مسایل متفرقه نماز

حکم خواندن نماز نوافل و یا تهجد با جماعت

حکم خواندن نماز نوافل و یا تهجد با جماعت

چه می فرمایند علماء کرام در مورد سوال ذیل:

آیا خواندن نوافل از قبیل تهجد ودیگر نمازهای نفلی با جماعت جائز است؟

پاسخ: خیر خواندن نوافل چه تهجد وغیره همراه با جماعت مکروه است.

با جماعت خواندن نماز تهجد و نقطه نظرات در مذهب حنفي:

قبل از همه در اينجا سلسله نقطه نظرات در مذهب حنفي براي جماعت نماز تهجد را بررسي خواهيم كرد:

موقف علماي احناف براي جماعت فقط براي نمازهاي فرض مشروع مي باشد و فقط براي نماز هاي خاص مشروع مي باشد;

به عنوان مثال:

نماز تراويح، نماز عيدين، نماز كسوف و غيره براي ساير نماز هاي نفل نماز جماعت مشروع نمي باشد بلكه بايد آنها را به تنهايي خواند آن طور كه جماعت نماز فرض به صورت مشروع مي باشد و اينگونه نمازهاي نوافل و سنت را به تنهايي خواندن مشروع مي باشد و همانطور نماز هاي فرض را بدون جماعت خواندن غلط و نامشروع مي باشد، چنانچه علامه ظفر احمد عثماني در اعلاء السنن مي فرمايند كه :

علامه ابن قيم رحمه الله در زاد المعاد مي فرمايند كه روش نبي اكرم صلي الله عليه و سلم در خواندن نماز سنت و نفل در خانه بوده است.

مگر عذري بوده باشد كه در مسجد مي خواندند آنطور كه نمازهاي فرض را در مسجد مي خواندند به جز اينكه عذري مي داشتند، لهذا سنت و نفل را تنها خواندن سنت مؤكده خواهد بود آنطور كه فرائض را با جماعت خواندن سنت مؤكده مي باشد – لهذا نوافل را با جماعت خواندن، به خاطر خلاف سنت مؤكده بودن، مكروه مي باشد.

(اعلاءالسنن ٧٨/٧)

 

وفی الدر قال: العلامة حصکفی رح:

(لایصلی ) لا  ( التطوع بجماعة خارج لو علی سبیل التداعی ، بأن يقتدي أربعة بواحد كما في 《الدرر》.

رد المحتار علی الدر المختار ج ۲ ص ۴۳۶ / کتاب الصلاة.

وفی الرد قال: العلامه ابن عابدین رح:

(علی سبیل التداعی) هو أن یدعو بعضهم بعضا… و هل یحصل بهذا الإقتداء فضیلة الجماعة ؟ ظاهر ما قدمناه من أن الجماعة في التطوع ليست بسنة يفيد عدمه..

رد المحتار علی المختار ج ۲ ص ۴۳۷ / کتاب الصلاة / مطلب فی کراهیة الإقتداء علی سبیل التداعی وفی الصلاة الرغائب.

وفی احکام الاحکام شرح عمدة الاحکام. للامام الفقیه شیخ الاسلام تقی الدین ابی الفتح الشهیر بابن دقیق العید قال: المسالة الثانیة : کره جماعة قیام اللیل لرد النبی علیه السلام ذلک علی من أراده، ولما یتعلق به من الإجحاف بوظائف عدیدة، وفعله جماعة من المتعبدین من السلف وغیرهم، ولعلهم حملوا الرد علی طلب الرفق بالخلق لا غیر، وهذا الإستدلال علی الکراهة بالرد المذکور علیه هو أنه یقال: إن الرد لمجموع أمرين وهو صیام النهار وقیام اللیل فلایلزمه ترتبه علی احدهما.

احکام الاحکام شرح عمدة الأحكام  ج ۱ ص ۱۸۳ /   کتاب الصیام/ باب افضل الصیام وغیره.

 

فتوای دار العلوم دیوبند در مورد ادای تهجد با جماعت

 

سوال: ۵۱۸۹۴*

گروهی در مسجد ما بعد از ادای بیست رکعت تراویح، هشت رکعت یا بیست رکعت دیگر بطور قیام اللیل می خوانند. آیا اینکار صحیح است؟ من شنیده ام که نماز نوافل را به جماعت نباید بخوانیم.

 

جواب: ۵۱۸۹۴*

 

بسم الله الرحمن الرحیم

ادای بیست رکعت تراویح در جماعت ثابت و سنت است لیکن ادای تهجد یا نوافل در جماعت به صورت تداعی مکروه می باشد. نماز تهجد یا سایر نوافل را باید انفرادی بخوانند.

والله تعالی اعلم

دار الافتاء

دار العلوم دیوبند

 

شماره فتوای:

Fatwa ID: 641-641/M=5/1435-U

البته فقهاء مذهب احناف براي جماعت نوافل شرايط و قواعدي را ذكر كرده اند كه در ذيل بيان خواهد گرديد:

 

١) اگر نماز نفل با جماعت بدون از تداعي باشد، جائز است – اگر به صورت تداعي باشد مكروه است – و معني تداعي اين مي باشد كه به غير از امام چهار نفر نيز مقتدي باشند.

در مختار مع شامي: ٤٩/٢

 

معلوم گرديد كه علاوه بر امام اگر چهار مقتدي ديگر باشد خواه آن نماز نفل تهجد باشد يا نمازي ديگر و خواه در رمضان باشد و يا غير رمضان مكروه مي باشد – و اگر سه مقتدي باشند بعضي علماء جائز و بعضي ناجائز گفته اند – و اگر دو مقتدي باشند جائز است.

شامي ٤٩/٢

 

٢) شرط دوم اين است كه جماعت نفل اگر مقتدي چهار نفر باشند بعضي وقت ها انجام دادن جائز هست – و اگر به آن اهتمام بورزند و براي هميشه آن را به صورت عادت انجام بدهند پس به اتفاق اين عمل ناجائز، مكروه و بدعت مي باشد آنطور كه در فتاواي علماي كرام آمده است.

 

خلاصه كلام اين است كه نماز نفل با جماعت با اين شرايط خوانده شود :

 

١- بر آن به هيچ عنوان اعلان و مشهوريت نباشد.

٢- بر آن اهتمام و پايبندي نباشد آنطور كه براي فرائض اهتمام مي شود.

٣- آن به طور عادت و معمول انجام داده نشود بلكه بعضي وقت ها به صورت اتفاق انجام داده شود.

٤- به همراه امام چهار مقتدي نباشند بلكه حداكثر دو يا سه نفر به همراه امام باشند.

 

اگر از شرايط فوق الذكر يكي از اين شرايط فوت شود

 

نماز نفل با جماعت خواندن مكروه مي شود – و اين شرايط فقهاي كرام رحمهم الله تعالي مي باشند.

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن