مسائل گوناگون

عـــــامـی کــیست؟

عـــــامـی کــیست؟
قال العلامة محمد الخضر الشنقيطي: (وأما وجوب التقليد من العامي للعالم فعليه الكتاب والسنة، وإجماع أهل القرون الثلاثة المشهود لهم من الصادق المصدوق بالخيرية، وإجماع من بعدهم، إلا ما شذَّ من خلاف معتزلة بغداد).
قمع أهل الزيغ والإلحاد عن الطعن في تقليد أئمة الاجتهاد (ص۷۵)
; علامه محمد خضر شنقیطی می گوید: برای وجوب تقلید عامی از مجتهد، کتاب، سنّت و اجماع قرون سه گانه که پیامبر صلی الله علیه وسلم به نیکو بودن آن گواهی داده است، و ٳجماع پس از خیر القرون برآن دلالت دارد بجز تعدادی از معتزلی های تکرو بغداد آن را انکار نمودند.
والمقصود بالعامي: من ليس مجتهداً ولو كان قد حصل بعض العلوم والمعارف.

عامی کیست؟
منظور از عامی کسی است که توان اجتهاد را نداشته باشد، اگر چه بعضی از علوم و معارف را فرا گرفته است.
قال الإمام الشيرازي الشافعي: (وأما من يسوغ له التقليد فهو العامي وهو الذي لا يعرف طرق الأحكام الشرعية فيجوز له أن يقلد عالما ويعمل بقوله).
اللمع في أصول الفقه للشيرازي (ص: ۱۲۶).
امام شیرازی شافعی می فرماید: کسی که تقلید برای او جایز است او عامی است . عامی کسی را می گویند که شیوه استنباط احکام شرعی را نمی داند. بنابرین بر او جایز است که از یک مجتهد تقلید نموده و بر قول وی عمل نماید.
فقد عرَّف العامي بأنه من لا يعرف طرق الاجتهاد.
نکتــــــــــه:
درعبارت بالا علامه شیرازی، به شخصی عامی می گوید که طریقه استخراج احکام را یاد ندارد یعنی فقیه نیست.
وقال الإمام تقي الدين السبكي: (العالم الذي تعالى عن رتبة العامة بتحصيل بعض العلوم المعتبرة ولم يحط بمنصب الاجتهاد فالمختار أن حكمه حكم العامي الصرف لعجزه عن الاجتهاد).
الإبهاج في شرح المنهاج (۳/۲۶۹)
; امام تقی الدین سبکی می گوید: عالمی که با تحصیل بعضی از علوم معتبر از رتبه عوام برتری یافته اما به جایگاه اجتهاد نرسیده است، قول برگزیده این است ایشان به خاطر عدم توانایی اش در فن اجتهاد ،عامی محض شمرده می شود.
وقال الإمام ابن حجر الهيتمي الشافعي رحمه الله: (والمراد بالعامي في عرف الأصوليين غير المجتهد المطلق، فالمقلدون كلهم عوام عندهم، وإن جلت مراتبهم وفي عرف الفقهاء من يعرف الظاهر من الأحكام الغالبة بين الناس دون الأحكام الخفية ودقائقها والأحكام النادرة).
الفتاوى الفقهية الكبرى (۲/۲۵۱)
ترجمه: علامه ابن حجر هیتمی شافعی می فرماید: در اصطلاح اصولی ها مراد از عامی کسی است که مجتهد مطلق نیست، نزد آنها تمام مقلدین عوام هستند; اگر چه مراتب آنان از نظر علمی بالا باشد.
اما در عرف فقهاء عامی به کسی می گویند که احکامی که اغلب بین مردم ظاهر و مشخص اند می داند اما احکام خفی، مسائل ریز فقهی و نادر را نمی داند.

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 14 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن