بحث قرائت خلف الامام

قرائت خلف الٳمام (۲۴)

قسمت :بیست وچهارم
چهارم :(لاجمعةَ الاّبخطبة) جمعه بدون خطبه صحیح نیست.
سئوال این است که آیا خواندن خطبه برهمه مقتدی ها لازم وفرض است یا فقط برخطیب یاامام لازم است؟ هیچ کسی قایل براین نیست که خطبه خواندن برهرمقتدی لازم است.
معلوم شد که خطبه امام خطبه مقتدی محسوب می شود ،همانگونه که خطبه امام جمعه، خطبه مقتدیها است همین طورقرائت امام ،قرائت مقتدی بشمارمی رود. غیرمقلدین می گویند:که لا صلوة لمن لم یقرأ بفاتحة الكتاب.
کلمه ی(من)برای عموم است وشامل امام ومقتدی ومنفرد تمامی آنها میشود.
جواب:علامه جوزجانی رحمةالله علیه درکتابش(کتاب المواقف)میفرماید:
(الموصولات لم توضع للعموم بل هی للجنس تحتمل العموم و الخصوص).
ازین معلوم شدکه لازم نیست موصولات درهرجابه معنای عام باشد-لذا ما می گوئیم که: از عبارت فوق(مَن)به معنای خاص است نه عام. ومنظور امام ومنفرد هستند. مقتدی ازدایره شمول آن خارج است چون آیه قرآن وتفاسیرصحابه کرام و احادیث رسول مقبول صلی الله علیه وسلم وفتوی صحابه و تابعین وتبع تابعیین وائمه مجتهدین دال براین هستند که قراءت برمقتدی واجب نیست.
فقط احناف براین قایل نیستند بلکه امام احمد چنین می فرمایندکه :مقتدی ازدایره شمول آن خارج است وحضرت جابر بن عبدالله نیز چنین نظری دارند ازخودرسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند:
( ٳلاّ أنْ یکونَ وراءَ الٳمام) ودلایل زیادی وجود دارد که دراین حدیث( مِن) بمعنای خاص است نه عام درحدیث است

انّماهَلَک من کان قبلکم) انسانهای قبلی زیاد بوده اند که نابود شده اند وبین آنها انبیاء واهل ایمان نیزوجود داشته اند.اما منظور در اینجا فقط مشرکین وبی ایمان هستند. دراین مقام هم (من)برای خصوص است لذادراین حدیث (من)برای خصوص است یعنی خاص است ومنظورفقط منفرد وامام است مقتدی ازاین خارج است.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + بیست =

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن