اولین و بزرگترین مرکز پاسخ به شبهات غیرمقلدین فارسی زبان
.

آیا قرآن مجید مخلوق است؟

آیا قرآن مجید مخلوق است؟

پاسخ:

قرآن مخلوق نیست.

(وَالْقُرْآنُ) یعنی: کلام نفسی و صفت قدسی (غيرُ مَخْلُوقٍ) یعنی: در صحیفه ها و … فرود نیامده و حلول ننموده است.

 

این بدین خاطر است، هر کس که دستور می دهد و نهی می کند و خبر می دهد از آنچه گذشته است، در واقع درون نفس خویش معنایی می یابد که به وسیله عبارت بر آن راهنمایی می کند، یا اشاره می کند به آن به وسیله نوشتن یا اشاره نمودن.

 

امام اعظم (رح) در کتاب خویش (الوصیة) می فرماید: اعتراف می کنیم به اینکه قرآن کلام الله متعال، وحی او، فرو فرستاده او و صفت اوست، نه عین او است و نه غیر او بلکه بنابر تحقیق، آن صفت الله متعال است که در صحیفه ها مکتوب است، و بر روی زبان ها مقروء است، و در سینه ها محفوظ است.

اما در آن حلول و فرود نیامده است.

 

حروف، حرکات، کاغذ، نوشتن همگی مخلوق اند; زیرا اینها افعال بندگان اند و کلام الله متعال غیر مخلوق است.

زیرا نوشتن، حروف، کلمات و آیات همگی آله قرآن اند برای نیاز داشتن بندگان به آنها.

کلام الله متعال بر ذات الله متعال قائم است.

و معنای آن به وسیله این چیز ها فهمیده می شود. هر کس بگوید: کلام الله متعال مخلوق است، پس او به خداوند بزرگ کافر است.

الله متعال معبود است تا أبد همچنانکه در أزل بوده است. کلام الله متعال مقروء، مکتوب و محفوظ است بدون زائل کننده ای.

فخر الاسلام می گوید: از ابویوسف بنابر نقل صحیح روایت شده است که گفت: من با امام اعظم ابوحنیفه (رح) در مسئله خلق قرآن به مناظره پرداختم پس چنین یافتم که رأی او و رأی من با هم متفق است بر اینکه هر کس بگوید: قرآن مخلوق است پس او کافر است. و همین گفته از امام محمد نیز صحیح است.

مشایخ ذکر کرده اند که قرآن کلام الله متعال است و غیر مخلوق است.

گفته نمی شود که (القرآن غیر مخلوق) قرآن غیر مخلوق است تا ذهن به اینجا خطور نکند که آنچه از اصوات و حروف تشکیل یافته، قدیم است.، همچنانکه برخی از بی خردان  قائل بر همین اند.

 

و اما آنچه در «شرح العقائد» آمده است که رسول الله (ص) ارشاد فرمودند: “القرآن کلام الله تعالی غیر مخلوق و من قال: إنه مخلوق، فهو کافر بالله العظیم.

اصلی برای آن نیست.

اما در رابطه با تحقیق اختلاف در بین ما و در بین معتزله باید گفت: این اختلاف به إثبات کلام نفسی و نفی آن منتهی می شود، لیکن ما نمی گوییم: ” به قدیم بودن الفاظ و حروف ” اما آنان حدوث کلام نفسی را معتقد هستند.

دلیل ما چنانکه قبلا بیان شد این است که در این زمینه اجماع ثابت شده است و همچنین به طور تواتر از پیامبران (ع) نقل شده است که الله متعال متکلم است.

برای این معنایی غیر از این نیست که الله متعال متصف به کلام است و ممنوع است قیام الفاظ حادث بر ذات الله متعال لذا کلام نفسی قدیم تعیین می گردد.

(القرآن کلام الله غیر مخلوق) لا اصل له قاله القاری

 

اما استدلال شان به اینکه قرآن متصف به صفات مخلوق و نشانه های حدوث از قبیل: تألیف، تنظیم، نزول، تنزیل، عربی بودن، مسموع، فصیح و معجز است.

بر علیه ما حجت و دلیل نیست بلکه بر علیه حنابله حجت است; زیرا ما معتقد به حدوث نظم آن نیز هستیم و کلام پیرامون معنای قدیم است.

وقتی معتزله نتوانستند متکلم بودن الله متعال را انکار کنند، لذا به این سمت رفته اند که متکلم به معنای موجد و به وجود آورنده اصوات و حروف در جایگاهش و اشکال نگارش در لوح محفوظ است. هرچند بنابر اختلاف در بین شان قرائت نمی شود.

شما خوب آگاه هستید و می دانید که (متحرّک) کسی است که حرکت به وسیله او رخ دهد، نه کسی که حرکت را به وجود آورد. اما در صورتی که در آیت دو قرائت وجود داشته باشد، اگر برای هر یک از دو قرائت یک معنی باشد غیر از معنای دیگری پس الله متعال به هر دو قرائت تکلم نموده است و دو قرائت به منزله دو آیت محسوب می شوند.

و اگر معنای هر دو قرائت یکی باشد پس الله متعال تکلم به یکی نموده است و رخصت داده است به اینکه به هر دو روش قرائت شود.

همچنانکه فقیه ابواللیث ذکر نموده است.

بدان که صحابه (رض)، تابعین (رح) و غیر شان از مجتهدین (رح) إجماع و إتفاق دارند بر اینکه هر یک از صفات الله متعال نه عین او هست و نه غیر او.

 

معنای اینکه گفته می شود: ” نه عین او هست ” به حسب مفهوم ذهنی است.

 

معنای اینکه گفته می شود: ” نه غیر او هست ” به حسب وجود خارجی است; زیرا مفهوم صفات غیر از مفهوم ذات است. اما آن مغایر با آن نیست به اعتبار ظهورش در کائنات.

خلاصه این که کلام الله متعال با ذاتش و صفاتش قدیم است و قدیم بودن مستلزم بقاء است;  زیرا آنچه قدیم بودنش به ثبوت رسد، معدوم بودنش محال است.

همچنان از ارشاد الله متعال مستفاد می گردد {هُوَ الأَوّلُ وَ الآخِرُ} اوست اول و آخر [الحدید:۳] یعنی: بدون آغاز و بدون پایان.

وما علینا الاالبلاغ

تمامی حقوق برای سایت راه حقیقت محفوظ است(ثبت شده در وزارت فرهنگ و ارشاد)پاسخ به شبهات غیرمقلدین,پاسخ به شبهات سلفی,پاسخ به شبهات وهابی.