مسائل گوناگوننقدمقاله های غیرمقلدین

انحرافات ذاکرنائیک هندی (۲)

  ذاکرنائیک می.گوید:فهم قرآن منحصربه علماء نیست. به دلیل: ولقدیسّرنا القرآن للذّکر.ماقرآن رابرای فهمیدن آسان کردیم.
پاسخ به تحریف معنوی
دکتر ذاکرهدف دکترنائیک ازتحریف معنوی، مصداق آیه مذکوراین است که توده ی مردم را ازعلماء دور سازد ،اگرمفاهیم ومعانی قرآن آسان هستند پس نیاز نبود که پیامبرگرامی صلی الله علیه وسلم آنرا برای مردم تفسیر وتبیین نماید.
وهمچنین اگر معانی قرآن بطورکلی آسان هستند چرابرخی از صحابه درفهم معانی آن دچارمشکل شدند.چنانکه بطور نمونه به چند مورد اشاره می کنیم.
۱) ـ عَنْ عَدِيِّ بْنِ حَاتِمٍ  قَالَ: لَمَّا نَزَلَتْ: ]حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الأَسْوَدِ[ عَمَدْتُ إِلَى عِقَالٍ أَسْوَدَ وَإِلَى عِقَالٍ أَبْيَضَ فَجَعَلْتُهُمَا تَحْتَ وِسَادَتِي، فَجَعَلْتُ أَنْظُرُ فِي اللَّيْلِ فَلا يَسْتَبِينُ لِي فَغَدَوْتُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ  فَذَكَرْتُ لَهُ ذَلِكَ فَقَالَ: «إِنَّمَا ذَلِكَ سَوَادُ اللَّيْلِ وَبَيَاضُ النَّهَارِ».-بخارى:/۱۹۱۶)
ترجمه: عدي ابن حاتم t مي ‏گويد: وقتي كه اين آيه ]حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الأَسْوَدِ[ نازل شد. يك طناب سياه و يك طناب سفيد را زير بالشت خود گذاشتم. تمام شب به آنها نگاه مي ‏كردم ولي براي من قابل تشخيص نبودند. هنگام صبح، نزد رسول خدا  رفتم و ماجرا را برايش تعريف كردم. فرمود: «منظور از نخ سياه، تاركي شب و منظور از نخ سفيد، روشني بامداد است».
۲)-عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ خَطَبَنَا يَعْنِي رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ يَا أَيُّهَا النَّاسُ كُتِبَ عَلَيْكُمْ الْحَجُّ قَالَ فَقَامَ الْأَقْرَعُ بْنُ حَابِسٍ فَقَالَ فِي كُلِّ عَامٍ يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ لَوْ قُلْتُهَا لَوَجَبَتْ وَلَوْ وَجَبَتْ لَمْ تَعْمَلُوا بِهَا أَوْ لَمْ تَسْتَطِيعُوا أَنْ تَعْمَلُوا بِهَا فَمَنْ زَادَ فَهُوَ تَطَوُّع.ٌ
-مسند احمد/ ۲۱۹۰ٌ-سنن نسائی/ ۲۵۷۳-
ترجمه: ابن عباس گوید: پیغمبر خدا صلی الله علیه وسلم برای ما سخنرانی کرد فرمود: ای مردم !حج برشما فرض شد،حضرت أقرع بن حابس برخاسته عرض نمود ،ای رسول خدا (ص) آیا درهرسال فرض است؟ آنحضرت صلی الله علیه وسلم فرمود: اگرمی گفتم هرسال(برشما فرض)است آنگاه برشما لازم می شد وشما نمی توانستید برآن عمل کنید.
(بنابراین درعمریک بارفرض است)وهرکس بیشتر ازیکبار حج نماید نفل بحساب می آید.
۳)-نیزهنگامی که آیه تیمم نازل شد« فَلَمْ تَجِدُوا مَاءً فَتَيَمَّمُوا صَعِيدًا طَيِّبًا❋
‌ و دراین حال، آب نیافتید، با خاک پاکی تیمّم کنید!
برای صحابه روشن نبود که حکم جواز تیمم فقط هنگام نیاز وضو(حدث اصغر)است یا اینکه حکم تیمم برای غسل جنابت(حدث اکبر)نیزاست.
آنحضرت صلی الله علیه وسلم مفهوم صحیح آنرا تعیین نمودند که تیمم ، جانشین هر دوتا( یعنی وضوء وغسل) می باشد.
معنای تفسیر بالرأی.علامه قرطبی درباره معنای تفسیربالرأی می نویسد:
(أن یکون له فی الشیء رأی و ٳلیه میل من طبعه وهواه فیتأول القرآن علی وفق رأیه وهواه لیحتج علی تصحیح غرضه).تفسیرقرطبی ۳۳/۱
در مورد یک چیزی رأی دارد وتمایل طبعی وخواهش نفسانیش بسوی آن است.
بدین جهت قرآن را مطابق با خواهش نفسی خویش تفسیرمی کند تا به صحت هدف (فاسد) خود استدلال نماید.
علامه سیوطی ازامام ابوبکربن الانباری درمورد تفسیربالرأی نقل می کند.
«حمله بعض اهل العلم علی أن الرأی معنی به الهوی»الٳتقان ۱۸۰/۲
بعضی ازاهل علم( تفسیر ‌‌بالرأی)را به خواهش نفس حمل نموده اند.(یعنی بدعت و گمراهی).
حضرت مجاهد رح می فرماید:
هرآن شخص که به خدا و رسول ایمان دارد برای او جایز نیست که درمورد کتاب خدا اظهارنظرکند تازمانی که به لغات وادبیات عرب تخصص پیدا نکند.
↩ادامه دارد

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − 5 =

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن