مسائل ترک رفع یدینمسائل گوناگون

آیاعلامه شاه ولی الله محدث دهلوی حنفی قایل به رفع یدین در نمازبود؟

آیاعلامه شاه ولی الله محدث دهلوی حنفی قایل به رفع یدین در نمازبود؟

غیرمقلدین می گویند:استاذ الهند علامه شاه ولی الله محدث دهلوی حنفی می فرمایند؛ والذی یرفع أحب إلى ممن لا  يرفع فإن أحاديث الرفع اكثر و أثبت .

منبع(حجة الله البالغة ۲/۱۰)

ترجمه:یعنی کسی که رفع الیدین میکند نزد من پسنده تر است که از کسی که رفع الیدین نمی کند . زیرا  أحاديث رفع بيشتر وثابت تر هستند .

محبكم ابوطلحه

خلاصه جواب :

پاسخ اول: شما غیرمقلدین مردم را از تقلید ممانعت می کنید

از کی مقلد امام شاه ولی الله شده اید؟

آیا شما در همه مسائل از ایشان  تقلید می کنید یا فقط همان مسائلی که به نفع شما باشند؟

اگر اینطوری است .

ایشان در چند صفحه قبل در بحث آداب دعا می نویسد:

از آداب دعاست که نخست ثنای خداوند بیان گردد و به رسول الله توسل گردد تا دعا مستجاب شود.

ج۲ص۱۲ ترجمه فارسی.

اما شما نادانان معنای توسل را نفهمیده آن را به ندای غیر الله تعبیر کرده آن را شرک می گویید.

در ثانی چرا عبارت قبل و بعد ایشان را تا آخر نیاورده اید؟

آیا این خیانت نیست؟ 

ایشان می نویسد:

وَهُوَ من الهيآت فعله النَّبِي صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مرّة، وَتَركه مرّة، وَالْكل سنة، وَأخذ بِكُل وَاحِد جمَاعَة من الصَّحَابَة وَالتَّابِعِينَ. وَمن بعدهمْ، وَهَذَا أحد الْمَوَاضِع الَّتِي اخْتلف فِيهَا الْفَرِيقَانِ أهل الْمَدِينَة والكوفة، وَلكُل وَاحِد أصل أصيل ; این (رفع یدین)یکی از مواضعی است که گروه اهل مدینه و کوفه در آن اختلاف نظر دارند، و هرگروهی سند و مدرکی دارد.

و حق نزد من در امثال چنین موارد این است که همه اینها سنت می باشند.

(یعنی ایشان عدم رفع یدین را هم سنت می دانند.)

همچنین ایشان پس از عبارت ارسالی شما نوشته اند.

(غير أَن لَا يَنْبَغِي لإِنْسَان فِي مثل هَذِه الصُّور أَن يثير على نَفسه فتْنَة عوام بَلَده) ولی نباید مردم در چنین مواردی، فتنه عوام را بر انگیزانند.

پس معلوم می شود که شما طبق گفته امام شاه ولی الله فتنه انگیز هستید.

چون هدف شما از نشر چنین مطالب فتنه انگیزی هست و بس.

جواب سوم : ما احناف مقلد امام اعظم هستیم مقلد آن مسائلی هستیم که مفتی به و بین احناف متفق علیه باشند.

ما مقلد تفردات علما نیستیم

جواب چهارم : امام اعظم و صاحبین از امام شاه ولی الله بالاتر هستند که تقلید شوند.

جواب پنجم: اگر شما اینقدر سراغ دهنده هستید چرا ما احناف را در مورد رفع یدین به امام مالک سراغ ندادید .

لابد ترسیدید که نزد امام مالک رفع یدین، عند الرکوع مکروه است.

جواب ششم: برادر شما که این قدر علاقمند هستید به اجرای سنت پیامبر ص چرا حدیث صحیح سنن نسائی که از مالک بن حویرث روایت است که آنحضرت ص در سجده هانیز رفع یدین می کرد حتی کلانسر  شما آلبانی آن را تصحیح کرده است .

اما متاسفانه قاطبه لامذهبان این سنت و حدیث صحیح را به باد فراموشی سپرده نسیا منسیا قرار داده اند.

أفتؤمنون ببعض الکتاب و تکفرون ببعض الکتاب.

جواب هفتم: صاحب البیت أدری بما فی البیت .

ما احناف از مذهب خود اگاهتریم، لازم نکرده که یک لامذهب هیچمدان و افسار گسیخته، به ما ارشاد کند.

برایشان لازم است که نخست برای خود خانه ای بسازد .

 چون نه فروع دارد و نه اصول                       درین وسط حیرانست فضول

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 14 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن