١- نماز نفل قبل از مغرب در حدیث آمده ولی شما عامل به آن نیستید؟

جواب حنفي: در حديث تصريح شده است كه « لمن شاء» اين نماز براي كسي است كه آن را بخواهد. لذا اگر كسي بخواند جايز هست اما سنت نيست ؛زيرا در خود همين حديث تصريح شده است : « كراهية أن يتخذها الناس سنّة» يعني , رسول الله صلي الله عليه و سلم « لمن شاء» (براي كسي كه بخواهد) را به اين خاطر گفت كه مردم آن را سنت نگيرند . صحيح بخاري , ج۱, ص ۱۵۷) پس رسول الله صلي الله عليه و سلم سنت گرفتن دو ركعت پيش از مغرب را ناگوار و ناپسند و به عبارتي مكروه دانست.ضمناً خود آن حضرت صلي الله عليه و سلم و حضرت ابو بكر و حضرت عمر رضي الله عنهما آن را نمي‌خواندند. كتاب الآثار, به روايت امام محمد, ص ۳۲ حضرت عثمان هم آن دو ركعت را نمي‌خواند. مصنف عبدالرزاق,ج۲, ص ۴۳۵) و مهاجرين هم آن را نمي‌خواندند.مصنف عبدالرزاق,ج۲, ص ۴۳۵)در سنن ابي داود آمده است كه ابن عمر رضي الله عنهما از دو ركعت مغرب سوال شد : فرمود : ما رأيت أحدا علي عهد رسول الله صلي الله عليه و سلم يصلّيها.كسي را در زمان رسول الله صلي الله عليه و سلم نديدم كه آن را بخواند.سنن ابوداود, ج۱, ص ۱۸۲) و اين را روايت بخاري تاييد مي‌كند كه : مرثد يزني مي‌گويد : پيش عقبة بن عامر جهني آمده گفتم : آيا سخن تعجب انگيز ابوتميم را به عرض شما نرسانم كه او پيش از مغرب دو ركعت مي‌خواند… (صحيح بخاري , ج۱, ص ۱۵۸)از اين روايت ها مشخص است كه خواندن دو ركعت پيش از مغرب سنت نيست و صحابه آن را ترك كرده بودند.

لذا اگر حنفيان به اتباع رسول الله صلي الله عليه و سلم و خلفاي راشدين و مهاجرين و ساير صحابه دو ركعت قبل از مغرب را با اين كه آن را جايز ميدانند– نخوانند قابل ملامت نيستند. بلكه همان كسي قابل ملامت است كه حنفيان را ملامت مي‌كند و دو ركعت خواندن پيش از مغرب را سنت مي‌داند.

↩ادامه دارد…

تمامی حقوق برای سایت راه حقیقت محفوظ است(ثبت شده در وزارت فرهنگ و ارشاد)پاسخ به شبهات غیرمقلدین,پاسخ به شبهات سلفی,پاسخ به شبهات وهابی.