اثبات تقلیدشرعی از مذاهب اربعه

ﺁﯾﺎ ﺍﻣﺎﻡ ﺍﺑﻮﺣﻨﯿﻔﻪ ﺑﻪ ﺷﺎﮔﺮﺩﺍﻥ ﺧﻮﺩ ﺍﻣﺎﻡ ﺍﺑﻮﯾﻮﺳﻒ، ﺯﻓﺮ، ﻣﺤﻤّﺪ ﻭ ﻏﯿﺮﻩ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﮐﻪ ﺍﺯ ﻣﻦ ﺗﻘﻠﯿﺪ ﻧﻤﺎﺋﯿﺪ؟

ﺁﯾﺎ ﺍﻣﺎﻡ ﺍﺑﻮﺣﻨﯿﻔﻪ ﺑﻪ ﺷﺎﮔﺮﺩﺍﻥ ﺧﻮﺩ ﺍﻣﺎﻡ ﺍﺑﻮﯾﻮﺳﻒ، ﺯﻓﺮ، ﻣﺤﻤّﺪ ﻭ ﻏﯿﺮﻩ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﮐﻪ ﺍﺯ ﻣﻦ ﺗﻘﻠﯿﺪ ﻧﻤﺎﺋﯿﺪ؟
ﺟﻮﺍﺏ:ﺍﮐﺜﺮ ﺷﺎﮔﺮﺩﺍﻥ ﺍﻣﺎﻡ ﺍﺑﻮﺣﻨﯿﻔﻪ ﺭﺣﻤﻪ ﺍﻟﻠﻪ ﻣﺠﺘﻬﺪ ﻓﯽ ﺍﻟﻤﺬﻫﺐ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﻣﺠﺘﻬﺪ ﻣﻠﺰﻡ ﺑﻪ ﺗﻘﻠﯿﺪ ﻧﯿﺴﺖ ﻭ ﺷﻤﺎ ﻫﻢ ﺍﮔﺮ ﻭﺍﻗﻌﺎ ﺑﻪ ﺩﺭﺟﻪ ﯼ ﺍﺟﺘﻬﺎﺩ ﺭﺳﯿﺪﻩ ﺍﯾﺪ، ﺍﺯ ﺍﺋﻤﻪ ﺍﺭﺑﻌﻪ ﺗﻘﻠﯿﺪ ﻧﮑﻨﯿﺪ.
ﺛﺎﻧﯿﺎ: ﺷﻤﺎ ﺩﭼﺎﺭ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﯾﺪ ﺷﻤﺎ ﺧﯿﺎﻝ ﻣﯽ ﮐﻨﯿﺪ ﻣﺪﻭﻥ ﻓﻘﻪ ﺣﻨﻔﯽ ﺗﻨﻬﺎ ﺍﻣﺎﻡ ﺍﻋﻈﻢ ﻫﺴﺘﻨﺪﮐﻪ ﭼﻨﯿﻦ ﻧﯿﺴﺖ ﺑﻠﮑﻪ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺁﻏﺎﺯ ﮔﺮ ﺗﺪﻭﯾﻦ ﻓﻘﻪ ﻫﺴﺘﻨﺪ.

ﺯﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﻋﺪﻩ ﺍﯼ ﺍﺣﺎﺩﯾﺚ ﮐﺎﺫﺑﯽ ﺭﺍ ﺟﻌﻞ ﻧﻤﻮﺩﻧﺪ ﺩﺭ ﭼﻨﯿﻦ ﺷﺮﺍﯾﻄﯽ ﺍﻣﺎﻡ ﮐﺎﺭ ﺗﺪﻭﯾﻦ ﻓﻘﻪ ﺭﺍ ﺁﻏﺎﺯ ﻧﻤﻮﺩ ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺍﯾﻦ ﮐﺎﺭ ﻣﻬﻢ ﺍﺯ ﻣﯿﺎﻥ ﻫﺰﺍﺭﺍﻥ ﺷﺎﮔﺮﺩﺵ ﭼﻬﻞ ﺗَﻦ ﺍﺯ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺗﯿﺰ ﻫﻮﺵ ﻭ ﻧﺎﺑﻐﻪ ﺍﺯ ﻫﺮ ﻋﻠﻢ ﻭ ﻓﻦ ﺭﺍ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﮐﺮﺩ ﻭ ﺷﻮﺭﺍﯾﯽ ﻣﺸﻮﺭﺗﯽ ﺗﺮﺗﯿﺐ ﺩﺍﺩ ﻭ ﻋﻼﻭﻩ ﺑﺮ ﺍﯾﻦ ﺍﻧﺠﻤﻦ، ﯾﮏ ﻣﺠﻤﻊ ﻓﻘﻬﯽ ﺍﺯ ﺷﺎﮔﺮﺩﺍﻥ ﺍﺭﺷﺪﺵ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺩﺭﺟﻪ ﯼ ﻋﺎﻟﯽ ﺩﺭ ﻓﻘﻪ ﻭ ﺣﺪﯾﺚ ﻭ ﺍﺟﺘﻬﺎﺩ ﺩﺳﺖ ﯾﺎﻓﺘﻪﺑﻮﺩﻧﺪ، ﺗﺸﮑﯿﻞ ﺩﺍﺩ ﮐﻪ ﺍﻋﻀﺎﯼ ﻣﻬﻢ ﺁﻥﻋﺒﺎﺭﺗﻨﺪ ﺍﺯ: ﺍﻣﺎﻡ ﺍﺑﯽ ﯾﻮﺳﻒ، ﺯﻓﺮ، ﺩﺍﺅﺩ، ﯾﻮﺳﻒ ﺑﻦ ﺧﺎﻟﺪ، ﯾﺤﯿﯽ ﺑﻦ ﺯﮐﺮﯾﺎ، ﺍﻣﺎﻡ ﻣﺤﻤﺪ، ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠﻪ ﺑﻦ ﻣﺒﺎﺭﮎ، ﻭ ﺧﻮﺩ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﻣﺎﻡ ﺍﺑﻮﺣﻨﯿﻔﻪ.
ﺑﺎﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﻫﻤﻪ ﻣﺠﺘﻬﺪ ﻭ ﻋﺎﻟﻢ ﺩﺳﺖ ﺍﻧﺪﺭﮐﺎﺭ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ،ﻋﻠﻤﺎﺀ ﻣﺘﺄﺧﺮﯾﻦ ﺍﺣﻨﺎﻑ ﺍﻣﺜﺎﻝ ﺍﺑﻦ ﻫﺸﺎﻡ ﻭ ﺷﺎﻩ ﻭﻟﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻭ…

ﺑﻨﺎﺑﺮ ﺍﺻﻮﻝ ﻓﻘﻬﯽ ﺍي كه ﺍﻣﺎﻡ ﺍﺑﻮﺣﻨﯿﻔﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻭﺿﻊ ﮐﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩ ﭘﯿﻮﺳﺘﻨﺪ ﻭ ﻣﺴﺎﯾﻞ ﺍﺟﺘﻬﺎﺩﯼ ﺭﺍ ﺳﺒﮏ ﻭ ﺳﻨﮕﯿﻦ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﻓﺘﻮﯼ ﻣﻔﺘﯽ ﺑﻪ ﺭﺍ ﻧﺸﺎﻧﺪﻫﯽ ﻣﯽ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ.
ﺍﮔﺮ ﺩﻗﯿﻘﺎ ﺑﺮﺭﺳﯽ ﺷﻮﺩ ﺗﻘﻠﯿﺪ ﺍﺣﻨﺎﻑ ﻓﻘﻂ ﺍﺯ ﺍﻣﺎﻡ ﺍﺑﻮﺣﻨﯿﻔﻪ ﺭﺣﻤﻪ ﺍﻟﻠﻪ ﻧﯿﺴﺖ ﺑﻠﮑﻪ ﻓﺘﻮﺍﯼ ﻣﻔﺘﯽ ﺑﻪ ﻣﺬﻫﺐ ﺣﻨﻔﯽ ﺍﺳﺖ. ﻭ ﺩﯾﮕﺮ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺍﯾﻦ ﺗﻘﻠﯿﺪ ﺷﺨﺼﯽ ﻧﯿﺴﺖ ﺑﻠﮑﻪ ﺗﻘﻠﯿﺪ ﻣﻄﻠﻖ ﺍﺳﺖ. ﻫﻤﯿﻨﻄﻮﺭ ﻣﺬﻫﺐ ﺷﺎﻓﻌﯽ ﻭ ﻏﯿﺮﻩ ﺭﺍ ﻗﯿﺎﺱ ﮐﻦ ﮐﻪ ﻗﻮﻝ ﻣﻔﺘﯽ ﺑﻪ ﻣﺬﻫﺐ ﺷﺎﻓﻌﯽ ﺍﺳﺖ ﻫﻤﺎﻧﮕﻮﻧﻪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﮐﺘﺐ ﺣﺪﯾﺜﯽ ﻣﺎ ﺭﻭﺍﯾﺎﺕ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﻭ ﺿﻌﯿﻒ ﻭ ﻏﯿﺮﻩ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﻭﻟﯽ ﻧﺰﺩ ﺍﻫﻠﺴﻨﺖ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﻌﻠﻮﻡ ﻭ ﻣﺸﺨﺺ ﺍﻧﺪ ﻫﻤﯿﻨﻄﻮﺭ ﺩﺭ ﮐﺘﺐ ﻓﻘﻬﯽ ﺍﻗﻮﺍﻝ ﻭ ﻧﻈﺮﯾﺎﺕ ﺿﻌﯿﻒ ﻭ ﻏﯿﺮ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻬﯽ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺍﯾﻦ ﺩﺍﻝ ﺑﺮ ﺍﯾﻦ ﻧﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﻣﺬﻫﺐ ﺣﻨﻔﯽ ﯾﺎ ﺷﺎﻓﻌﯽ ﻭ…ﻫﻤﯿﻦ ﺍﺳﺖ ﺑﻠﮑﻪ ﻗﻮﻝ ﻣﻔﺘﯽ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻣﺬﻫﺐ ﮐﻪ ﻫﻤﻪ ﻋﻠﻤﺎﺀ ﺁﻥ ﻣﺬﻫﺐ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺍﺗﻔﺎﻕ ﻧﻈﺮ ﻭ ﺍﺟﻤﺎﻉ ﺩﺍﺭﻧﺪ،ﻣﺬﻫﺐ ﻫﻤﺎﻥ ﺍﺳﺖ.
ﺳﻮﻡ ﺍﯾﻨﮑﻪ: ﺷﻤﺎ ﮐﺪﺍﻡ ﻗﻮﻝ ﺍﻣﺎﻡ ﺍﻋﻈﻢ ﺭﺍ ﭘﺬﯾﺮﻓﺘﻪ ﺍيد ﮐﻪ ﺍﮐﻨﻮﻥ ﺑﺮﺍﯼ ﭘﺬﯾﺮﻓﺘﻦ ﻗﻮﻝ ﻭ ﻧﻈﺮ ﺍﻣﺎﻡ ﺍﺑﻮﺣﻨﯿﻔﻪ ﺭﺍﺟﻊ ﺑﻪ ﻭﺟﻮﺏ ﺗﻘﻠﯿﺪ ﺷﺨﺼﯽ ﺁﻣﺎﺩﮔﯽ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﯿﺪ . ﻗﻮﻝ ﻭ ﻧﻈﺮ ﺷﺨﺺ، ﺯﻣﺎﻧﯽ ﻭﺯﯾﻦ ﻭ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻪ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺧﻮﺩ ﺷﺨﺺ ﻧﺰﺩ ﻃﺮﻑ ﻣﻘﺎﺑﻞ،ﻣﺤﺘﺮﻡ،ﻣﻮﺭﺩ ﺍﻃﻤﯿﻨﺎﻥ ﻭ ﺛﻘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﺩﺭﺻﻮﺭﺗﯿﮑﻪ ﻧﺰﺩ ﺷﻤﺎ ﻗﻀﯿﻪ ﺑﺮ ﻋﮑﺲ ﺍﺳﺖ. ﻭ ﺑﺮ ﺍﯾﻦ ﺍﺩﻋﺎ ﮐﺘﺎﺏ ‏(ﺍﻟﮑﺘﺎﺏ ﺍﻟﻤﺴﺘﻄﺎﺏ ﺍﻟﻤﺴﻤﯽ ﺑﺘﺤﻘﯿﻖ ﺍﺑﯽ ﺣﻨﯿﻔﻪ ﻭ ﺍﺻﺤﺎﺑﻪ ﺑﺮﻭﺍﯾﺎﺕ ﺍﺋﻤﺔ ﺍﻟﺤﺪﯾﺚ ﻭ ﺍﻫﻠﻪ – ﺗﺄﻟﯿﻒ ﺁﻗﺎﯼ ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻟﻈﺎﻫﺮﯼ ﺍﻟﺴﻨﺪﯼ ﻏﯿﺮ ﻣﻘﻠﺪ) ﺷﺎﻫﺪ ﻭ ﮔﻮﺍﻩ ﺍﺳﺖ.ﻭ ﺍﯾﻦ ﮐﺘﺎﺏ ﻣﻤﻠﻮ ﺍﺯ ﺑﺪ ﻭ ﺑﯿﺮﺍﻩ ﻭ ﻧﺎﺳﺰﺍ ﮔﻮﯾﯽ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺍﻣﺎﻡ ﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭ ﺍﺳﺖ.

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − 8 =

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن