مسئله جمع بین الصلاتین

عـــــدم جواز جمع بین الصلوتین بغیر عذر(۲)

دلایل احناف درمورد عدم جمع بین الصلاتین.(۲)
وجه اول ترجیح:تعیین و تحدید اوقات نماز فرض قطعی است که از آیات قرآن مجید و ده ها حدیث متواتر ثابت است.تمام امت بر آن اجماع دارد.احادیث جمع بین الصلوتین اخبار احاد اند و خبر واحد در مقابل آیات قرآن واحادیث متواتر وقتی که معارض آن باشد,واجب التأویل است.لذا آن خبر های واحد را بر جمع صوری و عملی محمول کردن ضروری است تا که مخالفت احکام قطعی نشود.بخاطر دلیل ظنی در قطعیات تخصیص کردن انصاف نیست.
کتاب الله و سنت رسول الله، ( من حیث دو منبع اولیه فقه اسلامی در مورد ادا کردن هر نماز در وقت معینه آن و عدم جواز جمع بین الصلوتین بدون عذر چنین هدایت داده، وآنرا از جمله گناهان کبیره دانسته است:

۱)حَافِظُوا عَلَى الصَّلَوَاتِ وَالصَّلَاةِ الْوُسْطَى ❋﴿البقرة: ٢٣٨﴾
ترجمه:در انجام همه نمازها، (به خصوص) نماز وسطی( نماز ظهر)کوشا باشید.
۲) إِنَّ الصَّلَاةَ كَانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ كِتَابًا مَّوْقُوتًا   ﴿النساء: ١٠٣﴾
ترجمه:هرآینه نماز بالای مؤمنان در وقت آن فرض گردانیده شده است.
۳)فَوَيْلٌ لِّلْمُصَلِّينَ الَّذِينَ هُمْ عَن صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ  ‌❋ ﴿الماعون: ٥﴾
ترجمه:پس وای بر نمازگزارانی که در نماز خود سهل‌ انگاری می‌کنند.
۴)عن عبداللّه ( قال: کانَ رسول اللّه ( یصلّی الصلوة لوقتها الاّ بجمع و عرفات. نسائی ج۲ص۳۶)
ترجمه:حضرت عبدالله بن مسعود رض  فرمودند که: رسول الله ( بجزء از مزدلفه و عرفات نماز را در وقت آن ادامی کرد.
۵)عن عبداللّه ( قال: ما رأیتُ رسولَ اللّه ( صلّی صلوة الاّ لمیقاتها ٳلاّ صلوتین ،صلوة المغرب والعشاء بجمع وصلی الفجر یومئذ قبل میقاتها.مسلم ج۱ص۴۱۷)
ترجمه:حضرت عبدالله بن مسعودرض فرمودند: که من رسول الله ( را هرگز مشاهده ننموده ام که نماز را در وقت آن ادا نکرده باشد بجزء از دو نماز مغرب و عشاءدر مزدلفه .ودر آن روز نماز صبح را نیز قبل از وقت معتاد آن خواندند.
۶)عن عثمان بن عبدالله بن موهب قال سئل ابوهریرة ( ماالتفریط فی الصلوة قال: أن تؤخر حتّی یَجیئ وقت الاخری.طحاوی ج۱ص۱۱۴)
ترجمه:از حضرت ابوهریره ( پرسیده شد که منظور از تفریط در نماز چیست؟ایشان فرمودند:آنکه نماز را با آنقدر تأخیر ادا نماید که وقت نماز دیگری برسد.
۷)عن ابی قتادة (فی حدیث طویل) أنّ رسولَ اللّه (قال :أما ٳنّه لیس فِی النومِ تفریطٌ، انّما التفریط علی من لم یصلّ الصلوة حتی یجیئ وقت الصلوة الاخری.مسلم ج۱ص۲۳۹)
ترجمه:از حضرت ابوقتاده  (مرویست که رسول الله) فرمودند:آگاه باشید! در خواب هیچگونه تفریطی نیست، تفریط از جانب شخصی است که نماز را نخواند تا آنکه وقت نماز دیگری برسد.
۸)عن أبی ذرٍ قال: قال لی رسول الله( کیف انتَ اذا کانت علیک امراء یؤخرون الصلوة عن وقتها او یمیتون الصلوة عن وقتها قال: قلت فما تأمرنی قال صلّ الصلوة لوقتها فان ادرکتها معهم فصلّ فانّها لک نافلة.مسلم ج۱ص۲۳۰)
ترجمه:از حضرت ابی ذر( روایت است که فرمود:رسول الله( برای فرمودند: ای ابوذر! حال تو چگونه خواهد بود زمانیکه حکمران تو شخصی باشد که نماز را از وقت آن مؤخر نموده ویا فوت کرده بخواند؟حضرت ابوذر (می فرماید :که من عرض کردم حکم شما برای من چه خواهد بود؟آنحضرت ( فرمودند: تو نماز را در وقت آن ادا کن، بعداً اگر با ایشان در نماز یکجا شدی ، باز هم نماز را ادا کن زیرا برای تو نفل خواهد شد.
۹) عن طاؤس ( عن ابن عباس( قال لا یفوت صلوة حتی یجیئ وقت الاخری. طحاوی ج۱ص۱۱۴)
ترجمه:از حضرت عبدالله بن عباس( روایت است که فرمود:نماز قضاء نمی گردد تا آنکه وقت نماز دیگری نیاید.
۱۰)عن ابن عباس عن النبی( قال من جمع بین الصلوتین من غیر عذرٍ فقد اتی باباً من الکبائر.سنن ترمذی ج۱ص۴۸، -مستدرک حاکم ج۱ص۲۷۵)
ترجمه:از حضرت ابن عباس( مرویست که نبی کریم فرمودند: کسیکه بدون هیچ عذری دو نماز را یکجا ادا کرد به دروازه ای از دروازه های گناهان کبیره داخل شد.
۱۱)قال محمد بلغنا عن عمر بن الخطاب انّه کتب فی الآفاق ینهاهم ان یجمعوا بین الصلوتین و یخبرهم انّ الجمعَ بین الصلوتین فی وقتٍ واحد کبیرةٌ من الکبائر.موطا امام مالک بروایت امام محمد ص۱۲۹)
ترجمه:امام محمد فرمودند که: برای ما از حضرت عمر بن خطاب( روایتی رسیده است که ایشان به تمام اطراف نوشتند که: مردم دو نماز را یکجا نموده ادا نکنند و آنها را اطلاع داده بود که یکجا خواندن دو نماز در یک وقت گناه کبیره است.
۱۲)عن ابی موسی انه قال: الجمع بین الصلوتین من غیر عذر من الکبائر.مصنف ابن ابی شیبه ج۲ص۴۵۹)
ترجمه:حضرت ابوموسی اشعری میفرماید که :یکجا خواندن دو نماز در یک وقت بدون عذر از جمله گناهان کبیره است.
۱۳)عن ابی قتادة العدوی أنّ عمر کتب الی عامل له ثلث من الکبائر،الجمع بین الصلوتین الا من عذر والفرار من الزحف، والنهبی.بیهقی ج۳ص۱۶۹، -مستدرک حاکم)
ترجمه:از حضرت ابوقتاده عدوی( روایت است که حضرت عمر(به یک تن از عاملان خویش نوشتند که: سه چیز از گناهان کبیره است.
یکجا خواندن دو نماز  بدون عذر،
فرار از جنگ وجهاد ،
و غارت وچپاولگری.
۱۴)عن ابی قتادة عن ابی العالیة ان عمر کتب الی ابی موسی:واعلم ان جمعا بین الصلوتین من الکبائر الا من عذر.مصنف عبدالرزاق ج۲ص۵۵۲)
ترجمه:از حضرت ابوالعالیه الریاحی(مرویست که حضرت امیرالمؤمنین عمر ( به حضرت ابوموسی اشعری   نوشتند: بدان که ! یکجا  خواندن دو نماز بدون عذر از گناهان کبیره است.
۱۵)عن ابی بن عبدالله قال: جاءنا کتاب عمر بن عبدالعزیز لا تجمعوا بین الصلوتین الا من عذر.مصنف ابن ابی شیبه ج۲ص۴۵۸)
ترجمه:از حضرت ابی بن عبدالله روایت است که فرمودند :نامه امیرالمؤمنین عمر بن عبدالعزیز(  برای ما رسیده (که در آن نگاشته بود) دو نماز را بدون عذر یکجا نخوانید.
ادامه دارد.

برچسب ها

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + 10 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن