اولین و بزرگترین مرکز پاسخ به شبهات غیرمقلدین فارسی زبان
.

عدم جلسه استراحت

مبحث : *عدم جلسه استراحت*

پس از اتمام سجده دوم تکبیرگویان بدون توقف ونشستن، با پنجهء قدمها، مستقیم برای رکعت دوم بلند شود، نیازی برای جلسه استراحت نیست;(یعنی پس از پایان سجده دوم مکث کوتاه لازم نیست)
دلیل نخست: عَن أبی هُریرة (فی حدیث مُسئ صَلوته مَرفوعاً)
ثُمَّ اسْجُدْ حَتَّى تَطْمَئِنَّ سَاجِدًا ثُمَّ ارْفَعْ حَتَّى تَسْتَوِيَ وَتَطْمَئِنَّ جَالِسًا ثُمَّ اسْجُدْ حَتَّى تَطْمَئِنَّ سَاجِدًا ثُمَّ ارْفَعْ حَتَّى تَسْتَوِيَ قَائِمًا; از حضرت ابوهریره رضی الله عنه روایت است
که رسول اکرم صلی الله علیه وسلم فرمود: سپس با اطمینان کامل، سجده کن. باز سر را از سجده بلند کرده با اطمینان کامل بنشین ، دوباره با آرامش کامل سجده کن .پس از برداشتن سر از سجده ،مستقیم بایست.
بخاری رقم/ ۶۱۷۴
دلیل دوم :عَنْ عَبَّاسٍ أَوْ عَيَّاشِ بْنِ سَهْلٍ السَّاعِدِيِّ أَنَّهُ كَانَ فِي مَجْلِسٍ فِيهِ أَبُوهُ وَكَانَ مِنْ أَصْحَابِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَفِي الْمَجْلِسِ أَبُو هُرَيْرَةَ وَأَبُو حُمَيْدٍ السَّاعِدِيُّ وَأَبُو أُسَيْدٍ
،(فذکر الحدیث، وفیه..)
ثُمَّ كَبَّرَ فَسَجَدَ ثُمَّ كَبَّرَ فَقَامَ وَلَمْ يَتَوَرَّكْ ; از عباس یا عیاش بن سهل ساعدی روایت است که ایشان در یک مجلس بودند ، پدر وی که از اصحاب پیامبر است نیز در آن مجلس حضور داشت ، همچنین در آن مجلس حضرت ابوهریره، ابوحمید ساعدی و ابو اسید رضوان الله علیهم اجمعین حضور داشتند .
عباس یا پدر سهل ساعدی حدیثی را بیان داشتند که در آن آمده است ;سپس تکبیر گفته سجده بجا آورد باز تکبیر گفته برخاست و برنشیمنگاه خود ننشست .;یعنی قبل از برخاستن اندکی مکث نکرد.
سنن ابی داؤدرقم/۶۲۷، اسناده صحیح.
دلیل سوم :عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَنْهَضُ فِي الصَّلَاةِ عَلَى صُدُورِ قَدَمَيْهِ قَالَ أَبُو عِيسَى حَدِيثُ أَبِي هُرَيْرَةَ عَلَيْهِ الْعَمَلُ عِنْدَ أَهْلِ الْعِلْمِ يَخْتَارُونَ أَنْ يَنْهَضَ الرَّجُلُ فِي الصَّلَاةِ عَلَى صُدُورِ قَدَمَيْهِ
; حضرت ابوهریرہ رضی الله عنه می گوید: پیامبر اعظم صلی الله علیه وسلم در نماز بر سینه و پنچهء قدمهایش برمی خاست.;(یعنی پس از پایان سجده دوم، بدون از مکث کوتاه مسقیم می ایستاد) .
امام ترمذی می افزاید: اهل علم بر حدیث ابوهره عمل نموده و آن را برگزیده اند که نماز گزار(پس از اتمام سجده دوم ،برای برخاستن رکعت دوم و چهارم بدون از اندکی مکث،)با پنجه پاها بلند شود.
سنن ترمذی رقم/ ۲۶۵
دلیل چهارم : عَن الشَعبی أنَّ عمرَ وَ عَلیاً وَ أصحابُ رَسُولِ اللّهِ صلی الله علیه وسلم کانوا یَنهَضُون فی الصلاة علی صُدورِ أقدامِهم ; امام شعبی می گوید: حضرت عمر فاروق، حضرت علی واصحاب بزرگوار در نماز با پنجه قدمها بلند می شدند.
مصنف ابن ابی شیبه۴۳۱/۱
دلیل پنجم:عن نعمان بن أبی عیاش قال: أدرَکتُ غیرَ وَاحِدٍ مِنْ أصحابِ النّبیِّ لی الله علیه وسلّم فَکانَ ٳذا رَفَعَ رَأسَه مِنَ السَجدَةِ فی أوّلِ رَکعةٍ و الثالثة قَامَ کَما هُو وَ لَمْ یَجْلِسْ ; نعمان بن عیاش تابعی می گوید: من بسیاری از اصحاب پیامبر صلی الله علیه وسلم را دریافته ام ، هنگامی که آنان از سجده دوم رکعت اول و رکعت سوم، سر را برمی داشتند به همین حالت می ایستادند واندکی(جهت استراحت) درنگ نمی کردند.
دلیل ششم (ازمترجم )
ابومالک اشعری شیوه نماز رسول اکرم صلی الله علیه وسلم را عملا به مردم قبیله خود آموزش داد در آن، بحثی از جلسه استراحت به میان نیامده است.چنانکه می گوید:
ثُمَّ كَبَّرَ وَخَرَّ سَاجِدًا ثُمَّ كَبَّرَ فَرَفَعَ رَأْسَهُ ثُمَّ كَبَّرَ فَسَجَدَ ثُمَّ كَبَّرَ فَانْتَهَضَ قَائِمًا; سپس تکبیر گفته به سجده رفت، باز *أللّهُ أکْبَر*گفته سر را از سجده بلند نمود ،دوباره تکبیر گفته به سجده رفت بعد از آن تکبیر گویان ایستاد .
مسند احمدرقم۲۱۸۳۲-
مجمع الزوائد۱۹۴/۱

مسئله سی وهفتم :
پس از فارغ شدن سجدهء دوم اگر بنابر عذری اندکی نشست، سپس برخاست،این عمل خلاف سنت نمی باشد.
دلیل :عَنْ أَبِي قِلَابَةَ قَالَ أَخْبَرَنَا مَالِكُ بْنُ الْحُوَيْرِثِ اللَّيْثِيُّ أَنَّهُ رَأَى النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُصَلِّي فَإِذَا كَانَ فِي وِتْرٍ مِنْ صَلَاتِهِ لَمْ يَنْهَضْ حَتَّى يَسْتَوِيَ قَاعِدًا ; مالك بن حويرثرضی الله عنه مي گويد: من رسول الله صلی الله علیه وسلم را ديدم كه نماز مي خواند، پس از ركعت اول و سوم (بعد از سجده دوم) نخست، اندكي مي نشست وسپس برمي خاست.
بخاری رقم/۷۸۰-ابوداؤد۷۱۸
-ترمذی رقم۲۶۴-نسائی/۱۱۴۰

تمامی حقوق برای سایت راه حقیقت محفوظ است(ثبت شده در وزارت فرهنگ و ارشاد)پاسخ به شبهات غیرمقلدین,پاسخ به شبهات سلفی,پاسخ به شبهات وهابی.