عقیده

مسئله عقیده :(بخش ۴)

❋خبرواحد مفید قطع (یقین) نیست.
جمهور علماء ومحققین همین نظریه را دارند تمام محدثین، اصولیین وفقهاء می گویند: عقیده ازخبرواحد ثابت نمی شود،البته عده ای ازحنابله; علامه ابن قیّم،ابن حزم ظاهری واخیرا ناصرالدین ألبانی نظرشان براین است که ازأخبار آحاد نیزعقیده ثابت می شود.(۱)
در”منهاج السنة” علامه ابن تیمیه درپاسخ یک حدیث می فرماید:« ‌‌أنَّ هذا مِنْ أخبارِ الآحادِ، فَکیفَ یَثبُتُ بِه أصلٌ مِنْ ألدِّینِ الَذِی لا یَصّحُ الٳیمانُ ٳلّا بِه»(۲)
این که ازاخبارآحاد است، چگونه عقاید دینی ازآن ثابت می گردند که بدون آنها ایمان اعتبار ندارد.
مراد ازاصل دین;اعتقادات هستند.
❊دلیل ٳثبات عقیده ازخبر واحد.
دررابطه با ٳثبات عقیده ازخبر واحد می گویند:«خَبرُ الوَاحدِ ٳذا تَلَقتهُ الأمةُ بالقَبولِ یُفیدُ القَطعَ»هنگامی که خبرواحدمورد استقبال امت قرار گیرد فایده یقین را می دهد.لیکن بر این استدلال خدشه وارد می شود زیرا«فَیَصِیرُقِسماً مِنَ المُتواترِ» این نوع خبرواحد در درجه متواترقرارمی گیرد،حالانکه بحث علی الاطلاق درباره خبرواحد است .
❋نسخ قرآن بوسیله خبرواحد.
علامه سرخسی رحمه الله در”مبسوط”درکتاب الوصایا این بحث رابه میان آورده اند.«کُتَِب عَلیکُم ٳذا حَضَرَ أحَدَکُمُ المَوتُ ٳنْ تَرَکَ خَیراً الوَصِیّةُ» بقره/۱۸۰بر شما نوشته شده: «هنگامی که یکی از شما را مرگ فرا رسد، اگر چیز خوبی [= مالی‌] از خود به جای گذارده، برای پدر و مادر و نزدیکان، بطور شایسته وصیت کند.آیه ی فوق برای فرضیت وصیت دلالت می کند لیکن در “مشکوة” باب الوصایا مطابق باحدیث “لاوَصِیّةَ لِوارِثٍ” ;وصیت برای وارث نیست.فرضیت وصیت منسوخ شد،
درصورتی که این حدیث خبرواحد است، علامه سرخسی می فرماید: این حدیث مورد تعامل امت قرار گرفته وتلقی بالقبول را حاصل کرده است ازاین رو دردرجه ی متواترقراردارد لهذا نسخ القرآن  توسط آن جایز است.(۳)
﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌
۱)-مختصرالصواعق المرسلة۴۶۸٫
۲)-منهاج السنة ۱۳۳/۲
۳)-المبسوط۱۴۵/۱۴
ادامه دارد.

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × پنج =

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن