نقدمقاله های غیرمقلدین

چرا حق تحقیق و استنباط مسایل دینی منحصر به علماء دین است ؟

چرا حق تحقیق و استنباط مسایل دینی منحصر به علماء دین است ؟

عده ای از نوگرایان چنین میگویند :چرا توضیح وتشریح مسایل دین فقط به علماء منحصراست ؟وبه قدری علیه این موضوع تبلیغات میکنند و مانور میدهند که گوئي خسته نمیشوند ،اینها اگر کمی فکر می کردند به خوبی در می یافتند که این اشکال و اعتراض عینا مثل این میماند که

کسی هنوز ساختمان دانشکده پزشکی را ندیده است ولی در عین حال معترض باشد که چرا حق درمان و معالجه در انحصار دکترهای مدرک دار قرار دارد من هم به عنوان یک انسان باید این حق را داشته باشم که به معالجه بیماران بپردازم ، یا یک نفر ناآگاه به مسایل ساختمانی بگوید آقا ! چرا کارهای ساختمانی و احداث پل و سد و غیره تنها به مهندس های متخصص اختصاص دارد ، من هم به عنوان یک شهروند حق این خدمت را باید داشته باشم ، یا یک فرد نادان مدعی گردد که چرا متخصصان قانون و حقوقدانان تنها حق تشریح و توضیح قانون کشور را به عهده دارند ؟ من هم به عنوان یک فرد عاقل و بالغ باید بتوانم این کار را انجام دهم ما گمان نمیکنیم که یک انسان اندیشمند و عاقل چنین سخنانی را به زبان بیاورداما اگر کسی واقعا چنین انتقاداتی را مطرح کند لازم است که به او گفته شود دوست عزیز درست است که شما هم به عنوان یک انسان و شهروند و عاقل این حق را دارا هستید ، منتهی برای چنین کارهای مهمی به کفایت و استعداد ویژه ای نیاز است ، که جز با مشقت میسر نمی شود شما نخست باید علوم و فنون مربوط به کارهای فوق را از اساتید متخصص فرا بگیرید ، زحمت بکشید پس از اینکه به درجه علمی مورد نظر نائل گشتید می توانید از عهده انجام این خدمات برآئید جالب توجه اینکه اگر کسی در فراگیری تفسیر قرآن و توضیح سنت و تبیین احکام دقیق اسلامی بکوشد و به مهارتهائی دست یابد آیا باید به او انحصار طلب اطلاق شود ؟

سوال این است که آیا برای قرآن و سنت و شرح و تفصیل آن هیچ نوع کفایت و صلاحیت نیاز نیست ؟

آیا لازم نیست که علم قرآن و سنت از پیش اساتید متخصص حاصل آید ؟

آیا در دنیا فقط علم قرآن و سنت است که آنقدر بی در و پیکر است که هر شخص با صرف چند ماه تحصیل مختار باشد تا با رای شخصی خود هر طور که بخواهد آن را توضیح و تفسیر نماید ؟

دوستان تجددگرای ما علماء را اغلب مورد خشم و عتاب قرار می دهندولی هیچگاه فکر کرده اند که علماء اسلامی جهت حصول کفایت علمی متحمل چه رنجهایی شده اند ؟

در بدترین شرایط در حالی  که درهای اقتصادی بر روی آنان بسته بوده در معرض  رنج و سختی قرار گرفته اند

و حتی در خوردن نان خشک  و پوشیدن لباس کهنه و پینه زده ابا نکرده و با عطش فراوان برای دست یافت آب گوارای علم دویده اند ، چقدر از ملامت و سرزنشها و تحقیر افراد به اصطلاح روشن را تحمل کرده و قاطعانه به دنبال هدف عالی و والای خود تلاش نموده اند ،چشمانشان در مقابل چراغهای کم نور خسته شده و از هر نوع فداکاری جانی و مالی دریغ نورزیده اند ، احساسات بشری خود را قربان چشم انداز با طراوت اندیشه های اسلامی کرده علوم دینی را زنده نگهداشته اندو کوشیده اند زندگی خود را مطابق علم بگذرانند ، حال که با این مشقت و رنج ، رسول اکرم آنها را شایسته استنباط احکام اسلامی دانسته و کلیه امت اسلامی بر آنها اعتماد است

شما چرا ناراحت هستید و گله میکنید ؟

آری شما شایسته تقدیر هستید که علاقمند کتاب و سنتید و میخواهید در شرح و تفسیر آن سهم داشته باشید ولی بر شما لازم است که چون آنان نخست متحمل رنج بشوید و قسمتی از زندگی خود را در کوچه های علوم کتاب و سنت سپری نمایید ، آداب راه را بیاموزید ،

آنگاه اگر کسی به شما حق نداد شما خواهید توانست گله کنید حق با شما خواهد بود اما جای تاسف است که شما جان و تن را عزیزتر از آن می دانید که از این گذرگاه پر رنج  عبور کنید ،

منتها مدعی حق هستید  ، شاید علامه اقبال به این چنین افراد می گوید :

آیا لازم نیست که علم قرآن و سنت از پیش اساتید متخصص حاصل آید ؟

علم غیر آموختی ، اندوختی                               روی خویش از غازه اش افروختی                              ارجمندی از شعارش می بری                             من ندانم تو توئی یا دیگری                                          عقل تو زنجیره ی افکار غیر                              در گلوی تو نفس از تار غیر                                         بر زبانت گفتگوها مستعار                                  در دل تو آرزوها مستعار

باده می گیری به جام از دیگران                       جام هم گیری به وام از دیگران

آن نگاهش سرما زاغ البصر                            سوی قوم خویش باز آید اگر

الست منی گویدت مولای ما                              وای ما ای وای ما ای وای ما

 

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن