مسئله تراویحنقد البانی

نقدی بر کتاب صلاةالتراویح جناب آلبانی(قایلین برهشت رکعت تراویح)بخش(۳)

نقدی مختصربرکتاب صلاة التراویح ناصرالدین آلبانی.

بخش سوم: 

نماز تراویح وتهجّد یک نماز نیست بلکه هردو نماز جداگانه اندوباهم بسیار فرق دارند.

در بخاری شریف ج۱ص۲۶۹ در اخیر کتاب الصوم کتاب صلاةالتراو یح حدیث ۷۲۹ بروایت حضرت  عایشه رضی الله عنهاآمده است که رسول الله صلی الله علیه وسلم در شب رمضان در حجره خود نماز می خواند ودیوار حجره کوتاه بود وچون مردم پیامبر ص را در نماز دیدند به پیامبر اقتدا نموده نماز خواندند دویا سه شب چنین کردند پس از آن رسول الله ص درخانه نشست وبه نماز بیرون نیامد.چون صبح شد مردم علت نیامدن را پرسیدند رسول الله ص فرمود:انّی خشیت أن تکتب علیکم صلاة اللّیل.

یعنی من ترسیدم که نماز شب بر شما فرض نشود.

در سنن نسائی جلد۱ص۱۸۲ باب قیام شهر رمضان حدیث/۱۶۰۴ چنین لفظ آمده است: ٳنّی خشیت أن یفرض علیکم وذالک فی رمضان

.

یعنی رسول الله ص فرمود:من ترسیدم مبادا این نماز بر شما فرض گردد واین در ماه رمضان بود.

ازینجا به صراحت ثابت است که نماز تراویح نمازی جدا از نماز تهجداست.

زیرادر بخاری هر دو به طور جداگانه ذکر شده اند وهمچنین پیامبرصلی الله علیه وسلم در ماه رمضان نمازی را که در حجره با صحابه کرام خواند از فرض شدن آن ترسید این کاملا واضح می سازد که آن نماز تراویح بوده است نه تهجد زیرا فرضیت نماز تهجد منسوخ گردیده بود ورسول الله صلی الله علیه وسلم ازدوبار فرض شدن آن ترس نداشت اما آنچه که رسول الله از فرض شدنش بیم داشت نماز تراویح بود نه نماز تهجد همچنین لفظ فی رمضان در اخیر حدیث نیز نماز تراویح را تعیین می کند نه نماز تهجدرا.

خلاصه اینکه نماز تهجد وتراویح یکی نیست بلکه باهم فرق دارند لیکن جناب علامه ی  غیر مقلدان آلبانی با حدیث صحیح البخاری مخالفت نموده تراویح وتهجد را باهم یک نماز می دانند وهیچ دلیلی هم از قرآن وسنت با خود ندارد.

 

 مشروعیت نماز تهجد از قرآن ثابت است چنانکه خداوند متعال فرموده است :«ومن اللیل فتهجّد به نافلةً لک».سوره بنی اسرائیل/۷۹

اما مشروعیت تراویح از احادیث ثابت است چنانکه در سنن نسائی کتاب الصوم جلد۱صفحه۹۵ آمده است که رسول الله ص فرمودند: ٳن الله تبارک وتعالی فرض صیام رمضان علیکم وسننت علیکم قیامه.

در صحیح مسلم ج۱/۳۵۲ به روایت حضرت انس رضی الله عنه آمده  است که وی گفت :رسول الله صلی الله علیه وسلم در ماه رمضان نماز می خواندمن وگروهی پشت سر وی نماز می خواندیم چون پیامبر احساس کرد که پشت سر وی هستیم نمازش را کوتاه نمود وبعد وارد خانه شد «وصلّی صلاةًلم یصلّها عندنا» نمازی را خواند که آن نماز را نزد ما نخوانده بود.

ازین جا ثابت می شود که نمازی را که به تنهایی ادا کرده است نماز تهجد بوده است ونمازی را که با صحابه خوانده بود نماز تراویح بوده است.

 

نکـتــــــــــه:

 

جناب البانی این روایت حضرت انس رض را در صفحه ۱۰۱ از مسند احمد و… نقل نموده وسپس گفته(وأظنه فی صحیح مسلم فلینظر)به گمانم این حدیث در صحیح مسلم است پس ببینید.

ازینجا ثابت می شود که جناب البانی کتب مشهور حدیث مثل صحیح  مسلم را به خوبی مطالعه نکرده بود. 

اینست حال حافظ وقت محدّث دیارشام ومجتهد عصر که نه تنها از صحیح مسلم آگاهی کامل ندارد چه برسد به حفظ حدیث.

❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊

نماز تهجّد در تمام سال در دوازده ماه اداء می شود اما نماز تراویح صرفا در ماه مبارک رمضان خوانده می شود.

محدثین کرام مثل:  امام بخاری،مسلم،ترمذی،ابوداود وابن ماجه ودر تمام کتب باب تهجد را علیحده وباب تراویح را علیحده قائم نموده اند که دلیل واضح بر متفاوت بودن هر دو است.

رسول الله صلی الله علیه وسلم همیشه نماز تهجد را اخیر شب می خواند چنانکه در بخاری ج۱ص۱۵۲ آمده است که حضرت عایشه می گوید:  رسول الله صلی الله علیه وسلم نماز تهجد را وقتی می خواند که اذان دادن مرغ را می شنید.

اما تراویح در اوئل شب خوانده می شود لیکن جناب آلبانی ومقلدانش همه این دلایل قرآن وحدیث رانادیده گرفته منکر هستند.

ادامه دارد…

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − 7 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن