اولین و بزرگترین مرکز پاسخ به شبهات غیرمقلدین فارسی زبان
.

ٳثبـــــات بیست رکعت نماز سنّت تراویــــــــــح (۹)

ٳثبـــــات بیست رکعت نماز سنّت تراویــــــــــح

بخش (۹)

⚜امامان اربعۀ اهل السنة والجماعة

حضرات ائمۀ اربعه رَحْمَةُ اللهِ عَلَیْهِمْ سنن نبی اقدس صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ و سنن خلفای راشدین رضی الله عنهم را با چنان جامعیت و تفصیلی تدوین نموده اند که این مقام، نصیب هیچ کس دیگری از اُمت نگردیده است، و بر همین اساس تمامی اُمت مطابق راهنمائی ایشان بر این سنن پاکیزه عمل می کنند. ائمۀ اربعه رَحْمَةُ اللهِ عَلَیْهِمْ  نیز قائل بر بیست رکعت تراویح می باشند و امام مالک رحمه الله قائل به بیست رکعت نماز تراویح و شانزده رکعت نماز نفل است. تفصیل، درج ذیل است.

 

 

⚜امام المجتهدین،رأس المحدثین علامة التابعین سیدناامام اعظم الوحنیفه( رح) ⚜

 

امام ابویوسف در رابطه به بیست رکعت نماز تراویح از عملکرد سیدنا عمر رض از امام ابوحنیفه سوال کرد که:

آیا حضرت عمر رض در مورد بیست رکعت تراویح از پیامبر ص چیزی می دانست؟

سیدنا امام ابوحنیفه در جواب فرمود: حضرت عمر ایجاد کننده بدعت نبوده(یعنی سیدنا عمر در مورد بیست رکعت تراویح حتما دلیل از پیامبربا خود داشته وگرنه هرگزاز طرف خودبیست رکعت را تعیین نمی کرد.

عرف الشذی علی هامش ج۱ص۱۶۶

بحرالرائق ج۲ص۶۶/الاخبار لتعلیق المختار

 

ـ  علامه ابن رُشْد مالکی رحمه الله در کتاب مشهور خود «بدايةُ المجتهد» می نویسد: نماز تراویح نزد امام ابو حنیفه رحمه الله بیست رکعت است.

بدایة المجتهد لابن رشد: ۱/۲۱۹ كِتَابُ الصَّلَاةِ الثَّانِي؛ الْبَابُ الْخَامِسُ فِي قِيَامِ رَمَضَانَ

 

امام فخر الدین قاضی خان حنفی رحمه الله در فتاوی خود می نگارد:

ـ  عَنْ أَبِیْ حَنِیْفَةَ رَحْمَةُ اللهِ عَلَیْهِ قَالَ: اَلْقِیَامُ فِیْ شَهْرِ رَمَضَانَ سُنَّةٌ … کُلَّ لَیْلَةٍ سِوَی الْوِتْرِ عِشْرِیْنَ رَکْعَةً خَمْسَ تَرْوِیْحَاتٍ.

فتاوی قاضی خان: ۱/۱۴۵ باب التراویح، فصل فی مقدار التراویح، چاپ دار الفکر

 

ترجمه: امام ابو حنیفه رحمه الله می فرماید: در ماه مبارک رمضان، علاوه بر وتر، بیست رکعت نماز تراویح در پنج ترویحه سنَّت است.

امام سرخسی رح گفته است:نماز تراویح نزدما غیر از وتر بیست رکعت است چنانکه امام اعظم گفته است.

المبسوط ج۱ص۱۶۶

 

⚜حضرت امام مالک بن اَنَس رحمة الله علیه⚜

 

امام مالک رحمه الله مطابق یک قول، بیست رکعت تراویح را مستحسن دانسته است،

چنانکه علامه ابن رُشْد مالکی رحمه الله می نویسد:

ـ  فَاخْتَارَ مَالِكٌ فِي أَحَدِ قَوْلَيْهِ… الْقِيَامَ بِعِشْرِينَ رَكْعَةً سِوَى الْوِتْرِ.

بدایة المجتهد لابن رشد: ۱/۲۱۹ كِتَابُ الصَّلَاةِ الثَّانِي؛ الْبَابُ الْخَامِسُ فِي قِيَامِ رَمَضَانَ

 

ترجمه: امام مالک رحمه الله در یک قول، بیست رکعت تراویح را اختیار نموده است.

قول دوم امام مالک رحمه الله سی و شش رکعت است که بیست رکعت آن نماز تراویح و شانزده رکعت باقیماندة آن نماز نفل می باشد  که چهار چهار رکعت در میان چهار ترویحه می خواندند.

الحاوی للفتاوی للسیوطی: ۱/۴۱۵ الْمَصَابِيحُ فِي صَلَاةِ التَّرَاوِيحِ

 

⚜حضرت امام محمد بن ادریس شافعی رحمة الله علیه⚜

 

ـ  امام شافعی رحمه الله می فرماید: وَأَحَبُّ إِلَيَّ عِشْرُونَ… وَكَذَلِكَ يَقُومُونَ بِمَكَّةَ.

قيام رمضان للمَرْوَزِي: ص ۲۲۲ بَابُ عَدَدِ الرَّكَعَاتِ الَّتِي يَقُومُ بِهَا الْإِمَامُ لِلنَّاسِ فِي رَمَضَانَ

 

ترجمه: من بیست رکعت را می پسندم و در مکۀ معظّمه نیز بیست رکعت می خوانند

امام شافعی رحمه الله در جای دیگری می فرماید:

ـ  وَهَكَذَا أَدْرَكْتُ بِبَلَدِنَا بِمَكَّةَ يُصَلُّونَ عِشْرِينَ رَكْعَةً.

جامع الترمذی: ۳/۱۶۰ حدیث ۸۰۶ أَبْوَابُ الصَّوْمِ؛ بَابُ مَا جَاءَ فِي قِيَامِ شَهْرِ رَمَضَانَ

 

ترجمه: من در شهر خود مکه، مردم را بر ادای بیست رکعت تراویح یافتم.

 

همچنین می گویند:من بیست رکعت را می پسندم چون از حضرت عمر چنین روایت شده است ودر شهر مکه مکرمه بیست رکعت وسه وتر می خوادند.

الام جلد۱ص۲۶۰

 

⚜حضرت امام احمد بن حنبل رحمة الله علیه

 

علامه ابن قُدامۀ حنبلی رحمه الله ترجمان ممتاز فقه حنبلی می نویسد:

ـ  وَالْمُخْتَارُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللهِ، رَحِمَهُ اللهُ، فِيهَا عِشْرُونَ رَكْعَةً. وَبِهَذَا قَالَ الثَّوْرِيُّ، وَأَبُو حَنِيفَةَ، وَالشَّافِعِيُّ.

المغنی لابن قدامة الحنبلی: ۲/۱۲۳ مسألة ۱۰۹۴ مَسْأَلَةَ قِيَامُ شَهْرِ رَمَضَانَ عِشْرُونَ رَكْعَةً

 

ترجمه: قول مختار نزد امام ابو عبد الله (احمد بن حنبل)رحمه الله بیست رکعت تراویح است، و امام سفیان ثَوری رحمه الله، امام ابوحنیفه رحمه الله و امام شافعی رحمه الله نیز بر بیست رکعت تراویح قائل اند.

محدث مشهور سلف امام ترمذی رح اجماع سلف را این چنین نقل می کند:اکثر اهل علم به بیست رکعت تراویح قائلند که حضرت سیدنا عمر وعلی واز دیگر صحابه پیامبر نقل شده است وقول سفیان ثوری،عبدالله بن مبارک وامام شافعی نیز همین است.وامام شافعی گفته اند من در شهر خود مکه مردم(علمای سلف)را یافتم که بیست رکعت می خواندند.

سنن ترمذی ج۱ص۱۶۶

امام نووی شافعی می گوید:نماز تراویح بیست رکعت است ومذهب ما یعنی (شوافع)برهمین است.امام اعظم ابوحنیفه وشاگردانش،امام احمدبن حنبل،داودظاهری وعلمای دیگر برهمین نظر می باشندوقاضی عیاض مالکی نیز بر بیست رکعت را قول جمهور علما گفته است.

المجموع المهذب ج۴ص۳۲/معارف السنن ج۵ص۵۴۲

 

حافظ ابن قدامه حنبلی رح می گوید:مختار وپسندیده نزداامام احمدبن حنبل تراویح بیست رکعت است. وسفیان ثوری،امام ابوحنیفه وامام شافعی نیز برهمین قایلند وسیدناامام مالک قایل به سی وشش رکعت است.ودلیل ما این ست که سیدنا فاروق اعظم چون همه مردم صحابه وتابعین را بر امامت حضرت ابی بن کعب یکجا جمع نمودحضرت ابی بن کعب به ایشان بیست رکعت تروایح می خواندند.

المغنی ج۱ص۳۲۶

تمامی حقوق برای سایت راه حقیقت محفوظ است(ثبت شده در وزارت فرهنگ و ارشاد)پاسخ به شبهات غیرمقلدین,پاسخ به شبهات سلفی,پاسخ به شبهات وهابی.