اولین و بزرگترین مرکز پاسخ به شبهات غیرمقلدین فارسی زبان
.

التحقيق الوجيز في مسئلة التعويذ(۸)

ثابت است كه رسول اللّه صَلَّی اللّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ با اين دعا «أعوذُ بکلماتِ اللّه التّامّاتِ…»(۱)

بر حضرات حسنين تعويذ مي خواند.مي فرمودند:جدّتان-حضرت ابراهيم خليل عليه السّلام هم با همين دعا بر حضرت اسحق و حضرت اسماعيل عليهما السّلام تعويذ مي خواند.به روايت بخاري،مشكوة.

۱۳-تعويذ خواندن حامل وحي،حضرت جبرئيل امين عليه السلام:عَن أَبِی سَعِیدٍ أَنَّ جِبرَائِیلَ أَتَی النَّبِیَّ صَلَّی اللّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ فَقَالَ:یَا مُحَمَّدُ اشتَکَیتَ قَالَ:نَعَم قَالَ:بِسمِ اللّه أَرقِیکَ مِن کُلِّ شَی ءٍ یُؤذِیکَ مِن شَرِّ کُلِّ نَفسٍ أَو عَینٍ أَو حَاسِدٍ اللّه یَشفِیکَ بِسمِ اللّه أرقِیکَ.(۲)

ترجمه:ابو سعيد خدري رضي الله مي گويد:جبرييل به محضر رسول الله صَلَّی اللّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ تشريف آورد گفت:اي محمد!(از درد)شكايت داريد؟پيامبر خدا صَلَّی اللّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ فرمود:بله.جبرييل گفت:بسم اللّه ارقيك…

۱۴-دستور عمومي رسول الله صَلَّی اللّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ به مسلمانان براي تعويذ خواندن بر بيماران:عَنِ ابنِ عَبَّاسٍ رضی اللّه عَنه أَنَّ رَسُولَ اللّه صَلَّی اللّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ، قَالَ:مَا مِن مُسلِمٍ یَعُودُ مُسلِمًا،فَیَقُولُ سَبعَ مَرَّاتٍ:أَسأَلُ اللّهَ العَظِیمَ رَبَّ العَرشِ العَظِیمِ أَن یَشفِیَکَ إِلا شُفِیَ،إِلا أَن یَکُونَ قَد حَضَرَ أَجَلُهُ.رواه أبو داود و الترمذي،مشكوة.

ترجمه:عبدالله بن عباس رضي الله عنه مي فرمايد:رسول الله صَلَّی اللّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ فرمود:هيچ مسلماني به عيادت مسلماني ديگر نمي رود و اين دعا«أسأل الله العظيم رب العرش العظيم ان يشفيك»را هفت بار نمي خواند مگر اين كه خداوند متعال آن بيمار را شفا مي بخشد الا آن كه مرگش فرا رسيده باشد.

۱۵-و عنه رضی اللّه عنهما «أَنَّ النَّبِیُّ صَلَّی اللّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ کَانَ یُعَلِّمُھُم مِن الحمَّی وَ مِن الأَوجَاعِ کُلِّھَا أَن یَقُولَ بِسمِ اللّه الکَبِیرِ أَعُوذُ بِاللّه العَظِیمِ مِن شَرِّ کُلِّ عِرقٍ نَعَّارٍ وَ مِن شَرِّ حَرِّ النّار.ِ(۳)

ترجمه:از بن عباس رضي الله عنه مروي است:پيامبر خدا صَلَّی اللّٰهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ (صحابه را)از درد تب و ساير دردها اين دعا و تعويذ را مي آموخت. بسم اللّه الكبير و أعوذ باللّه العظيم من شرّ كل عرق نعار و من شرّ حر النار.خلاصه،خواندن تعويذ و دميدن آن بر بيماران از نصوص بالا به اجماع امّت جايز است و هيچ فرد سالم و مسلمان آن را انكار نمي كند.دلايل خواندن تعويذ بر آب و طعام و شستن تعويذ و خوردن و بر سر ريختن آب آن

در زبان عربي به اين «نشره» مي گويند.بعضي از علما،همچون حسن بصري،ابراهيم نخعي رحمهما اللّه،اين را منع كرده اند.اما جمهور علما به جواز آن قايل اند؛در روشني دلايل زير:

۱-وَ عَن عُثمَانَ بنِ عَبدِاللّه بنِ مَوھَبٍ قَالَ أَرسَلَنِی أَھلِی إِلَی أُمِّ سَلَمَةَ رضی اللّه عنها زَوجِ النَّبِیِّ صَلَّی اللّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ بِقَدَحٍ مِن مَاءٍ وَ کَانَ إِذَا أَصَابَ الإِنسَانَ عَینُُ أَو شَی ءُُ بَعَثَ إِلَیھَا مِخضَبَهُ فَاَخرَجَت مِن شَعرِ رَسُولِ اللّهِ صَلَّی اللّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ وَ کَانَت تَمسِکُهُ فِی الجُلجُلِ مِن فِضةٍ فَخَضخَضَتهُ لَهُ فَشَرِبَ مِنهُ قَالَ: فَاطَّلَعتُ فِی الجُلجُلِ فَرَأَیتُ شَعَرَاتٍ حُمرًا(۴).رواہ البخاری،مشکوة.

ترجمه:عثمان بن عبداللّه مي گويد:خانواده ى من مرا همراه با مقداري آب در ظرفي پيش ام المومنين ام سلمه رضي الله عنها فرستادند،هر گاه شخصي به چشم زخم يا به بيماري ديگر مصدوم مي شد،لگني را پيش ام سلمه رضي اللّه عنها مي فرستادند او چند تار موي از موي هاي رسول اللّه صَلَّی اللّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ را كه داخل ظرف كوچك نقره ايي محفوظ كرده بود بيرون آورد و آن ها را در آب لگن تكان داد و به بيمار داد،پس او از آن آب ها (تبركا)مي نوشيد.عثمان مي گويد:به داخل ظرف كوچك نگاهي انداختم در آن چند تار موي قرمز رنگ ديدم.

۲-کانت عائشة رضي الله عنها تقرأ بالمعوّذتين في أناء ثمّ تأمر ان يصب علي المريض.(۵)

ترجمه:عايشه رضي اللّه عنها معوذتين (سوره هاي فلق ناس)را بر آب كه داخل ظرف بود مي خواند و بعد امر مي كرد آن آب ها روي بيمار ريخته شود.

۳-داستان مورد زخم چشم واقع شدن سھل بن حنيف توسط عامر بن ربيعه رضي الله عنه و امر فرمودن رسول اللّه صَلَّی اللّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ او را به غسل و ريختن آب آن بر روي سهل رضي اللّه عنه در مشكوة به روايت أبو أمامه رضي اللّه عنه به حواله ى شرح السنه و مالك موجود است.(۶)

ريختن آب وضوي پيامبر صَلَّی اللّٰهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ بر بيماران و إفاقه آمدن آنان از بيماري.و دست خود را در آب زدن و براي خوردن به تبرك دادن در كتب صحاح همگي موجودند.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

۱-صحیح بخاری به روایت ابن عباس رضی اللّه عنه«کَانَ النَّبِیُّ صَلَّی اللّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ یُعَوِّذُ الحسَنَ وَ الحسَینَ وَ یَقُولُ إِنَّ أَبَاکُمَا کَانَ یُعَوِّذُ بِھَا إِسمَاعِیلَ وَ إِسحَاقَ أَعُوذُ بِکَلِمَاتِ اللّه التَّامَّةِ مِن کُلِّ شَیطَانٍ وَ ھَامَّةٍ وَ مِن کُلِّ عَینٍ لَامَّةٍ».۱۵۷/۱۱.

۲-سنن ابن ماجه:۳۵۶/۱۰.رواہ مسلم،مشکوة.

۳-سنن ترمذی:۴۱۱/۷.

۴-صحيح بخاري:۲۵۵/۱۸.

۵-قرطبي:۳۱۸/۵.

۶-رواه الطبراني في معجم الكبير:عَن أَبِی أُمَامَةَ بن سَھلِ بن حُنَیفٍ،أَنَّهُ خَرَجَ مَعَ رَسُولِ اللّه صَلَّی اللّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ حَتَّی إِذَا کَانَ بِالخُرَّارِ،دَخَلَ مَاءً یَغتَسِلُ،وَ کَانَ رَجُلا یَضَاءُ،فَمَرَّ بِهِ عَامِرُ بن رَبِیعَةَ،فَقَالَ:لَم أَرَ کَالیَومِ حُسنَ شَیءٍ،وَ لا جِلدَ مُخَبَّأَةٍ،فَمَا لَبِثَ سَھلًُُ أَن لُبِطَ،فَدَعَا لَهُ نَبِیُّ اللّه صَلَّی اللّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ، فَقَالَ:عَلامَ یَقتُلُ أَحَدُکُم أَخَاہُ؟مَن تَتَّھِمُونَ بِهِ؟،قَالُوا:عَامِرُ بن رَبِیعَةَ،فَدَعَا عَامِرًا،وَ دَعَا بِإِنَاءٍ فِیهِ مَاءًُُ،فَأَمَرَ عَامِرًا،فَغَسَلَ وَجھَهُ فِی المَاءِ،وَ أَطرَافَ یَدَیهِ وَ رُکبَتَیهِ،وَ أَطرَافَ قَدَمَیهِ،ثُمَّ أَخَذَ النَّبِیُّ صَلَّی اللّٰهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ ضَبعَی إِزَارِ عَامِرٍ و دَاخِلَتَهُ،فَغَمَرَھَا فِی المَاءِ،ثُمَّ أَفرَغَ الإِنَاءَ عَلَی رَأسِ سَھلٍ،وَ أَکفَأَ الإِنَاءَ مِن دُبُرِہِ،فَأَطلَقَ سَھلًُُ لا بَأسَ بِهِ.۳۳۰/۵.

ادامه دارد….

تمامی حقوق برای سایت راه حقیقت محفوظ است(ثبت شده در وزارت فرهنگ و ارشاد)پاسخ به شبهات غیرمقلدین,پاسخ به شبهات سلفی,پاسخ به شبهات وهابی.