اولین و بزرگترین مرکز پاسخ به شبهات غیرمقلدین فارسی زبان
.

کسی که مطلقاًصوفیان را گمراه دانسته بدگویی می کندازحد اعتدال بیرون است

کسی که مطلقاًصوفیان را گمراه دانسته بدگویی می کندازحد اعتدال بیرون است.

شیخ الاسلام ابن تیمیه رحمه الله می فرماید:«طائفةٌ ذمّتِ الصُوفیةَ والتّصوفَ مُطلقاً وقالوا:أنّهم مُبتَدِعُونَ خارجُونَ مِن السنّة،وطائفةٌ غَلَتْ فِیهم وادّعوا أنّهم أفضلُ الخَلقِ وأکمَلهم وکِلا طَرفَی هذِه الأمور ذَمیمٌ، والصوابُ أنّهم مُجتَهِدُونَ فی طاعةِ اللّهِ کماٳجتَهدَ غیرهم مِنْ أهلِ طاعةِ اللّهِ ، فَفیهِم السابقُ المقرّبُ حسبَ ٳجتهاده، وفِیهم المُقتصدُ الذی هُو مِن أهل الیمین…..ومِنَ المُنتَسبین ٳلیهِم مَن هو ظالمٌ بنفسه وعاصٍ لربّه».

فتاوی ج۱۱ص۱۸

عده ای صوفیان واهل تصوف را مطلقا مورد نکوهش ومذمت قرارداده اند وگفته اند که:آنان بدعتی(وگمراه) وازاهل سنت وجماعت خارج اند.

برخی درباره صوفیان غلو نموده وآنها را افضل ترین مخلوق ،پس ازانبیاء قرار داده اند.

نظریه این هردو گروه فوق،مذموم واشتباه است.

صحیح این است که صوفیان(اهل عرفان)درراستای اطاعت خداوند اجتهاد وتلاش می کنند همانگونه که بقیه اهل طاعات دراین زمینه کوشش واجتهاد می نمایند.

ازاین روبعضی ازصوفیان باتوجه به تلاش خویش درجه ی سابقین ومقربین را حاصل نموده اند.

وبرخی ازآنان درطبقه وجایگاه مقتصد(میانه) قرار داشته،از اهل یمین می باشند…

وبعضی که به صوفیان منسوب اند نافرمان پروردگار خویش هستند.

نتیجه : علامه ابن تیمیه مردم را درمورد صوفیان به سه دسته تقسیم نمود:

دسته اول کسانی هستند که مطلقا صوفیان را گمراه می دانند مانند: لامذهبان ومتسلفین《همچون جمیل زینو و…》 که ازدایره اعتدال ومیانه روی به دور هستند.

دسته دوم غلو کنندگانی که آنان را أفضل ترین آفریده پس ازپیغمبران می دانند.

مانند بریلویها وصوفیان خرافاتی وبدعتی که شیشه می خورند وموسیقی می نوازند وو..

دسته سوم :افراد میانه رو هستند که مصداق آن علمای دیوبند می باشند که دراین زمینه از افراط وتفریط دورشده ودیدگاه اعتدال را برگزیده اند.

نیز صوفیان را به سه گروه تقسیم نمود:

۱)-سابقین ومقربین که اشاره می نماید به آیه قرآن مجید ،‌« وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُون»َ

و (سومین گروه) پیشگامان پیشگامند،« أُولَٰئِكَ الْمُقَرَّبُون»َ

آنها مقرّبانند!.

۲)- گروه دوم میانه هستند

که اشاره دارد به آیه ی«ِ وَمِنْهُم مُّقْتَصِدٌ وَمِنْهُمْ سَابِقٌ بِالْخَيْرَاتِ بِإِذْنِ اللَّه»ِ.

و عده‌ای میانه رو بودند، و گروهی به اذن خدا در نیکیها (از همه) پیشی گرفتند.

۳)-گروه سوم همان متصوّفین خرافاتی هستند که مورد تایید علمای حق نمی باشند واشاره می کند به آیه ذیل :« فَمِنْهُمْ ظَالِمٌ لِّنَفْسِه »  از میان آنها عده‌ای بر خود ستم کردند.

تمامی حقوق برای سایت راه حقیقت محفوظ است(ثبت شده در وزارت فرهنگ و ارشاد)پاسخ به شبهات غیرمقلدین,پاسخ به شبهات سلفی,پاسخ به شبهات وهابی.