اثبات تقلیدشرعی از مذاهب اربعهمسائل گوناگون

ﭘﯿﺮﻭﯼ ﻣﺬﻫﺒﯽ ﺍﺯ ﻣﺬﺍﻫﺐ ﺍﺳﻼﻡ

ﭘﯿﺮﻭﯼ ﻣﺬﻫﺒﯽ ﺍﺯ ﻣﺬﺍﻫﺐ ﺍﺳﻼﻡ
سؤال:ﺁﯾﺎ ﻭﺍﺟﺐ ﺍﺳﺖ ﺑﺮ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﭘﯿﺮﻭﯼ ﻣﺬﻫﺒﯽ ﺍﺯ ﻣﺬﺍﻫﺐ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﯾﺎ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺧﻮﺩ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﺍﺣﮑﺎﻡ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺳﻨﺖ ﺭﺳﻮﻝ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﺍﺧﺬ ﮐﻨﺪ ﻭ ﻣﺬﺍﻫﺐ ﺭﺍ ﮐﻨﺎﺭ ﺑﮕﺬﺍﺭﺩ ﻭ ﯾﺎ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺗﻮﺿﯿﺢ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﻻﺯﻡ ﺍﺳﺖ؟
ﺟﻮﺍﺏ:ﺍﮔﺮ ﮐﺴﯽ ﺗﻮﺍﻧﺎﯾﯽ ﺍﺳﺘﻨﺒﺎﻁ ﺍﺣﮑﺎﻡ ﻭ ﻓﻬﻢ ﻣﺼﺎﺩﯾﻖ ﻭ ﻣﺪﻟﻮﻟﻬﺎﯼ ﺁﯾﺎﺕ ﻭ ﺍﺣﺎﺩﯾﺚ ﺭﺍ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺑﺘﻮﺍﻧﺪ ﺧﺎﺹ ﻭ ﻋﺎﻡ ﻭ ﻋﺎﻡ ﻣﺨﺼﺺ ﻭ ﻧﺎﺳﺦ ﻭ ﻣﻨﺴﻮﺥ ﻭ ﻣﺠﻤﻞ ﻭ ﻣﺒﯿﻦ ﻣﺤﮑﻢ ﻭ ﻣﺘﺸﺎﺑﻪ ﺭﺍ ﺑﺸﻨﺎﺳﺪ ﻭ ﺑﺘﻮﺍﻧﺪ ﺑﯿﻦ ﻧﺼﻮﻣﯽ ﮐﻪ ﻇﺎﻫﺮﺍ ﺑﺎ ﻫﻢ ﺗﻌﺎﺭﺽ ﺩﺍﺭﻧﺪ(ﺑﻄﻮﺭ ﻣﻨﻄﻘﯽ)ﺗﻮﺍﻓﻖ ﺩﻫﺪ ﺟﺎﯾﺰ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺪﻭﻥ ﺍﺗﮑﺎﺀ ﺑﻪ ﺁﺭﺍﺀ ﻣﺬﺍﻫﺐ ﻭ ﻓﻘﻬﺎﺀ ﺧﻮﺩ ﺍﺯ ﻗﺮﺍﻥ ﻭ ﺳﻨﺖ ﺍﺣﮑﺎﻡ ﺭﺍ ﺍﺳﺘﺨﺮﺍﺝ ﻧﻤﺎﯾﺪ .

ﺍﯾﻦ ﮐﺎﺭ ﻭﻗﺘﯽ ﻣﻤﮑﻦ ﻣﯿﺸﻮﺩ ﮐﻪ ﺻﻔﺎﺕ ﺯﯾﺮ ﺭﺍ ﺩﺍﺭﺍ ﺑﺎﺷﺪ:
ﺩﺍﻧﺴﺘﻦ ‏(ﮐﺎﻣﻞ) ﺻﺮﻑ ﻭ ﻧﺤﻮ ﺯﺑﺎﻥ ﻋﺮﺑﯽ ﭼﻮﻥ ﺍﯾﻦ ﺩﻭ ﺍﺳﺎﺱ ﻓﻬﻢ ﺍﻟﻔﺎﻇﻨﺪ.
ﺩﺍﻧﺴﺘﻦ آﺭﺍﺋﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﯾﻦ ﺁﯾﻪ ﯾﺎ آﻥ ﺣﺪﯾﺚ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.
ﺩﺍﻧﺴﺘﻦ ﻗﻮﺍﻋﺪ ﻋﻠﻢ ﺍﺻﻮﻝ.‏(ﺍﺻﻄﻼﺣﺎﺕ ﻣﺬﮐﻮﺭ ﺩﺭ ﻓﻮﻕ ﻗﺴﻤﺘﯽ ﺍﺯ ﻫﻤﯿﻦ ﻋﻠﻢ ﺍﺳﺖ).
ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺁﯾﺎﺕ ﺍﺣﮑﺎﻡ ﻭ ﺍﺣﺎﺩﯾﺚ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪآن .
ﺑﺎ ﺗﻘﻮﺍ ﻭ ﺍﻣﯿﻦ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺧﻮﻑ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺩﻝ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ.
ﺩﺭ ﻏﯿﺮ ﺍﯾﻦ ﺻﻮﺭﺕ ﻇﺎﻟﻤﺎﻧﻪ ﺍﺳﺖ ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﻗﺎﺩﺭ ﻧﯿﺴﺖ ﺑﺨﻮﺑﯽ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﻟﻔﻈﯽ ﻗﺮﺍﺋﺖ ﻧﻤﺎﯾﺪ ﯾﺎ ﺣﺪﯾﺚ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻧﺤﻮﯼ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ ﻣﻌﺘﺮﺽﻓﻘﻬﺎﺀ ﻭ ﻣﺬﺍﻫﺐ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﺁﻥ ﻓﻘﻬﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻧﯽ ﻣﯽ ﺯﯾﺴﺘﻨﺪﮐﻪ ﺯﺑﺎﻥ ﻋﺮﺑﯽ ﻓﻄﺮﯼ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﻧﺰﺩﯾﮏ ﺑﻪ ﻋﺼﺮ ﻭ ﺩﻭﺭﻩ ﯼ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ.
ﺍﮔﺮ ﮐﺴﯽ ﻓﺎﻗﺪ ﺍﻭﺻﺎﻓﯽ ﮐﻪ ﺫﮐﺮ ﺷﺪ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺗﻮﺍﻧﺎﺋﯽ ﻭ ﺍﻫﻠﯿﺖﻣﺬﮐﻮﺭ ﺭﺍ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﺮ ﺍﻭ ﻭﺍﺟﺐ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﻣﺬﺍﻫﺐ ﺗﻘﻠﯿﺪ ﮐﻨﺪ.
ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﺍﺷﺘﺒﺎﻫﺎﺕ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺁﯾﻪ ﯼ ﮐﺮﯾﻤﻪ(ﺍﺗَّﺨَﺬُﻭﺍْ ﺃَﺣْﺒَﺎﺭَﻫُﻢْ ﻭَ ﺭُﻫْﺒَﺎﻧَﻬُﻢْ ﺃَﺭْﺑَﺎﺑﺎً ﻣِّﻦ ﺩُﻭﻥِ ﺍﻟﻠّﻪِ) ﺭﺍ ﺣﻤﻞ ﺑﺮ ﻓﻘﻬﺎﯼ ﺍﺳﻼﻡ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ.
ﺍﯾﻦ ﻗﯿﺎﺱ ﻣﻊ ﺍﻟﻔﺎﺭﻕ ﺍﺳﺖﺯﯾﺮﺍ ﭘﯿﺸﻮﺍﯾﺎﻥ ﯾﻬﻮﺩ ﻭ ﺭﻭﺣﺎﻧﯿﻮﻥﻣﺴﯿﺤﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺮﺩﻡ ﺍﺣﮑﺎﻣﯽ ﺭﺍ ﻭﺿﻊ ﻣﯽ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﮐﻪ ﻣﻄﺎﺑﻖ ﻭ ﻣﻮﺍﻓﻖ ﻧﺼﻮﺹ ﺗﻮﺭﺍﺕ ﻭ ﺍﻧﺠﯿﻞ ﻧﺒﻮﺩ ﻭ ﻣﺮﺩﻡ ﻧﯿﺰ ﺩﺭ ﻋﯿﻦ ﺣﺎﻝ ﮐﻪ ﻣﯽﺩﺍﻧﺴﺘﻨﺪ ﺍﯾﻦ ﺍﺣﮑﺎﻡ ﻣﺨﺎﻟﻒ ﺣﮑﻢ ﺧﺪﺍ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﭘﯿﺮﻭﯼ ﻣﯽﮐﺮﺩﻧﺪ. ﮔﻮﺋﯽ ﮐﻪ ﭘﯿﺸﻮﺍﯾﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﭼﻮﻥ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻭﺍﺿﻊ ﺷﺮﻋﯿﺖ ﻣﯽ ﺩﺍﻧﺴﺘﻨﺪ.
ﺍﻣﺎ ﻣﺬﺍﻫﺐ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﺑﻪ ﺩﻟﺨﻮﺍﻩ ﺧﻮﺩ ﺍﺣﮑﺎﻡ ﺷﺮﻋﯽ ﺭﺍ ﻭﺿﻊ ﻧﻤﯽ ﮐﻨﻨﺪ ﺑﻠﮑﻪ ﺗﺒﯿﯿﻦ ﮐﻨﻨﺪﻩ ﻭ ﺗﻮﺿﯿﺢ ﺩﻫﻨﺪﻩ ﯼ ﻣﻔﺎﻫﯿﻢ ﺁﯾﺎﺕ ﻭ ﺍﺣﺎﺩﯾﺚ ﻭ ﻣﻌﺎﻧﯽ ﺁﻧﻬﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺍﯾﻨﻄﻮﺭ ﮐﻪ ﻣﺴﺎﺋﻠﯽ ﮐﻪ ﺟﺪﯾﺪﺍً ﺑﻮﺟﻮﺩ ﻣﯽ ﺁﯾﺪ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺁﯾﺎﺕ ﻭ ﺍﺣﺎﺩﯾﺚ ﻣﻄﺎﺑﻘﺖ ﺩﺍﺩﻩ ﻫﺮ ﺍﻣﺮ ﺟﺰﺋﯽ ﺭﺍ ﺗﺤﺖ ﻗﺎﻋﺪﻩ ﺍﯼ ﮐﻠﯽ ﺍﺯ ﻗﻮﺍﻋﺪ ﺍﺳﻼﻡ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﯽ ﺩﻫﻨﺪ ﻗﻮﺍﻋﺪﯼ ﮐﻪ ﻏﯿﺮ ﺍﻫﻞ ﻓﻦ ﻧﻤﯽ ﺩﺍﻧﻨﺪ ﻣﺜﻞ ﻣﺬﻫﺐ ﻭ ﻣﻘﻠﺪ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺩﻭ ﮐﺲ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﯾﮑﯽ ﺑﯿﻨﺎﺋﯽ ﺧﻮﺑﯽ ﺩﺍﺭﺩ ﻫﻼﻝ ﺷﺐ ﺍﻭﻝ ﺭﺍ ﻣﯽ ﺑﯿﻨﺪ ﻭ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺑﯿﻨﺎﺋﯽﺍﺵ ﺿﻌﯿﻒ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻗﺎﺩﺭ ﺑﻪ ﺗﺸﺨﯿﺺ ﺁﻥ ﻧﯿﺴﺖ ؛ﺍﻭﻟﯽ ﻫﻼﻝ ﺭﺍ ﻣﯿﺒﯿﻨﺪ ﻭ ﺟﺎﯼ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﻭﻣﯽ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﯿﺪﻫﺪ ﺑﻪﺍﯾﻨﮕﻮﻧﻪ ﺩﻭﻣﯽ ﻧﯿﺰ ﺑﻪ ﮐﻤﮏ ﺍﻭﻟﯽ ﺑﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻣﯽﺭﺳﺪ.
ﻣﺬﻫﺐ ﺗﻮﺍﻧﺎﺋﯽ ﻭ ﺍﻫﻠﯿﺖﺗﺸﺨﯿﺺ ﺑﯿﻦ ﻇﺎﻫﺮ ﻭ ﻣﻮﻭﻝ ﻭ ﺑﯿﻦ ﻧﺎﺳﺦ ﻭ ﻣﻨﺴﻮﺥ ﺭﺍ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺩﺭ ﭘﺮﺗﻮ ﺿﻮﺍﺑﻂ ﺯﺑﺎﻥ ﻧﺼﻮﺹ ﺭﺍ ﻣﯽ ﻓﻬﺪ ﻭ ﺣﮑﻢ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺍﺳﺘﺨﺮﺍﺝ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺷﻔﺎﻫﺎ ﯾﺎ ﮐﺘﺒﺎ ﺑﻪ ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺗﻮﺍﻧﺎﺋﯽ ﺍﯾﻦ ﮐﺎﺭ ﺭﺍ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ ﺍﺑﻼﻍ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﭘﺲ ﻓﻘﻬﺎﺀ ﺍﺣﮑﺎﻣﯽ ﺭﺍ ﮐﻪ ﻣﺨﺎﻟﻒ ﺩﯾﻦ ﺍﺳﺖﻭﺿﻊ ﻧﻨﻤﻮﺩﻩ ﻭ ﻣﺮﺩﻡ ﺭﺍ ﻫﻢ ﻭﺍﺩﺍﺭ ﺑﻪ ﭘﯿﺮﻭﯼ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﻧﮑﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﺗﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﻧﯿﺰ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍﻧﯽ ﻏﯿﺮ ﺍﺯ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﺑﻠﮑﻪ ﻓﻘﻂ ﺩﺭ ﭼﺎﺭ ﭼﻮﭖ ﺁﻧﭽﻪ ﮐﻪ ﺷﺎﺭﻉ ﻭﺿﻊ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﺑﺤﺚ ﻭ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ.

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − پنج =

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن