اولین و بزرگترین مرکز پاسخ به شبهات غیرمقلدین فارسی زبان
.

آیا بعضی از ائمه احناف قائل به هشت رکعت تراویح می باشند؟ (۲)

آيـا بعضي از ائمه احنـاف قائـل به هشـت ركعـت تراويـح مـي باشنـد؟

قسمـت( دوم)

غيرمقلدين نوظهور به ظاهر اهل حديث در مورد تراويح امام ابن همام مي گويند: ﺍﻣﺎﻡ ﺍﺑﻦ همام حنفي رحمه اللّه نتيجه حديث أُمّ المؤمنين عائشه صديقه رض را اينگونه بيان مي فرمايند:

فتحصل من هذا كله قيام رمضان سنة احدي عشر ركعةً بالوتر فعله رسول الله صلي اللّه عليه و سلّم .

فتح القدير شرح هدايه ج١ ص٣٣٤ طبع مصر.نتيجه بحث اين است كه نماز تراويح با نماز وتر يازده ركعت مي باشد و رسول اللّه صلّي اللّه عليه و سلّم اين تعداد ركعات تراويح مي خواندند.

قال ابن همام ان ثمانية ركعات سنة مؤكدة.

العرف الشذي ج١ص١٦٦

 

پاسخ:  قول شاذ امام ابن همام رحمه اللّه عزيزان توجه داشته باشيد قول فوق امام ابن همام از نظر حيثيت شاذ و مرجوح مي باشد و تفرد ذاتي ايشان مي باشد و علماي اهل سنت و الجماعت ما بارها تصريح  كرده اند كه شاذ و تفردات هيچ گونه اعتباري ندارند چنانکه شاگرد بزرگوار امام ابن همام رحمه الله علامه قاسم بن قطلوبغا مي فرمايند:لا عبرة بابحاث شيخنا يعني ابن الهمام التي خالفت المنقول يعني في المذهب.

شامي ج١ ص٢٢٥

ترجمه:آن مباحثي كه شيخ ما امام ابن همام رحمه الله كه مخالف مسائل منقول في المذهب مي باشد هيچ گونه اعتباري ندارد.

در ادامه كه فرقه نوظهور غيرمقلدين به ظاهر اهل حديث اعتراض مي كنند و مي گويند كه امام بن همام رحمه الله قائل به هشت ركعت تراويح مي باشد از بد ديانتي و جهت فريب عوام الناس مي باشد زيرا كه امام ابن همام قائل به هشت ركعت تراويح نمي باشد بلكه ايشان نيز همانند ساير امت قائل بر بيست ركعت تراويح مي باشند…

چنانکه ایشان درادامه مي نويسند:ثم استقر الامر علي العشرين فانه المتوارث.

فتح القدير ج١ ص٤٠٧

يعني در آخر مسئله تراويح بر بيست ركعت استقرار نمود پس به صورت توارث رسيده است.امام ابن همام رحمه الله قائل بر بيست ركعت تراويح مي باشد ليكن عمل صحابه رضي اللّه عنهم را مستحب دانستن و احاديث جداي از هم تهجد و تراويح را معارض يكديگر دانستن شاذ،خلاف اجماع و تفرد مي باشد. اصول اهل سنت و جماعت مي باشد كه:و ان الحكم و الفتيا بالقول المرجوح جهل و خرق للاجماع.

در مختار ج١ ص٣١

يعني حكم  كردن يا فتواي دادن بر قول مرجوح جهالت و مخالفت اجماع مي باشد.يعني باطل و حرام مي باشد.

اما از آنجایی که لامذهبان قیچی کردن را عادت کرده اند

همانند ذکریها می گویند:  (لاتقربوا الصلوة).نماز نخوانید. اما ادامه آیه که (وانتم سکاری) هست نمی خوانند.

ادامـــــــــــــه دارد…

تمامی حقوق برای سایت راه حقیقت محفوظ است(ثبت شده در وزارت فرهنگ و ارشاد)پاسخ به شبهات غیرمقلدین,پاسخ به شبهات سلفی,پاسخ به شبهات وهابی.