اثبات تقلیدشرعی از مذاهب اربعهمسائل گوناگون

چرا تقلید از یک امام؟

چرا تقلید از یک امام؟
مراد از اولو الأمر ائمه مجتهدین هستند در ضمن الف لام کلمه اولو الامر برای جنس است. که یک فرد را هم شامل می شود.
اما اگر از اولو الامر حکّام و امراء مراد گرفته شود، اولوالامر صیغه جمع است. شما غیرمقلدان از چند امیر و حاکم پیروی می کنید؟
مشخص است که حاکم و امیر یکی است.
در صحیح مسلم آمده است
عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا بُويِعَ لِخَلِيفَتَيْنِ فَاقْتُلُوا الْآخَرَ مِنْهُمَا

در صورت وجود یک امام و خلیفه اگر کسی دیگر ادعای امامت و امارت کرد او را بکشید.
همانطوری که در یک وقت نمی توان با دو امیر و حاکم بیعت کرد
همین طور در یک وقت نمی توان از دو امام مجتهد یا بیشتر تقلید کرد
بنابراین ما احناف براساس معیارهای علم و تقوی از میان فقهاء چهارگانه طبق تحقیقات بعمل آمده از امام اعظم تقلید می کنیم و پیروان مذاهب مالکی ، شافعی و حنبلی نیز بر همین معیار از آنان تقلید می کنند.
غیرمقلدین نیز مبتلا به تقلید هستند.
انتخاب چهار امام، سپس از میان آنها یکی را برای تقلید اختصاص دادن، در این کار اهل مذاهب متفرد نیستند
بلکه غیرمقلدین نیز به این شکل عمل می کنند البته شیوه آنها کمی فرق می کند.
غیرمقلدان تمام علمای خود را از نظر علمی یکسان نمی دانند. آنگونه که نسبت به علمای بزرگتر خود اعتماد دارند به عموم علمای خود این اعتماد را ندارند .
و این تفاوت اعتماد، صرفا بر اساس علم و تقوی است بدین جهت فتوای هر عالم غیرمقلد را قبول نمی کنند، و تقلید همین چیز را می گویند.
تقلید یعنی ; ٳتباع الانسان غیره فیمایقول أو یفعل معتقداً للحقیّة من غیر نظر الی الدّلیل.
پیروی نمودن انسان، از کسی دیگر در آنچه که می گوید یا انجام می دهد، با این اعتقاد که او برحق است بدون از نگاه کردن دلیل
چنانکه بنده کرارا مشاهده نموده ام هرگاه غیرمقلدان در مسئله گیر کرده اند بلافاصله برای ملاهای بزرگترشان تماس گرفته اند.
دلایل غیرمقلدان نیز براساس تقلید اند ; چون آنها می گویند امام ابوحنیفه یا امام شافعی در فلان مسئله، خلاف حدیث صحیح فتوی داده است.
وقتی که از غیرمقلدین می پرسیم شما چگونه به صحت حدیث اطلاع یافتید؟
در پاسخ می گویند : شیخ آلبانی یا ابن حجر و فلان آن را تصحیح کرده اند .
آیا تسلیم شدن در بحث صحت و سقم حدیث تقلید از شیخ آلبانی یا ابن حجر و… نیست؟
بر چه اساس و معیاری تقلید یکی از ایمه چهارگانه شرک ،حرام و مذموم است اما تقلید از علمای جرح و تعدیل این حکم را ندارد؟
آیابیان صحت و سقم روایات اجتهادی است یا قطعی ؟
خلاصه کلام:
أطیعوا أولی الأمر أی: ٳتبعوهم، والٳتباع هو التقلید، فالمعنی قلّدوا أولی الأمر منکم .
ازاولو الامر اطاعت کنید یعنی اتباع کنید و اتباع همان تقلید است .
یعنی از اولو الامر تقلید کنید.
طبق تحقیق امام رازی چنانکه در دروس قبل بیان شد در حقیقت اولو الامر علمای مجتهدین هستند.
علامه ابن تیمیه رحمه الله می فرماید:
والعلماء الذین تجب طاعتهم علی المستفتی و المأمور فیما أوجبوا علیه مبلغین عن الله أو مجتهدین ٳجتهادا تجب طاعتهم فیه علی المقلد.
مجموعة الفتاوی ۳۹/۱۹مکتبة العبیکان
اطاعت علمایی که آنچه را بر مستفتی و مامور واجب می کنند، واجب است چون آنها از طرف خدا مبلغ هستند یا اجتهاداتی را که ائمه مجتهدین انجام داده اند پیروی آنها بر مقلد واجب است.
در عبارت بالا نگاه کنید علامه ابن تیمیه نیز می گوید برفتوی گیرنده لازم است که از مجتهدین تقلید کند.
وما علینا الا البلاغ المبین

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + هشت =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن