دفاع از امام اعظم ابوحنيفهمسائل گوناگون

دیدارامام اعظم ابو حنیفه رح، الله تعالی را در خواب و پاسخ به اعتراض غیر مقلدین

دیدارامام اعظم ابو حنیفه رح،  الله تعالی را در خواب و  پاسخ به اعتراض غیر مقلدین

 جــــواب:

در کتاب درمختار یک واقعه از امام ابو حنیفہؒ بیان شده است که امام صاحبؒ، الله تعالی را در خواب زیارت کرده اند غیرمقلدان بر اساس  این  واقعه اعتراض کرده که احناف دراین باره غلو کرده اند ،احناف دروغگو و امام ابو حنیفہؒ نیز دروغگو است. (پناه برخدا)

زیرا امکان ندارد که الله تعالی در خواب  زیارت شود، و هر کس چنین ادعایی کند کذاب و غیرہ است.

نخست باید بدانیم که این داستان خواب دیدن امام ابو حنیفہؒ ، الله تعالی را فقط احناف نقل نکرده اند بلکه این  واقعه را  شیخ یوسف صالح الشافعیؒ نیز در کتابش  ”عقود الجمان فی مناقب ابی حنیفة النعمان”  نقل کرده اند  که شافعی مسلک هستند ۔

آیا غیر مقلدین  اعتراف می کنند که شیخ یوسف صالح شافعی ؒ  نیز غلو کرده اند و به خاطر نقل این واقعه کذاب اند؟؟؟

 

علاوہ بر این واقعهء زیارت امام احمد بن حنبلؒ الله تعالی را در خواب،  امام ابن جوزیؒ در کتاب ” مناقب امام احمد بن حنبل” و امام ذهبیؒ در کتاب ”سیر اعلام النبلاء”  ذکر کرده اند ۔

اکنون ازغیر مقلدین سؤال می شود که آیا امام احمد بن حنبلؒ نیز کذاب هستند؟؟

آیا  نقل کنندگان این واقعه  امام ابن جوزیؒ و امام ذهبیؒ  هم کذاب اند؟؟

اصل موضوع این است آیا امکان دارد که الله تعالی در  خواب  زیارت شود یا خیر ؟

اگر غیر مقلدین کتاب های مستند علمای خود را می خواندند این چیز را  انکار نمی کردند ۔

شیخ الکل غیر مقلدین نذیر حسین دهلوی درفتاوی نذیریه می نویسد:

”اگر کسی این ادعا را بکندٰ  که  من الله تعالیٰ را در خواب زیارت کرده ام  جایز است ،”(فتاوی نذیریه،جلد ۱ صفحه ۶۱)

شیخ الاسلام ابن تیمیہؒ نقل می کند :

”کسی که  الله تعالی را در خواب ببیند  پس خواب بیننده مطابق با حالت خود الله تعالی را به یک صورتی می بیند ، اگر  او آدم نیکی است پس الله تعالی را در زیبا ترین صورت مشاهده می نماید.

از این رو نبی اکرم صلی الله علیہ و سلم، الله تعالی را در زیبا ترین و بهترین صورت  مشاهده کرد.

”(مجموع الفتاوی ، جلد ٥ ، صفحہ ٢٥١)

شیخ ابن بازؒ در فتاوی خود می نگارد :

” هیچ  شخصی در دنیا نمی تواند الله تعالیٰ را  باچشم ببیند ۔ لیکن  در حالت خواب،  زیارت الله تعالی امکان پذیر است و مطابق با حالات قلبی مکاشفات و مشاهدات انجام می گیرند

۔”(فتاوی ابن باز،جلد دوم صفحہ ۱۲۷)

و فتاوی اللجنة الدائمة عربستان سعودی نیز همین است .

(فتاوی،جلد۲ صفحہ ۲۳۵)

اینک سؤال از غیر مقلدین این است که  اگر نزد شما زیارت الله تعالی درخواب ممکن نیست  و هرکسی که آن را جائز بداند او دروغگو و غالی است.

پس اُمید است که این فتوی را بر نذیر حسین دہلوی، ابن تیمیہؒ، ابن بازؒ و نقل کنندگان واقعه خواب  امام احمد بن حنبلؒ نیز صادر کنید.

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن