چکیده ی اختلافات ابن باز ،ابن عثیمین وآلبانی

چکیده اختلافات ابن باز،ابن عثیمین ،ألبانی و.(۱۹)

 

باب صفـــــة الصـــــــــــــــلاة ❊

مسئله نخست: حکم گفتن استعاذه(أعوذباللّه من الشیطان الرّجیم)قبل ازخواندن سوره فاتحه دررکعت اول نماز.↯

ابن بازرحمه الله می گوید:گفتن اعوذبالله من الشیطان الرجیم دررکعت اول سنّت است.مجموع فتاوی ومقالات متنوعه۲۹ / ۲۴۴-۲۴۳فتاوی نورعلی.۷۸۲/۲

شیخ ابن عثیمین رح نیزمی گوید:گفتن استعاذه(اعوذبالله.) قبل ازشروع قرائت الحمد، در رکعت اول نمازسنّت می باشد.وی می افزاید:دیدگاه جمهور این است که استعاذه واجب نیست بلکه مستحب است.التعلیق علی المنتقی ۹/۱

-الشرح الممتع۴۴/۳-لیکن شیخ آلبانی گوید:

استعاذه(اعوذ بالله..)گفتن قبل ازشروع فاتحه دررکعت اول نمازواجب است ودرصورت ترک آن گناهکارمی شود.

تلخیص صفة صلاة النبی

(۱۵فقره(۴۶)-

سیدسابق گوید: گفتن استعاذه بعد ازدعای استفتاح (سبحانک اللهم)برای نمازگزارمستحب است.فقه السنه۱۲۶/۱چ دارالفکر.

❋مسئــــــــــله دوم ❋

حکم آمیـــــن گفتن مقتـــــدی

ابن عثیمین می فرماید:گفتن آمین سنت مؤکده است بخصوص زمانی که امام آمین می گوید.مجموع فتاوی ورسایل ۱۱۵/۱۳-فتح ذالجلال..۱۶۷/۳

اما شیخ ألبانی فتوی می دهدکه: هنگامی که امام آمین کرد،گفتن آمین برای مقتدی واجب است.تمام المنة ۱۷۸-

اصل- صفة الصلاة۱ /۳۸۳-۳۸۲سید سابق می گوید:

گفتن آمین پس ازاتمام فاتحه، برای ….مقتدی سنت است.

فقه السنه ۱۲۷/۱ دارالفکر.

❋مسئــــــــــله ســـــوم ❋

آیابرای مقتدی جایزاست که هنگام برخاستن ازرکوع،سمع الله لمن حمده گوید؟↯

ابن باز فتوی می دهدکه:مقتدی هنگام بلندشدن ازرکوع،

تسمیع(سمع الله لمن حمده)را نگوید. بلکه ربنا ولک الحمد بگوید.مجموع فتاوی ومقالات متنوعه ۱۱/ ۵۹-۵۸

الحلل الٳبریزیة ۲۳۳/۱

ابن عثیمین نیز گوید:مقتدی هنگام برخاستن ازرکوع

ربناولک الحمد گوید.وسمع الله لمن حمده را نگوید.

لقاءات الباب المفتوح / ۳۲۱-۳۲۰-     -مجموع فتاوی ورسائل۱۳ /۲۷۷-۲۷۶-

ولی شیخ ألبانی عکس این دو بزرگوار فتوی می دهد که :برای مقتدی جایزاست بلکه واجب است موقع بلند شدن ازرکوع، سمع الله لمن حمده را بگوید.فتاوی الألبانی فی المدینة والامارات ۹۱-۸۹-اصل-صفة صلاة النبی ۲ / ۶۷۸/۶۷۷-صفة صلاة النبی ۱۳۶-۱۳۵

سیدسابق می گوید:برای نمازگزار- خواه امام باشد یا مقتدی یامنفرد-مستحب است موقع برخاستن ازرکوع ،سمع الله لمن حمده را بگوید.فقه السنه ۱۳۷/۱دارالفکر.

ادامه دارد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + 6 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن