اولین و بزرگترین مرکز پاسخ به شبهات غیرمقلدین فارسی زبان
.

ابن عربی درآئینه غیرمقلدین

ابن عربی درآئینه غیرمقلدین.

نگاه غیرمقلدین درخصوص ابن عربی(رح) بانگاه ابن تیمیه حنبلی بطورکلی درتضاد می باشد.

علمای غیرمقلدین نسبت به ابن عربی حسن ارادت داشته وایشان را ازکباراولیاءوعارفان دانسته والقابی چون خاتم الولایة المحمدية،البحرالذاخرو…به وی منسوب نموده واقوال شطحی وبه دلیل ایشان راتاویل وتوجیه می نمایند.

چنانکه سیدنذیرحسین ازعلمای برجسته غیرمقلدان که ملقب به (شیخ الکل فی الکل) است ویکی ازشاگردانش بنام فضل حسین کتابی تحت عنوان (الحیاة بعداالمماة)درمورد بیوگرافی استادش برشته تحریردرآورده راجع به شیخ ابن عربی می نویسد:

هنگامی که شیخ نذیرحسین کتاب الرقائق را تدریس می کرد،نکات وحقائق تصوف را تبیین کرده شیخ اکبرمحی الدین ابن عربی رابادیداحترام نگریسته ومی فرمود ایشان (خاتم الولایة المحمدية )هستند.

ودرادامه مولف کتاب می افزاید:حق همین است که استادبزرگوارفرمودندوحقاکه

(ابن عربی) درعلوم ظاهری وباطنی جامع ،ودرمیان امت اسلامی شخصیتی یگانه ونادرمی باشند.

الحیاة بعدالمماة ص۱۲۳

گویا استادوشاگرد درخاتم الولایه المحمدیه ابن عربی متفق شده  وهنوزشاگردچیزی اضافه کردند.درهمین کتاب آمده است که قاضی بشیرالدین قنوجی یکی ازمخالفین سرسخت ابن عربی بودند سیدنذیرحسین جهت دفاع ازابن عربی درمقابل موقف ایشان در دهلی جلسه مناظره تشکیل دادهبالاخره پس ازدوماه قاضی قنوجی باشکست مواجه شدند.( ص۱۲۳)

شیخ شمس الدین نیزباسیدنذیرحسین درموردکتاب( فصوص الحکم )ابن عربی به مباحثه پرداختند.وقتی که ایشان دیدندکه شیخ شمس الدین دراعتراضات خویش پافشاری می کنند گفت:

(فتوحات مکیه )آخرین تصنیف ابن عربی هست واین کتاب اخیرناسخ تمام تصنیفات سابقه می باشد.

حیات بعدالممات ص۱۲۳

نواب صدیق حسن خان مانند سیدنذیرحسین دررهبری تحریک غیرمقلدین ازمجددین بشمارمی آیند .

جهودمخلصه ص ۹۳

نواب صدیق حسن خان یکی ازمعتقدین ابن عربی است چنانکه درکتاب التاج المکلل درباره ابن عربی می نگارد.

وافاض علینا من انواره وکسانا من حلل اسراره وسقانامن حمیاشرابه واحشرنا فی زمرة احبابه ،بجاه سید اصفیائه وخاتم انبیائه ص ..

بارالها”ازانوارایشان ما را مستفیض بگردان ،

لباس اسراروباطن ایشان را به ما بپوشان ،

وازحرارت شراب علم ایشان مارا سیراب بفرما،

ودرزمره احباب ویاران ایشان ما را حشرکن،

به جاه ومرتبه ی برگزیده وخاتم انبیاء دعای ما را بپذیر.

التاج المکلل ص ۱۸۰

ناگفته نماند درپایان دعا نواب صاحب به آنحضرت ص توسل نموده اند.ایشان درکتاب مذکورمی افزاید:درمورد ابن عربی واقعیت آنست که :

مجددالف ثانی ،شیخ سرهندی ،حضرت شاه ولی الله وعلامه شوکانی اختیارکرده اندکه آن سخن ابن عربی که ظاهرا مطابق کتاب وسنت است قبول کرده شود

وآنچه ظاهرا مخالف کتاب وسنت است بابهترین معنی حمل کرده تاویل نمایندودرمورد وی چنان سخنی نگویند که زیبنده اهل علم وهدایت نباشد.

التاج المکلل ص۱۷۹

ودرجایی دیگرگویند: وهوحجة الله الظاهرة وآياته الباهرة.ابن عربی حجت ظاهر وازنشانیهای آشکارالهی است .نیزمی گوید:ابن عربی ازلحاظ جایگاه وعلمی وبه اعتباراسم تصوف وحقیقت آن شیخ طریقت وامام است .حباب لاتکدره الدلاء ،وسحاب لاتتقاصرعنه الانواء کانت دعوته تخترق السبع الطباق ،وتفترق برکاته فتملا اﻵفاق .

وي چشمه ای بودند که دلوها آنرا مکدروآلوده نمی کردند،وچنان ابری بودندکه ستارگان ازآن گریزنمی کردند،دعای ایشان پرده هفت آسمان را می درید،وبرکات وی تمام گیتی فراگرفته بود.

التاج المکلل ص۱۷۷و۱۷۶

نیزازعلامه زملکانی درتعریف ابن آمده است :الشیخ محی الدین ابن عربی ،البحرالزاخرفی المعارف الالهیه. ابن عربی درزمینه عرفان الهی دریای مواج ولبریز هستند.

وقفة مع اللامذهبيةص ۱۴۹

اکنون من ازغیرمقلدین می پرسم شمادرمورد  نقدکتاب فضایل اعمال ونویسنده اش شیخ زکریا رح به خاطر نقل اقوال ابن عربی قلم زهرآگین برداشته اید .

مقتضای انصاف این هست که این بارقلم مسموم ونقدرا درخصوص مجددین خویش بردارید.

توجه: کتب ابن عربی ره مورد تحریف قرار گرفته اند.و عبارتهایی هم به اسم ایشان در کتبش جعل شده است.

تاریخ فلسفه در اسلام  ج۱ ص ۵۶۴

الیواقیت والجواهرج۱ص۳

کشف الظنون ج۲ ص ۱۲۳۹

فتوحات،ج۱۳ ص ۴۵۰

تمامی حقوق برای سایت راه حقیقت محفوظ است(ثبت شده در وزارت فرهنگ و ارشاد)پاسخ به شبهات غیرمقلدین,پاسخ به شبهات سلفی,پاسخ به شبهات وهابی.