اثبات تقلیدشرعی از مذاهب اربعهمسائل گوناگون

آیا در قبر و آخرت از مذهب سؤال خواهد شد؟

آیا در قبر و آخرت از مذهب سؤال خواهد شد؟

برخی می گویند: در قبر از مذهب سؤال نمی شود.

پاسخ: در یک معنی در قبر از مذهب و دین سؤال خواهد شد؛زیرا مذاهب اربعه اهل سنّت، چهار راه و چهار شیوه عملی دین هستند و شیوه پنجمی شاذ و تکروی است که شکار گرگهای شیاطین شده و می شود.

به دلیل این که در عصر طلایی صحابه و تابعین که عصر خیر القرون بود، نیازی به انحصار مذاهب نبود چون هوا پرستی در میان آن بزرگواران غالب نبود.

اما پس از  سپری شدن عصر صحابه و تابعین، خداوند بنابر امر تکوینی مردم را به تقلید مذاهب اربعه گرد هم آورده سوق داد تا باب هوا پرستی مسدود گردد.

چون هوا پرست، خواهشات نفسانی را خدای خویش قرار داده، طبق خواهش و سلیقه خویش عمل می نماید.

بنابر این خداوند می فرماید :أَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَٰهَهُ هَوَاهُ .

فرقان: ۴۳

آیا دیدی کسی را که هوای نفسش را معبود خود برگزیده است؟!

دلیل اول :

وَقَالُوا لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا كُنَّا فِي أَصْحَابِ السَّعِيرِ

ملک :۱۰

و می‌گویند: «اگر ما گوش شنوا داشتیم *(از ایمه مجتهدین پیروی می کردیم)* یا تعقّل می‌کردیم، *(یا خود مجتهد می بودیم)* در میان دوزخیان نبودیم!»

حضرت شاه عبدالعزیز محدث دهلوی می فرماید: مفسرین ” نسمع ” را برتقلید و ” نعقل ”  را بر تحقیق و اجتهاد حمل نموده اند .

مراد این دو لفظ (نسمع ونعقل ، تقلید و اجتهاد) است وسیله نجات هستند.

تفسیرعزیزی ج۳ص۲۳

حضرت ابومحمد عبدالحق حقانی دهلوی تحت تفسیر این آیه می نویسد: برای رستگاری انسان دو طریقه است.

طریق نخست و آسان این است که بنده به سخنان ناصح و هادی گوش فرا دهد که این مرحله تقلید است.

به همین خاطر خداوند ذکر را مقدم نمود .

دوم این که (عالم متقی) با عقل سلیم خود تدبر کند که مرحله اجتهاد است.

اما کسی که نه مقلد است(که نسمع داشته باشد) و نه مجتهد است (که به جایگاه نعقل برسد) پس برای نابودی او هیچ شک و تردیدی نیست.

تفسیر حقانی ج۳ ص ۵۰۵

بنابراین شخص هوا پرست و لامذهب در صحرای قیامت افسوس خورده اظهار ندامت و پشیمانی می کند .

اگر ما گوش شنوا می داشتیم و تکروی نمی کردیم به مقتضای نسمع عمل می کردیم یا اینکه به مرحله اجتهاد و نعقل  می رسیدیم از اهل دوزخ نمی شدیدم.

دلیل دوم در نکوهش لامذهبی:

عَنْ أَنَسٍ رَضِی اللّهُ عَنه عَنِ النَّبِيِّ صلّی اللّه عَلیه وَ سلّم قَالَ: «الْعَبْدُ إِذَا وُضِعَ فِي قَبْرِهِ ……… ……، وَأَمَّا الْكَافِرُ، أَوِ الْمُنَافِقُ، فَيَقُولُ: لا أَدْرِي، كُنْتُ أَقُولُ مَا يَقُولُ النَّاسُ. فَيُقَالُ: لا دَرَيْتَ وَلا تَلَيْتَ، ثمَّ يُضْرَبُ بِمِطْرَقَةٍ مِنْ حَدِيدٍ ضَرْبَةً بَيْنَ أُذُنَيْهِ، فَيَصِيحُ صَيْحَةً يَسْمَعُهَا مَنْ يَلِيهِ إِلا الثقَلَيْنِ».

(بخارى:۱۳۳۸)

ترجمه: انس رضی الله عنه  مي گويد: نبي اكرم صلی الله علیه وسلم فرمود: «هنگامي كه بنده اي را در قبرش مي گذارنداما اگر آن شخص، كافر يا منافق باشد، در جواب فرشتگان، مي گويد: من چيزي نمي دانم. هر چه مردم مي گفتند، من  نيز مي گفتم. به او مي گويند: *لادریت*; تو ندانستي(نه اهل اجتهاد بودی)  و *لاتلیت*; نه پیروی کردی(نه اهل تقلید). سپس، با پتكي آهني، ضربة محكمي بر فرق سرش، مي كوبند. آنگاه، چنان فريادي سر مي دهد كه بجز انسانها و جن ها، همه مخلوقات اطراف او، فريادش را مي شنوند».

علامه کرمانی می نویسد:

لادریت : ای لاعلمت بنفسک بالاستدلال، و لاتلوت القرآن، أو المعنی لاٳتبعت العلمآء بالتقلید.

 

حاشیه بخاری ج۱ ص ۱۷۸

لادریت؛یعنی خودت عالم و مجتهد نبودی که مسائل را قرآن و حدیث استنباط و استخراج کنی.

لاتلیت: قرآن را تلاوت نکردی یا معنایش این است که از علماء و مجتهدین پیروی و تقلید نکردی.

لذا یکی از سؤالات در قبر راجع به دین است.

چنانکه در حدیث بخاری آمده فرشتگان می پرسند.

ما دینک ؛دین تو چیست؟

دین مجموعه عقائد و اعمال را می گویند.

لذا کسی که نه مقلد است و نه مجتهد ، این مجازات به خاطر این است چون مطابق به خواهشات عمل نموده و آن را خدای خویش قرار داده  است .

همچنین پیروی از خواهشات نفسانی در روز رستاخیز باعث حسرت و ندامت او خواهد شد.

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + 10 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن