اولین و بزرگترین مرکز پاسخ به شبهات غیرمقلدین فارسی زبان
.

پاسخ کوبنده برهرزه گویند (۳۸)

پاسخ کوبنده برهرزه گوینده (۳۸)

اعتراض نوزدهم: لامذهب عنود می گوید:

ابوحنیفه علاوه برضعیف بودن ،مرجئه بود.

پاسخ حنفی :می دانیم که هدف شما از پخش اینگونه شبهات،گمراه کردن عوام الناس است.زیرا حق پوشی شعارشماقرارگرفته ونا انصافی درطبع شما آمیخته شده است .قبلا بیان گردید که امام اعظم رح نه ضعیف است ونه مرجئه .بلکه این افتراء واتهام بزرگی است نسبت به مقام شامخ آن امام همام .تحقیق کلمه ی مرجئه.مرجئه ازٳرجاء مشتق شده است.مصدر باب ٳفعال می باشد.درلغت به معنای تأخیر کردن است.

ودراصطلاح به معنای جدا ساختن اعمال ازایمان است یعنی اعمال جزو ایمان نیستند.

‌( چون ایمان بسیط است ودارای اجزاء نیست به دلیل اینکه خداوند فرمود:آمنوا بالله.

درواقع یمان همان باور و تصدیق قلبی را می گویند وشامل اعمال نیست.نیز به دلیل :أولئک کتب فی قلوبهم الایمان .

درآیه ی دیگر می فرماید:من الذین قالوا آمنّا بأفواههم ولم تؤمن قلوبهم»درآیات بالا ایمان به قلب نسبت داده شده است.کفرضد ایمان است، ازاین رو درقرآن ،ایمان درمقابل کفر ذکرشده است چنانکه خداوند می فرماید: فمن یکفر بالطاغوت ویؤمن بالله» کفر عبارتست ازانکاروتکذیب، و محل انکارقلب است ،بنابراین محل هردوتا یعنی ایمان وکفر درقلب است اگرمحل آنها باهم فرق داشته باشد تضادی باقی نمی ماند.

نیز آمده است« ٳنّ الذین آمنوا وعملواالصالحات …»

ازاینگونه آیات ثابت می شود که اعمال درایمان داخل نیستند،زیرا اگر اعمال درایمان داخل باشند، ازعطف اعمال برایمان ،تکراربدون فایده لازم می آید.همچنین اعمال صالح برایمان عطف شده اند و اصل در معطوف ومعطوف علیه مغایرت است پس معلوم گردید که بین ایمان  وعمل مغایرت وجود دارد.نیزمی فرماید: وٳن طائفتان من المؤمنین اقتتلوا …

آیه فوق دلیل است که اعمال درایمان داخل نیستند،چون مقارنة الشیء بضد جزئه لازم می آید)

منبع:پاسخ به پرسشهای  مذهبی جوانان با اندکی تصرف)

امامرجئه ضالّه آن فرقه را می گویندکه: فقط اقرار لسانی ومعرفت را ایمان می نامند ونیز این اعتقاد را دارند که معصیت وگناه هیچ ضرر وخدشه ای به ایمان وارد نمی کند همانگونه که عمل نیک واطاعت هیچ سودی به ایمان نمی رساند.وفردگناهگاربخاطر ارتکاب گناه سزاء داده نمی شود بلکه برای معاصی هیچ سزایی داده نمی شود وعذاب وثواب، بر گناه ونیکی مرتب نخواهد شداین فرقه باچنین ٳیده ی فاسد، نزد اهل سنت وجماعت گمراه است  چون باور آنها برخلاف اهلسنت است .

چنانکه امام ابوحنیفه رحمه الله درفقه اکبرمی فرماید:

《لانقول: حسنتاتنا مقبولة وسیئاتنامغفورة کقول المرجئة

ولکن نقول:من عمل عملا حسنا بجمیع شرائطها خالیة عن العیوب المفسدة ولم یبطلها حتی یخرج من الدنیا مؤمناً فٳنّ اللّه تعالی لایضیعها بل یقبلها منه ویثیبه علیها》 .فقـــــه اکبـــــر.

اعتقاد ما اینگونه نیست که نیکی های مامقبول بارگاه الهی ، ومعاصی ما بخشیده شده اند.

چنانکه عقیده مرجئه است( بدی وگناه هیچ نقص وضرری به ایمان وارد نمی کند وبه نافرمان، بخاطرنافرمانیش سزاء داده نمی شود وتمامی خطاهای او بخشیده شده اند)

بلکه باور ما این است، هر کس عمل نیکی را مطابق باتمام شرائطش انجام دهد وآن عمل ازهمه مفاسد خالی باشد وآنرا باطل ونابود نساخت تااینکه به حالت ایمان ازاین دنیا رفت ،آنگاه خداوند عمل صالح وی را ضایع نخواهد کردبلکه آنرا پذیرفته ودرقبال آن به وی پاداش می دهد.

خواننده ی گرامی عبارت فوق ، بهتان لامذهب لجوج را دفع نمود ،زیرا خود امام بزرگوار،مرجئه گمراه ،را رد می کند اگرایشان ازفرقه گمراه مرجئه بود چرا عقیده ی آنها را رد می کند؟

چرا عقیده خویش را ٳظهار نموده که برخلاف مرجئه است وموافق اهلسنت می باشد؟

خیلی تأسف آوراست براین لامذهبان چموش که عداوت وعناد را پیشوای خویش قرار داده وکور کورانه ازآن پیروی می نمایند وحقیقت راپشت سرانداخته اند.

«ومن العجب أنّ غسّان کان یحکی عن أبی حنیفة مثل مذهبه ویعدّه من المرجئة»الملل والنحل: عبدالکریم .

شگفت است برغسّان( بن أبان مرجئه)که مذهب خود را طبق مذهب امام ابوحنیفه بیان می کرد سپس امام ابوحنیفه را ازمرجئه حساب می کرد.

غسّان بن أبان مرجئی بخاطرترویج مذهب واندیشه اش مسائل وافکارانحرافی (مرجئه) خود را به امام بزرگوار نسبت می داد .حالانکه دامن امام بزرگوار پاک است .

بدین جهت است که علامه ابن أثیرجزری در دفاع وتردید مخالفین وی می فرماید:

«وقدنسب ٳلیه وقیل عنه من الأقاویل المختلفة التی یجل قدره عنها ویتنزه منها القول بخلق القرآن والقول بالقدر و القول بالٳرجاء وغیرذالک مما

نسب ٳلیه ولاحاجة ٳلی ذکرها

ولاٳلی ذکرقائلها والظاهر أنّه کان منزهاً عنها»

جامع الأصول)اقوال مختلفی را به سوی ایشان منسوب نموده اند که جایگاه وی بالاترازاین است.

وایشان ازاین چیزها پاک ومبرا است چنانکه خلق قرآن ،تقدیر،ٳرجاء وغیره را به وی نسبت داده اندکه نیازی به ذکر آن اقوال وقائلین آنها نیست.

زیرا بدیهی است که امام ابوحنیفه رح ازتمامی این اتهامات پاک وبری است.هنگامی که علماء وایمه تصریح می نمایند که دامن امام بزرگوار ازاین اتهامات پاک وصاف است .

جای بسی شگفتی است براین افراد که خود را اهل حدیث ومتبع حق می دانند باز این قبیل سخنان باطل وهرزه را جهت عوام فریبی انتشار می دهند.

ای هنرها نهاده برکف دست/

عیب ها را گرفته زیر بغل /

ادامه دارد.

تمامی حقوق برای سایت راه حقیقت محفوظ است(ثبت شده در وزارت فرهنگ و ارشاد)پاسخ به شبهات غیرمقلدین,پاسخ به شبهات سلفی,پاسخ به شبهات وهابی.