دفاع از امام اعظم ابوحنيفه

گواهي برخي از محدثين و رجال جرح و تعديل نسبت به ثقه و معتمد بودن امام ابوحنيفه

گواهي برخي از محدثين و رجال جرح و تعديل نسبت به ثقه و معتمد بودن امام ابوحنيفه

يحيي بن معين

قال محمد بن سعد الكوفي :

سمعت يحيي بن معين يقول : كان أبوحنيفة ثقة لايحدّث بالحديث إلاّ بما يحفظه ، و لا يحدّث بما لايحفظ .

(تهذيب الكمال ج۲۹ ، ص ۴۲۴)

ترجمه:محمد بن سعد كوفي مي‌گويد :از يحيي بن معين شنيدم كه مي‌گفت : امام ابوحنيفه ثقه بود، و جز آن احاديثي كه در حفظ داشت روايت نمي‌كرد، و آن چه در حفظ نداشت آن‌ها را روايت نمي‌كرد.

و قال صالح بن محمد الأسدي الحافظ : سمعت يحيي بن معين يقول : كان أبوحنيفة ثقة في الحديث . صالح بن محمد اسدي حافظ مي‌گويد :

ترجمه:از يحيي بن معين شنيدم كه مي‌گفت : امام ابوحنيفه در حديث ثقه است.

و قال أحمد بن محمد بن القاسم بن محرز عن يحيي بن معين : كان أبو حنيفة لابأس به . و قال مرة : كان أبوحنيفة عندنا من أهل الصدق، لم يتّهم بالكذب ، و لقد ضربه ابن هبيرة علي القضاء فأبي أن يكون قاضياً .

(تهذيب الكمال ج۲۹ ، ص ۴۲۴)

ترجمه:احمد بن محمد بن القاسم بن محرز از يحيي بن معين نقل كرده است : امام ابوحنيفه اشكالي ندارد.( گفتنِ «لابأس به» نزد يحيي بن معين برابر با ثقه گفتن ايشان است- كما في ثقات ابن الشاهين) و يك بار گفت : امام ابوحنيفه نزد ما از اهل صدق است و متَّهَم به كذب نشده، امير ابن هبيره او را زد كه قضاوت را قبول كند، امّا او از قاضي شدن انكار ورزيد.

و ذكر الإمام النسفي بإسناده عن أحمد بن محمد البغدادي قال : سألت يحيي بن معين عنه ، فقال : «عدل ثقة ، ما ظنّك بمن عدّله ابن المبارك و وكيع».

(مناقب كردري ص ۱۰۱)

ترجمه:امام نسفي با سندش از احمد بن محمد بغدادي نقل كرده است كه او گفت : از يحيي بن معين نسبت به امام ابوحنيفه سوال كردم گفت : او عادل و ثقه هست. گمان تو در حقّ كسي كه ابن مبارك و وكيع او را تعديل كرده‌اند چيست؟!

– امام علي بن المديني :

قال علي بن المديني : أبوحنيفة روي عنه الثوري و ابن المبارك و حماد بن زيد و جعفر بن عون ، و هو ثقة لابأس به .

(جامع بيان العلم و فضله لابن عبدالبر ص ۴۳۷)

علي بن مديني -كسي كه امام بخاري جلويش خود را كوچك مي‌شمرد – گفت :از امام ابوحنيفه ،سفيان ثوري،وابن مبارك و حماد بن زيد و جعفربن عون روايت كرده اند، و او ثقه است ، هيچ اشكالي ندارد.

– امير المؤمنين في الحديث ، امام شعبه نضر بن علي قال : كنّا عند شعبة فقيل له : مات أبوحنيفة! فقال بعد ما استرجع : لقد طفئ عن أهل الكوفة ضوء نور العلم ، أما ! إنّهم لايرون مثله أبداً .

(أخبار أبي حنيفة و أصحابه ، ص ۷۲)

ترجمه:نضر بن كنانه مي‌گويد : ما نزد امام شعبه بوديم. به او اطلاع داده شد كه امام ابوحنيفه وفات كرد. پس از خواندن « إنّا لله و إنّا إليه راجعون» گفت : پرتو نور علم از كوفه خاموش شد، خبر دار! آنان تا ابد نظير او را نخواهند ديد.

ابن عبدالبرّ نيز نوشته است : وقال الحسن بن علي الحلواني : قال لي شبابة بن سوار : كان شعبة حسن الرأي في أبي حنيفة .

(جامع بيان العلم وفضله لابن عبد البر، ص ۴۳۷)

ترجمه:شعبه نسبت به امام ابوحنيفه راي خوبي داشت.

 

حضرت شعبة با تشدّدي كه در روايت حديث هم براي خود و هم براي محدثين ديگر قائل بود به امام ابوحنيفه دستور روايت حديث مي‌دهد كه اين بالاترين توثيق از امير المؤمنين في الحديث براي امام اعظم رحمهما الله تعالي است .

سئل يحيي بن معين عن أبي حنيفة فقال : « هو ثقة ما سمعت أحداً ضعّفه ، هذا شعبة بن الحجاج يكتب إليه أن يحدّث يأمره ، و شعبة شعبة ».

(حاشيه مقدمة التعليم ، ص۱۳۵)

ترجمه: امام يحيي بن معين نسبت به امام ابوحنيفه سوال كرده شد، در جواب گفت : « او ثقه است، من از كسي نشنيده‌ام كه او را تضعيف كند،اين شعبه بن حجاج است كه برايش نامه مي‌نويسد كه حديث روايت كند، و شعبه كه شعبه است».

يعني شعبه به ضعفاء اجازه‌ي روايت حديث را نمي‌داند و با شدّت آنان را از تحديث منع مي‌كرد، امّا وقتي كه او به امام ابوحنيفه دستور روايت حديث مي‌دهد ،يعني اين كه امام ابوحنيفه نزد ايشان ثقه و قابل اعتماد است.

-عمرو بن ديناراو مي گويد  : أبوحنيفة  إمام هذه الأمّة .

(مقدمة التعليم ص ۱۳۳)

ترجمه:امام ابوحنيفه امام اين امّت است.

– امام طحاوي :

امام ابو جعفر طحاوي رحمه الله در « مغاني الأخيار من رجال الآثار»  نوشته است : ??« أبوحنيفة الإمام الأعظم ثقة ثبت فقيه مشهور» .

( ابوحنيفة النعمان لوهبي الغاوجي ، ص ۱۸۴)

ترجمه:امام ابوحنيفه امام اعظم ثقه ثبت فقيهي مشهور است.

– ابن شاهين :

و ذكره ابن شاهين في « تاريخ أسماء الثقات» ممن نقل عنهم العلم . ص ۳۲۳ ، رقم ۱۴۱۱٫

 

– امام عجلي :

امام عجلي نيز ايشان را در معرفة الثقات ذكر نموده است : «النعمان بن ثابت أبو حنيفة كوفي تيمي من رهط حمزة الزيات وكان خزازا يبيع الخز » .

(معرفة الثقات للعجلي  ج ۲ / ص ۶۴ از المكتبة الشاملة به شماره  [ ۱۸۵۳ ])و… و… و …

حفظ امام اعظم اگر چه بعد از اثبات ثقه بودن امام نيازي به ذكر حفظ امام نيست؛

امّا چون برخي از غير مقلدان مي‌گويند : حافظه‌ي امام قوي نبوده است و از همين جهت تضعيفش مي‌كنند،برخي از شهادات ائمه را نقل مي‌كنيم :

– مكّي بن ابراهيم :

مكّي بن إبراهيم  قال :  كان أبوحنيفة تقيّا زاهداً عالماً راغباً في الآخرة صدوق اللسان أحفظ أهل زمانه .

(مناقب موفق ص ۱۹۰)

ترجمه:مكي بن ابراهيم گفت : امام ابوحنيفه تقي، زاهد، عالم و رغبت كننده در آخرت بود، زبانش بسيار راستگو و با حافظه‌ترين اهل زمان خودش بود.

– اسرائيل بن يونس :

امام صيمري با سندش از حضرت اسرائيل بن يونس روايت كرده كه او گفت : « نعم الرجل النعمان ! ما كان أحفظه لكلّ حديث فيه فقه ، و أشد فحصاً عنه و أعلمه بما فيه من الفقه . و كان قد ضبط عن حماد فأحسن الضبط عنه » .

(أخبار أبي حنيفة و أصحابه ، ص ۹ و تاريخ بغداد …….)

ترجمه: نعمان چه مرد خوبي است ! چه خوب حافظ احاديث فقهي است ! از همه بيشتر در جستجوي آن‌ها و چقدر نسبت به فقه آن ها داناست !

اسرائيل با صيغه‌ي تعجّب حفظ امام را ذكر كرده است كه دال بر مبالغه در آن است.

– يزيد بن هارون :

عن تميم بن المنتصر : قال : كنت عند يزيد بن هارون فذكر أبوحنيفة ، فنال إنسان منه (أي من أبي‌حنيفة) ، فأطرق طويلاً ، قالوا : رحمك الله حدّثنا. فقال : كان أبوحنيفة تقيا نقيا زاهدا عالما، صدوق اللسان، أحفظ أهل زمانه ، و سمعت كلّ من أدركته من أهل زمانه يقول : إنه ما رأي أفقه منه .

( الإمام الصميري ، أخبار أبي حنيفة و أصحابه ، ص۳۶  چاپ دوم بيروت ۱۹۷۶م موافق با ۱۳۹۶هـ ق )

ترجمه: امام ابوحنيفه تقي، نقي، زاهد، عالم و زبانش بسيار راستگو و با حافظه‌ترين اهل زمان خودش بود، من با هر كسي كه از اهل زمان او برخورد كردم شنيدم كه مي‌گفت : وي از او شخصي فقيه‌تر نديده است.

– عبدالله بن المبارك :

قال ابن المبارك رحمه الله : غلب أبوحنيفة الناس بالحفظ ، و الفقه ، و الصيانة و شدّة الورع .

(مناقب موفق ، ص ۱۸۴)

ترجمه:امام ابن المبارك گفت : امام ابوحنيفه از مردم با حفظ، فقه و صيانت و شدّن ورع غالب بود.

– امير المؤمنين في الحديث امام شعبه :

امام صيمري با سندش از خالد بن الحارث روايت كرده است كه او گفت : از شعبه شنيدم كه او گفت : « … وكان (‌أبوحنيفة) – و اللهِ – حسن الفهم جيّد الحفظ …».

(أخبار أبي حنيفة و أصحابه ، ص ۹) … به خدا سوگند كه امام ابوحنيفه فهمش خوب و حافظه‌اش جيّد بود…

 

مفتي مكه مكرمه علامه ابن حجر هيتمي شافعي نيز نوشته است : «وقال شعبة أيضا : ” كان – والله – حسن الفهم جيد الحفظ ” ».

الخيرات الحسان في مناقب أبي حنيفة النعمان ” ص (۳۲)

ترجمه:به خدا سوگند كه امام ابوحنيفه فهمش خوب و حافظه‌اش جيّد بود

– ابن خلكان :

ابن خلكان : مثل هذا الإمام لايشك في دينه و لا في ورعه ، و لا في حفظه

(تاريخ ابن خلكان ، ج۲ ، ص ۱۶۵)

ترجمه:در دين ، ورع و حفظ اين امام شكي وجود ندارد.   و… و…و…

اين است شخصيت امام ابوحنيفه رحمه الله در حديث و فقه نه آن چه با سند ضعيف و جعلي در تاريخ بغداد نوشته‌شده است.

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 16 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن